Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Upplösning på platt-tv


Staffan Gb

Rekommendera Poster

Hej! Jag och min son (okej, mest min son) har byggt en HTPC. Den blev riktigt tyst och bra. En viskning bredvid min Hem-PC som kan väcka döda.

 

Nu återstår att skaffa en bra TV/skärm. Har funderat på 42PFL7403H (Philips). Men jag vill vara helt säker på att skärmen/TV'n fungerar med högsta upplösningen (1920 * 1080) även då jag använder den som datorskärm (surfar osv).

 

Enligt vissa skall det fungera att ta DVI-signalen och gå in via HDMI. Enligt andra är HDMI-ingången begränsad till lägre upplösnignar. Det skulle då vara bättre att gå via VGA. Å andra sidan finns det de som hävdar att inte heller VGA klarar högsta upplösnignen. Grafikkortet är ett Asus Geforce 7300 GT.

 

Jag har surfat runt en del utan att bli särkilt mycket klokare. Vet du med dig att du kan bringa klarhet i detta så vore jag mycket tacksam.

 

/Staffan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittar du på en TV med upplösningen 1920x1080 så spelar det ingen roll om du går in med VGA eller HDMI.

 

Detta med att VGA är bättre gäller om du har en TV med en annan upplösning än Full HD och vill köra så kallat pixelmappat, tex en TV med 1366x768. Detta beror på att du endast kan skicka 1920x1080 eller 1280x720 via HDMI varpå TV'n skalar om bilden till sin egen upplösning. Omskalningen slipper man oftast via VGA.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. TV'n jag nämnde har Full HD, HDMI samt VGA vilket då torde innebära att jag inte behöver bli besviken då TV'n skall tjäna som datorskärm.

 

En anledning till mina funderingar i ämnet var denna artikel i Mikrodatorn --> http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.81828 under rubriken "Begränsningar på HDMI-ingången".

 

/Staffan

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Begränsningarna handlar just om TV apparater som har upplösningen 1366x768 och att den upplösningen inte går att överföra med HDMI. Med 1920x1080 finns inte det problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller GeForce 7300GT så har den inga problem med upplösningen. Problemet är snarare att det är så mycket data att hantera när man tittar på FullHD film att en långsammare processor inte hänger med att hantera allt. Jag tror att man brukar rekommendera typ en 2.4GHz dual core processor för att titta på film i upplösningen 1920x1080.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, helt sant är inte det du skriver.

 

Pixelmappat. Sant att VGA kan vara bättre men väldigt många apparater klarar av pixelmappat även över HDMI numera. Detta är dock något man bör kolla upp innan köp, Prisjakts data om TV-apparater brukar vara bra.

 

Höga upplösningar. VGA är inte optimalt, det finns risk för störningar när upplösningen ökar. Ok, 1920x1080 är inte så fasligt högt men risken finns om mottagaren i TVn inte är toppenbra.

 

HDCP. ja, denna skit. Om man vill spela upp BluRay på sin dator och se på TVn då krävs HDMI.

 

Kabeln. HDMI kabeln är mindre och smidigare än VGA samt den bär ljud!

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh, ja, jo, det kan ju vara sant ja.

 

Dumt av grafikkortsstillverkare att ha en integrerad HDMI-kontakt utan möjlighet att ha ljud via denna. Då finns det ingen poäng med den kontra DVI. Bara dyrare licens för att sätta dit den.

 

Sedan sägs det på flera ställen att det ljud som grafikkortet kan spotta ur sig inte kan mäta sig med det som kommer via S/PDIF. Tekniska begränsningar i vilka format som grafikkortet kan ge.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan sägs det på flera ställen att det ljud som grafikkortet kan spotta ur sig inte kan mäta sig med det som kommer via S/PDIF. Tekniska begränsningar i vilka format som grafikkortet kan ge.

Det kan nog stämma, men kör man ljudet genom TV'n så har man nog inte så höga krav. Jag kör ljudet direkt till min förstärkare oavsett ljudkälla om jag vill ha bra ljud.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade manualen till nämnd TV och där står det under bildskärmsupplösningar som kan användas -->

 

1360 x 768p 60 Hz (VGA/HDMI)

1280 x 1024p 60 Hz(HDMI)

1920 x 1080i 60 Hz (HDMI)

1920 x1080p 60 Hz (HDMI)

1920 x1080p 60Hz

 

Jag antar att det betyder att VGA inte kan användas för högre upplösning än 1360 * 768 men att det skall fungera fullt ut med HDMI.

 

/Staffan

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis ska du använda DVI-HDMI med den TVn. VGA är bara en dum stenåldersteknik i det sammanhanget egentligen.

 

Eftersom det går så ska du. Vem vill gå kedjan digitalt -> analogt -> digitalt i onödan ?

 

det där med VGA-spec. Ta den med en nypa salt. Oftast går det att ge den högre upplösning än specat men som sagt inget som jag eller de rekommenderar.

 

DVI/HDMI är bättre på alla punkter.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...