Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flytta ALLT innehåll (inkl. bootsektor) till en ny SATA-disk - hur gör man ?


Knetha

Rekommendera Poster

Jag vet att det skrivits endel om detta tidigare, men som jag kan se det bara med kloning av IDE-diskar. Eftersom jag har SATA-diskar och inte vill göra fel så frågar jag i en ny tråd...

 

HUR ska jag föra över ALL information, inkl. bootsektor, mellan 2 olika SATA-diskar ? Vilka program behövs ? Ghost verkade krångligt, är det det ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta kloningsprogram klarar av båda typerna av hårddiskanslutning.

http://techworld.idg.se/2.2524/1.137593 för det tredje programmet där står det dock att det inte klarar av SATA men det ser det ut att göra nu ett år senare enligt programmets webbplats.

 

Jag använde Clone Maxx för några år sedan när jag bytte ut hårddisken med Windows på och gick alldeles utmärkt.

 

[inlägget ändrat 2009-02-18 00:16:30 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll om det är SATA. Funkar det inte så ändra inställning på hur SATA hanteras i BIOS, det finns dels AHCI som är typ SATA läge och sedan finns det ett Legacy/PATA läge som gör att datorn tror att SATA diskarna är PATA diskar.

Jag kör en gammal version av Norton Ghost, och den märker ingen skillnad på en PATA disk och en SATA disk i Legacy mode.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu kollat på HD Clone som verkar bra.

 

Nu undrar jag bara vad som händer om destinations-partitionen är 10Gb mindre än källan. Källan är på 160Gb men bara använd till 95Gb. Destinationen är sålunda på 150Gb.

 

Kommer innehållet (95Gb) att kopieras och jag får en exakt kopia eller finns det risk att data finns på de sista 10Gb som då inte kommer att kopieras ?

 

(Förstod alla hur jag menade...)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provat HD Clone, det gick inget vidare...

 

Det blev inga läsfel, inga skrivfel men 111 verifieringsfel. HD Clone fick anpassa partitionerna automatiskt (fick en fråga om det efter kopieringen). Det gick inte att boota från kopian, och när jag bootade från min ursprungliga disk och skulle kolla på kopian svarade "utforskarn" att kopie-disken var oformaterad...

 

Jag får kanske prova något annat alternativ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu tittat även på Acronis MigrateEasy 7. Kallade SATA-diskarna för SCSI och kändes inte stabilt.

 

Klarade inte heller att klona endast 1 av partitionerna.

[inlägget ändrat 2009-02-22 00:40:16 av Knetha]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är även Driveimage Xml kollat... Kräver att destinationen är minst lika stor som ursprungspartitionen (trots att bara 50% är använt).

 

Tyvärr. Nu har jag bara ett alternativ kvar - Clone Maxx, som jag kanske borde testat först då Cecilia rekommenderade det. (Men den hade ju minst poäng i Tech World´s test och hamnade därför längre ner i kön...)

 

[inlägget ändrat 2009-02-22 00:41:34 av Knetha]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och då var även Clone Maxx testat. Klarar bara IDE-diskar (hittar bara dem iallafall).

 

SÅ, då vad jag tillbaka på ruta ett - Fler förslag ?

Problemet: Kopiera SATA partition -> mindre SATA partition på annan disk inklusive bootsektor och allt.

 

Testat, utan goda resultat:

Acronis MigrateEasy 7

HD Clone

Driveimage XML

Clone Maxx

 

[inlägget ändrat 2009-02-20 23:38:07 av Knetha]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte ändra den mindre partitionen på den disken så att den blir större, sedan klona, sedan ändra tillbaks?

Om det bara är partitionen och inte själva disken som är mindre...

 

Eller tvärtom - minska partitionen på den "gamla disken" så att den får plats..

[inlägget ändrat 2009-02-21 00:58:04 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisktillverkaren Seagate har ett program som heter MaxBlast som jag tror att till för att klona hårddiskar. Jag vet inte om det kräver att den nya disken kommer från Seagate.

http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=MaxBlast_5&vgnextoid=7add8b9c4a8ff010VgnVCM100000dd04090aRCRD

 

Acronis® True Image Home 2009 15 dagars trial

http://www.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Här har du ett program som både kan kopiera och ändra på storleken och som precis har blivit gratis för hemanvändare. EASEUS Partition Manager 3.0 Home Edition http://www.partition-tool.com/personal.htm

Men du kan inte skapa någon boot CD med Home Edition.

Jag har inte provat programmet.

 

Som information så finns Disk Copy 3.0 men den kräver att den disk du skall kopiera till åtminståne är lika stor. Fördelen med de programmet är att det arbetat med en boot CD så man slipper installera något i maskinen.

Jag har provat Boot CD på en maskin jag planerar en diskkopiering på och den fungerar men har inte ännu kört kopieringen.

 

/Olle

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-21 08:39:28 av Olle M]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en Samsung till Western Digital...

 

Acronis True Image Home 2009 testat nyss. Hittade inte min 2:a SATA-drive...

 

Ska det vara så svårt att göra ett så "enkelt" program ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kanske Western Digitals Data Lifeguard Tools skulle vara lämplig?

 

Instructions

 

1. Download the dlgsetup11_win.zip.

2. Extract and run the Dlgsetup11_win.exe file.

3. Read and accept the license agreement to continue.

4. Once installed, you will be prompted to run the program or may run the program manually from either the programs menu or from the shortcut on your desktop.

5. You will see the following options:

* VIEW INSTALLATION TUTORIAL - Instructions on how to connect your new hard drive to the computer.

* SETUP YOUR HARD DRIVE - Setup a hard drive already connected to your computer.

* DRIVE-TO-DRIVE COPY - Copy all the files or a specific folder from one drive to another.

* HARD DRIVE INFORMATION - Jumper Settings and other technical information about your hard drive.

6. Select the task you wish to perform.

 

http://support.wdc.com/product/download.asp

[inlägget ändrat 2009-02-22 00:14:37 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FEL !!! Det hittade visst min 2:a SATA-drive men klarade bara att klona hela diskar, inte enbart en partition.

 

[inlägget ändrat 2009-02-22 00:20:54 av Knetha]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...