Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Java!


pefred

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag läser Java just nu och har fått lite funderingar.

Uppgiften går ut på att skriva en metod som beräknar summan av två matriser och jag ska använda mig av tre stycken Arrays.

Jag ska jämföra matriserna a och b så att de är lika stora samt att se till att de är kvadratiska.

Asså som jag har förstått det så betecknar a.length antalet element i matrisen a, och att a.lenth ger antalet element på första raden, alltså antalet kolonner i matrisen!

Men hur i hela världen kan matrisen c skapas så att det görs lika många rader i c som det finns element i a, och lika många kolonner i c som det finns elemenet i a???

 

Dessutom tolkar jag satsen a.length != a.length som att man kollar om antalet kolonner i a inte är lika med antalet element i a, men det vilkoret är väl bara uppfyllt om a bara har en rad??

 

 

 

public static double [][] matAdd(double[][] a, double[][] B) {

if(a.length != b.length)

return null;

 

for(int i=0; i<a.length; i++) {

if(a.length != a.length)

return null;

 

double[][] c = new double[a.length][a.length]

for(i=0; i<a.length; i++) {

for(int j=0; j<a.length)

c[j] = a[j] + b[j];

 

}

}

}

 

 

Ps. Säkert en del syntaxfel men jag hoppas nån kan hjälpa mig ändå;)

Tack på förhand

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asså som jag har förstått det så betecknar a.length antalet element i matrisen a
Skulle nog tro att a.length blir antalet rader i a.

 

a.lenth ger antalet element på första raden, alltså antalet kolonner i matrisen!
Snarare antalet element på i:te raden.

 

for(int i=0; i<a.length; i++) {

if(a.length != a.length)

return null;

Du behöver ju inte kolla om antalet kolonner på samtliga rader är lika många som antalet rader, det räcker ju med att kolla antalet kolonner på en rad eftersom varje rad har lika många kolonner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen!!

 

Ja nej jag håller med om att man inte behöver kolla samtliga rader men detta var hur min labbhandledare skrev på tavlan så.....

Jag har hursomhelst förstått det jag frågade efter!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...