Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Egen hårddisk för Windows


tomasvmo

Rekommendera Poster

Jag har idag en 80 Gb disk där allting ligger...Windows...alla program....musik..bilder...allt! Windowsmappen är idag 6 Gb och jag tycker datorn är riktigt slö, men att formatera disken helt känns som ett tvåveckorsprojekt så därför funderar jag på att skaffa en extra liten disk på 10-20 Gb där jag BARA installerar windows och ingenting annat. Så nästa gång jag behöver installera det igen kan jag göra det enbart på den hårddisken. Nu till min fundering...är detta en bra lösning eller kan jag riskera problem på något sätt?

Är det något jag ska tänka på vid en sådan lösning?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du ska skaffa en lite större disk och ha till Windows och alla program och spara all data på en annan disk. På så vis slipper du en hel del problem eftersom program ofta föreslår att de ska installera sig på C:. Dessutom kommer du nästan inte undan att installera om alla program vid en ominstallation, så det finns inte mycket mening att spara dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte bara att som gip säger, att många program föreslår c: för installation, många program kräver C: som systempartition och gärna/ofta lägger in automatiskt på C:, finns då systemet inte på C: så kan problem uppstå tyvärr.

Då är det som du är inne på att, låta en disk bara som systemdisk, där systemet ligger på, men räkna med att många vanliga program också lägger in sina filer på denna disk, så det är inte bara själva operativet som placeras på den disken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är som tidigare talare är inne på. I och för sig så kan man ändra vart program ska lägga sig i registret, men det är fortfarande så att program du installerat idag kommer inte fungera om du installerar windows på en ny hårddisk.

 

Om du inte orkar installerar om windows och alla program så föreslår jag instället att du köper en lite större disk eftersom dessa inte är speciellt dyra idag (10-20gb kostar nog mer än typ 80gb). Och till denna nya disken flyttar du alla bilder, dokument mm. Därefter börjar du avinstallera alla program som du vet att du inte använder och efteråt så tar du och defragmenterar C: partitionen. Detta borde hjälpa lite.

 

Dock så ska man tänka på att efterhand som man installerar fler och fler program, spel så har dessa en förmåga att lägga en liten del som startar upp när windows startar för att när du sedan ska använda programmet så ska detta startas upp betydligt snabbare. Adobe är ett sådant exempel. Här finns bra guider hur man stänger av detta. Även windows blir ju updaterat och fler saker installeras vilket gör att det kan upplevas mer långsamt.

 

//Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...