Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlös router-anslutning


DAL30

Rekommendera Poster

För en tid sedan fick jag hjälp med min inkoppling av nya router. Jag hade tidigare D-link DI-524, men den fungerade inte. Jag bytte då mot en Zyxel P-320W. Denna är nu ansluten med trådar dels till huvuddatorn och dels till en Laptop. Men den trådlösa anslutning till min tredje dator i ett annat rum (i den undre våningen) får jag inte att fungera.

På en av sidorna till D-linken får jag för Site Survey upp följande: Available Network:

BSS/IBSSID --> 00:19:CB:05:30:35

SSID --> ZyXEL

WEP --> No

AP --> Yes

Channel --> 6

Strength --> 71

För "Profile" finns inget noterat.

 

Jag är verkligen inte kunnig på området. Kan nämnda uppgifter ge någon vägledning för, hur jag skall få igång den trådlösa kontakten mellan dator och router?

Mycket tacksam för hjälp!

DAL30

 

PS. Jag är självklart beredd att lämna ytterligare uppgifter för att underlätta hjälp med att lösa problemet med den trådlösa anslutningen.

DAL30

[inlägget ändrat 2009-02-17 14:25:33 av DAL30]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Har du det trådlösa kortet igång på datorn? Om det är inbyggt (nyare laptopar har inbyggt) ska det finnas en knapp att sätta på/stänga av radion till kortet. Brukar vara en antennsymbol, se bilden.

 

När det är igång, högerklicka på ikonen i systemfältet nere till höger, och välj att söka trådlösa nätverk. Om Windows hantering är bortkopplad, kan programmet behöva startas via Start > Alla program. Om du inte hittar var du söker tillgängliga trådlösa nätverk, beskriv vad du har för program för detta.

 

[bild bifogad 2009-02-17 21:37:17 av flora50]

1123601_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK flora50 för tipset!

Jag skall göra som du skriver i morron onsdag.

Jag återkommer.

Tack och

Vänlig hälsning

DAL30

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag återkommer om den trådlösa Internet-anslutningen till min ZyXEL-router. Längst ned till höger på bildskärmen finns det i systemfältet en ikon som ser ut som en trappa med fyra pinnar. Den trappan har tidigare blivit grön, när datorn fått kontakt med routern. Men nu blir den bara vit (ofärgad). Vid sidan om trappan kommer det till olika siffror, som då och då varierar. Just nu visar det 28.

När jag klickar på denna ikon, får jag upp sida som kallas "D-link AirPlus G + Wireless Utility".

När jag klickar på "Link Info" får jag upp följande:

Status ................ No Connection witk Network

SSID ................. ---

TxRate ............... 54 Mbps

Channel .............. 0

Link Ouality ......... ---

Signal Strength .... ---

 

När jag klickar på Configuration får jag upp:

SSID ................. Carlssons

Wireless Mode .... Infrastructure

Channel ............. 6

TxRate ............... Auto

Preamble ............ Long Preamble

Power Mode ........ Continuous Access Mode

 

Det finns ytterligare tre sidor att klicka på i denna ikon, nämligen

"Encryption", "Site Survey" och "About".

Vad som står på sidan "Site Survey" skrev jag om i mitt första inlägg.

 

Jag är ju ingen "höjdare" i dessa frågor.

Jag blir otroligt tacksam, om jag genom detta Forum skulle lyckas få hjälp och lösa anslutningsproblemet!

Tack på förhand!

DAL30

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte använt D-Link, så nån annan här borde kunna svara bättre. Men kolla på Site Survey om det finns några nätverk att ansluta till.

 

Carlssons, är det ditt nätverk? Om du loggar in på routern kan du sätta ett namn (SSID) på det trådlösa nätverket, så att du känner igen ditt eget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ansluta till ditt nya nätverk. Kolla i manualen till din D-Link produkt hur man ska gå till väga med deras program. Jag gissar att du kör XP och att du har ett trådlöst nätverkskort från D-Link tex via USB.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du ska göra så här:

 

Gå till sidan Site Survey, välja ditt nätverk i den övre rutan och klicka Add.

Välj Infrastructure network only och klicka Ok.

Fyll i vad du har för inställningar för kryptering och autensiering inklusive lösenord och klicka Ok.

 

Nu ska Zyxel nätverket ha lagt till sig i den nedre rutan.

