Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Öppna Bokmärken i Firefox vs Explorer


stickans

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag använder huvudsakligen Firefox, men måste fortfarande parallellt använda IE för mina bankärenden. Verkar ha med säkerhetsprogrammen att göra.

 

I Firefox har jag lagt mina bokmärken liggande längs med vänster bildkant, på samma sätt som jag har i IE. Skillnaden är att i IE kan jag, som inställningarna är nu, öppna ny sida enbart genom att klicka på bokmärket - men i Firefox måste jag dra ut länken. Klickar jag, ändras sidofältet från Bokmärkesfält till Historik. Går det att ändra i Firefox, så att det blir lika som i IE? D v s, inte dra - utan bara klicka på länken, för att öppna länken.

 

Det här är självklart inget stort problem, men tankspridd som jag är - glömmer jag bort mig lite för ofta och det blir fel.

 

Min fråga nu är alltså, om jag kan ändra i Firefox inställningar så att det blir precis som i IE vad gäller öppnande av bokmärken?

 

 

Hälsningar

Stickan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att ändra i Firefox, så att det blir lika som i IE? D v s, inte dra - utan bara klicka på länken, för att öppna länken.
Hmm, det är precis så det fungerar i min Firefox.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
stickans skrev:

Jag använder huvudsakligen Firefox, men måste fortfarande parallellt använda IE för mina bankärenden. Verkar ha med säkerhetsprogrammen att göra.

 

Kan vara så att banken inte har stöd för Firefox. Dåligt i så fall, tycker man.

 

Finns Add-on som heter IE-view till Firefox.

När du installerat det kan du högerklicka och välja att öppna sidan i IE. Du behöver inte köra två webbläsare vid sidan om varandra. IE öppnas som en flik i Firefox.

 

Praktiskt, men efter senaste uppdateringen till FF 3.0.6 hängde inte IE-view med i uppdateringen. Den har inte stöd för senaste FF. Kanske finns ute nu. Har inte kollat själv än.

 

I övrigt får du kolla igenom inställningarna i FF. Återkom om det är något du är osäker på.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har IE-View och när man väljer att öppna en länk/sida i IE så startar den IE i ett eget fönster och visar sidan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Mikael63 skrev:

Vet du vilka skillnader det är mellan IE-view och IE Tab?

Alltså erfarenhetsmässigt.

 

IE Tab har jag inte provat.

Hoppas någon har gjort det och kan bistå med lite erfarenheter.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Praktiska erfarenheten med IE Tab är att den för det mesta "räcker". Vissa sidor som ex. Apoteket och Försäkringskassan kan kräva "rätta" IE för att fungera bra. med IE Tab kan man spara så att en viss sida alltid öppnas i IE Tab.

 

[bild bifogad 2009-02-18 15:31:26 av Mikael63]

1123785_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit borta under dagen när ni diskuterat. Har sedan letat i Firefox inställningar efter något sätt att klicka fram önskad länk bland bokmärken, men finner ingen inställning för just det.

 

Har dock hämtat IE View. Den funkar fint. Kommer nu in på båda "mina" banker med Firefox utan att behöva öppna Explorer. Ni ska ha tack för hjälpen med den biten! Såg att det även fanns ett alternativ med IE Tab. Vet inte om den har någon extra finess, men när det andra tillägget funkade så bra, så...

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-18 20:02:26 av stickans]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Ju mer jag använt Firefox desto fler möjligheter visar sig finnas.

 

De finesser jag trots allt är mest nöjd med är nog rättstavningen och att få stopp på olika popups samt detta med att ha flera flikar öppna samtidigt. Det sistnämnda finns numera även med IE, men där fick jag problem med uppdateringarna för ett år sedan. Numera känns IE-strul mest som strunt samma... :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...