Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kompileringsfel


short

Rekommendera Poster

Jag har skrivit ett litet program i Excel VBA som några har kopierat och använder i sina PC. En kompis fick dock ett felmeddelande (kompileringsfel) när han skulle köra programmet redan första gången. Jag har tittat på Microsoft supportsidor och tror mig ana att kompisen inte installerat VBA fullständigt. Kan detta vara orsaken till felmeddelandet och hur ser man i så fall om han valt bort vissa VBA funbktioner vid installationen?

 

 

 

/short

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man välja att inte installera VBA?

 

Hur ser din kod ut? Vad blir det kompileringsfel på tror du?

 

Jag antar att det är något bibliotek som din kod försöker använda som ej återfinns på hans dator. har du satt upp några extra referenser i din VBA-editor?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har just gått in under verktyg/referenser för att kolla mina inställningar. Jag har tagit en skärmdumb av detta och skickat till den som hada felet. Jag har inte hört ännu om det hjälpte.

 

[inlägget ändrat 2009-02-18 12:39:01 av short]

[bild raderad 2009-02-18 12:40:01 av short]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skicka upp den här också så kan se vad du har och om du har något ovanligt.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev trassligt med filtyperna men jag har följande rutor ikryssade:

 

VBA for applications

Microsoft Excel 11.0 Object Library

OLE Automation

MicrosoftOffice 11.0 Object Library

 

Det är allt under Referenser VBA-projekt

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget konstigt alls. Version 11... Excel 2003 är väl det?

Vilken version av Excel har din vän?

 

Samt vad får han kompileringsfel på? ha borde kunna få fram vilken rad det är som varnar.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Excel 2002 det finns en ruta nedtill som man kan klicka på som heter "Inaktiverade objekt". Jag vet inte vad som står där (ännu).

"Komplieringsfel i den dolda modulen: UserForm 1".

Koden i UserFom1 är inget märkvärdigt. Jag vet inte exakt var det fastnar men han mailade mig den "havererade" programmet. Det såg ut som det var på ordet blank.

 

If Flik = blank Then Exit Sub

If Flik = "Sat" Then MsgBox "Ej tillåtet fliknamn"

If Flik = "Sat" Then GoTo Start1

Fliklängd = Len(Flik)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh, vänta. det där felet har jag upplevt... Kompileringsfel på enkla strängoperationer....

 

Vad fnkn var det det berodde på....ahh, eforum är en bra bank för mitt minne:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=899845

 

men i det här sammanhanget kanske det är något annat, vad är "blank" för något?

Om du testar att kompilera projektet, VBA-editorn, menyn Felsök->Kompilera, går det då?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag kopilerade om utan framgång. Ska försöka igen när jag får en ny kopia (slängde den förra tyvärr)

blank är en test om fliken inte tilldelats ett namn utan man bara tryckt OK i namngivningsrutan utan att ha skrivit något.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan, om du vill, skicka filen till mig så kan jag testa och se... Dock som jag brukar skriva, ni andra som läser detta skicka inget utan att jag säger att så går...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske börjar klarna nu sedan en till hört av sig med problem. Den gemensamma nämnaren verkar vara att alla som har Excel 2002 eller tidigare får samma problem. Under verktyg/Referenser skiljer det sig då åt mot min ursprungsversion som är gjort i Excel 2003. Kan det vara en lösning att skriva makrot i en äldre version av Excel? Jag använder några

kontroller av typen Active-x. Det brukar väl vara kompatibelt framåt i tiden men inte alltid bakåt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det finns en del skillnader i VBA mellan versioner av Excel. Själva ActiveX-kontrollerna torde vara lika dock. Saker brukar inte försvinna men däremot komma till så ja, en som fungerar i Excel 2002 fungerar vanligen i senare versioner.

 

Exakt vad som skiljer kan jag inte säga men jag har en installation av Excel 2002 som jag kan testköra på om du önskar. Epost i profilen.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu har jag löst problemet. Jag hade av oklar anledning kryssat i några referenser under Verktyg som inte behövdes. Jag behövda VBA, OLE Automation och Excel 11 Object Library. När jag bara hade dessa tre ikryssade så var versionsnumret på Excel Object Library 12 i Excel2007, 11 i Excel2003 och 10 i Excel2002. Tog jag 10 och körde Excel2007 så ändrades automatiskt versionen till 12. Tog jag den versionen ock körde Excel2002 så ändrades den automatiskt till 10. Allt fungerar nu utan problem.

 

[inlägget ändrat 2009-03-06 15:15:17 av short]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så enkelt och komplicerat. Trevligt att det ordnade sig!

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...