 

Om inte detta funkar så kan du prova att klicka Connect istället för Add. Du kan även prova Configure istället för Add. Jag har anslutit nätverk via D-Links verktyg förut, men det är så himla rörigt att jag aldrig kommer ihåg hur man ska göra. :-(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack "gip" för ditt tålmodiga försök att hitta en lösning på mitt anslutningsproblem.

Jag har provat ditt alternativ med att klicka "Connect" i stället för "Add". Jag har även provat "Configure" i stället för "Add", men inte heller detta funkar. Det här var "jobbigt"!

Jag återkommer vid ett annat tillfälle en annan dag, sedan jag testat några idéer. Jag skall då skriva ned mina inställningar och frågor.

TACK tills vidare!

DAL30

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör ett nytt försök att beskriva mitt problem att trådlöst ansluta en fast dator 3 till en router.

Jag upprepar situationen: För en tid sedan fick jag hjälp med min inkoppling av nya router. Jag hade tidigare D-link DI-524, men den fungerade inte. Jag bytte då mot en router Zyxel P-320W. Denna är nu ansluten med trådar dels till huvuddatorn och dels till en Laptop. Men den trådlösa anslutning till min tredje dator i ett annat rum (i den undre våningen) får jag inte att fungera. Det är mitt problem.

Den fasta datorn 3 finns i ett rum i den undre våningen. Den har alltså trådlös routeranslutning. Baktill på den fasta datorn finns de tidigare delarna av typ D-link. Enligt de uppgifter jag fått, så skall dessa D-link-komponenter kunna användas för den trådlösa anslutningen till ZyXEL-routern.

När datorn startat, så finns det i systemfältet längst ned till höger på bildskärmen en ikon som ser ut som en trappa med fyra pinnar. Den trappan har tidigare blivit grön, när datorn fått kontakt med routern. Men nu blir den bara vit (ofärgad). Vid sidan om trappan kommer det till olika siffror, som då och då varierar. Just nu visas 28.

När jag klickar på denna ikon, får jag upp sida som kallas "D-link AirPlus G + Wireless Utility".

 

Jag kan då välja fyra olika sidor.

1) När jag klickar på "Link Info" får jag upp följande:

Status ................ No Connection witk Network

SSID ................. ---

TxRate ............... 54 Mbps

Channel .............. 0

Link Ouality ......... ---

Signal Strength .... ---

 

2) När jag klickar på Configuration får jag upp:

SSID ................. ZyXEL (som jag skrivit in)

Wireless Mode .... Infrastructure

Channel ............. 6

TxRate ............... Auto

Preamble ............ Long Preamble

Power Mode ........ Continuous Access Mode

/Apply/ /Cancel/

 

3) På sidan Encryption finns:

/x/ Data Encryption

Aut. Mode: WPA-PSK (inställt)

WEP Open Authentication

WEP Shared

WPA

Pre-shared key:

Phassphrase: …………

Confirm Key: ………..

/Apply/ /Cancel/

 

4) På sidan Site Survey finns:

BSS/IBSSID --> 00:19:CB:05:30:35

SSID --> ZyXEL

WEP --> No

AP --> Yes

Channel --> 6

Strength --> 71

/Refresh/ /Connect/

 

För "Profile" finns inget noterat.

 

Det vore helt fantastiskt, om någon kunde förstå mitt problem och hjälpa mig att hitta den rätt åtgärden för att lösa anslutningsproblemet.

Det blir för mig en fantastisk test av detta förnämliga Forum!

Jag tackar stort på förhand!

Jag väntar med spänning!

DAL30

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är Windows-programmet som sköter om trådlösa förbindelser avstängt så att det inte blir krockar mellan det och D-link-programmet?

 

Har du prövat med att ha datorn närmare routern? Utifall att det är för mycket störningar på vägen så att det blir för dålig signal. Dock kan det vara bättre att ha några meter emellan än en halv meter.

 

Har du prövat med att stänga av krypteringen i routern under tiden du testar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skulle testa att helt ta bort dlink programet, och nedast köra de nödvändigaste drivrutinerna, och sedan andvända xp's egna program!

 

föstår faktiskt inte varför dem ens göra egna program, då xp (och vista för den delen) redan har det, det slöar ju bara ner på datorn att ha ett extra program igång...

 

 

hade ett lite liknande problem, köpte en deltaco router med medföljande usb motagare, men hade redan router och viljade inte byta.

instalerade allt enligt manualen men hittade inte min d-link router, bara deltaco routern. tog då bort allt och började från början, men utan det medföljande programet, bara drivrutinerna + XP'S inbyggda och det fungerade dirket! hopaps du har lika mycket tur!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Tack för svaret och tipsen!

Nej, Windows är inte igång.

Datorn finns i den undre våningen, cirka 10 m från routern. Det är trägolv mellan våningarna. Jag tror inte, att det finns några särskilda störningar.

Jag har flyttat om routern lite. Tidigare har det ju fungerat mellan datorn och den förra routern (D-linken).

Att "stänga av krypteringen i routern" vet jag inte hur jag gör!

Tror du, att D-link-kontakten, som finns kvar i datorn, kan användas för kontakten med ZyXEL-routern?

Kommer jag att gå bet på anslutningen, tro?

DAL30

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strength --> 71

är inte så där jättebra styrka på mottagningenssignalen.

Störkällor är grannars trådlösa nätverk och bärbara telefoner.

 

Tror du, att D-link-kontakten, som finns kvar i datorn, kan användas för kontakten med ZyXEL-routern?
Ja.

 

Att "stänga av krypteringen i routern" vet jag inte hur jag gör!
Har du ställt in att den trådlösa förbindelsen ska krypteras i routern, dvs angett WPA och en nyckel?

http://support.zyxel.se/Prestige_320W.2754.0.html

"Hur ser man att det trådlösa är aktiverat i routern?!

"Hur aktiverar man WPA-PSK?"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Cecilia för svaret!

Nu börjar jag ana, att jag kanske inte klarar anlutningen, eftersom min fasta dator 3 i undervåningen är en gammal, enkel dator med programmet Windows 98. (= Stenåldern?) Kanske finns problemet där?

Jag har för gammalt Windows!

Vad sägs om denna tanke?

Men D-link DI-524 fungerade ju!

 

SEDAN: Det var en bra hänvisning till Zyxel-sidan som du gav mig.

Jag har kollat WLAN. Det fungerar!

WPA-PSK kan jag inte aktivera, därför att jag inte får upp sidan, när jag skriver in http://192.168.1.1

DAL30

 

[inlägget ändrat 2009-02-20 17:26:14 av DAL30]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde fungera med en dator med Windows 98 så länge som drivrutinerna för nätverkskortet från D-link är gjorda för Windows 98.

 

Om du i en dator med fungerande internet tar fram Kommandotolken (Start - Program - Tillbehör) och skriver:

ipconfig

Läs vad som står för IP-address på raden Standard-gateway.

Om du skriver in den IP-adressen i webbläsaren så borde du komma till routerns inställningssidor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

STORT TACK, Cecilia!

Du har verkligen gett mig en mängd fina förslag till lösningar på mitt anlutningsproblem.

Jag hoppas, att jag successivt kommer till lösningen!

Du är verkligen värd en poäng för förslagen!

Hälsningar

DAL30

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, vad tror du om en CD-skiva, som innehåller "Documents" och "Product Web Help, Version 1.1"?

Den följde med leveransen av Zyxel-routern.

Kan där finnas något användbart?

DAL30

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-20 18:29:17 av DAL30]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns tydligen någon sorts hjälpinformation på den. Det är väl bara att kolla om det är hjälper dig ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vad jag förstår är det en dator med Windows 98 SE .Är mottagaren USB ansluten ,kanske en DWL-G122 ? . Eller är mottagaren inbyggd.

 

Provade just med en DWL-G122 på en gammal 98 SE. Var inte lika lätt att installera den som på en XP den normalt är monterad på..Till slut gick det men efter strul!! Men den är seg datorn har ju bara USB1.1Klarar ju bara 11 Mbit/s, Kommer att fortsätta ha den trådansluten tills jag sänger datorn..Klarar nya routern den låga hastigheten?

 

Efter installation av drivrutin så finns ett D i höger nederkant.

 

Vad är benämningen på kortet/USB mottagaren.

 

Routern är, som du tidigare hade, en DI-524.

 

LARSAS

 

Miin router var ju redan konfigurerad även för trådlöst ,Det måste nog vara fallet innan man ansluter.

[inlägget ändrat 2009-02-21 14:53:48 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej LARSAS!

Tack för ditt inlägg!

Det är en ännu äldre modell, nämligen Windows 98 (ej SE).

Datorn är rätt "seg" - man måste ta sig tid.

Du skriver, att routern måste vara konfigurerad även för trådlöst.

Eftersom jag inte är så smart, måste jag fråga dumt:

Hur kollar jag det?

 

Jag har gått in i Kontrollpanelen och kollat på nätverksinställningarna.

Där har jag gjort följande ändringar (om dom nu fyller någon uppgift).

I nätverket finns följande:

1) TCP/IP --> D-link AirPlus G + DWL-G520 + Wireless PCI Adapter

2) TCP/IP --> D-link DFE-530TX PCI Fast Ethernet Adapter (rev. C)

3) TCP/IP --> Drivrutin för fjärranslutning

4) TCP/IP --> Realtek RTL 8139 (A/B/C/8130) PCI Fast Ethernet NIC

 

Tidigare var samtliga inställda på

x Erhåll en IP-adress automatiskt

 

Jag har nu ändrat till

x Ange en IP-adress:

IP-adress: 192.168.1.1

Nätmask: 255.255.255.0

 

IP-adressen http://192.168.1.1 är kopplad till ZyXEL-routern.

 

Trots mina försök, så har jag hittills inte lyckats få den trådlösa kontakten mellan dator 3 i källarvåningen och routern i övre våningen.

 

Tacksam för flera tips!

Med TACK och vänliga hälsningar

DAL30

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver, att routern måste vara konfigurerad även för trådlöst.
Det gör du på routerns inställningssidor på det sätt som Zyxel skriver på webbsidan jag länkade till i mitt inlägg Igår 16:46 kombinerat med informationen du får fram genom att göra som jag skrev i mitt inlägg Igår 17:35.

 

Jag har nu ändrat till

x Ange en IP-adress:

IP-adress: 192.168.1.1

Du kan absolut inte få det att fungera om du anger att datorn ska ha samma IP-address som routern har. Det ska stå på erhåll automatiskt.

 

Har du gjort det jag skrev i inlägget Igår 17:35?

Vad står det för Standard-gateway?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia!

Jag återkommer till det du skrev igår kl. 16.46.

Du skrev: "Hur ser man att det trådlösa är aktiverat i routern?!"

Jag har kollat och ser, att "På framsidan av routern finns en lampa som det står wlan på. Om den lyser sä är den trådlösa sändaren aktiverad."

WLAN-lampan blinkar visserligen men den lyser.

Är det OK?

 

Sedan frågan: "Hur aktiverar man WPA-PSK?"

Det heter: "För att aktivera WPA-PSK säkerheten sin accesspunkt måste man först logga in i sin produkt och de gör man genom att skriva in adressen http://192.168.1.1'>http://192.168.1.1 i sin webläsare."

Jag försöker att skriva in adressen "http://192.168.1.1" i webbläsaren på dator 3 i källarvåningen, men jag kommer ingen vart.

 

Jag har också försökt att skriva in denna adress som IP-adress på sidan för Nätverk i Kontrollpanelen.

I nätverket finns följande:

1) TCP/IP --> D-link AirPlus G + DWL-G520 + Wireless PCI Adapter

2) TCP/IP --> D-link DFE-530TX PCI Fast Ethernet Adapter (rev. C)

3) TCP/IP --> Drivrutin för fjärranslutning

4) TCP/IP --> Realtek RTL 8139 (A/B/C/8130) PCI Fast Ethernet NIC

 

Tidigare var samtliga inställda på

x Erhåll en IP-adress automatiskt

 

Jag har nu ändrat till

x Ange en IP-adress:

IP-adress: 192.168.1.1

Nätmask: 255.255.255.0 (Nätmask-adressen fick jag sedan jag skrivit in IP-adressen och startat om datorn.)

 

IP-adressen http://192.168.1.1 är kopplad till ZyXEL-routern.

Trots mina försök, så har jag hittills inte lyckats få den trådlösa kontakten mellan dator 3 i källarvåningen och routern i övre våningen.

 

Jag är förstås fortsatt tacksam för förslag till hjälp med anslutningen!

Jag ger inte upp ännu!

Med vänlig hälsning

DAL30

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du i en dator med fungerande internet tar fram Kommandotolken (Start - Program - Tillbehör) och skriver:

ipconfig

Läs vad som står för IP-address på raden Standard-gateway och skriv här vad det står.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...