Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Desperationen fortsätter...


Anjuna Moon

Rekommendera Poster

Eftersom jag, som bekant från nyliga trådar, saknar bra diskussioner så passar det väl bra att i dagarna följa rättegången mot TPB:killarna.

 

Förvisso finns det inte alltför mycket nytt från min sida att säga om det hela än det som sagts i de gamla trådar som skapades kring de lagligt tveksamma räderna då allt började, men jag måste bara få skratta högt åt följande "bevisning" från åklagarens sida:

 

"Håkan Roswall fortsatte med en dator-presentation som visade hur representanter för målsägarna laddat ned upphovsrättsskyddade verk via The Pirate Bay för att bevisa att det faktiskt gick att använda sajten för att ladda ned musik, filmer och mjukvara."

 

Här har vi en icke-åtalad länk (utav ett antal miljoner från samma företag) som ger samma möjlighet:

http://www.google.se/search?hl=sv&q=godfather+torrent&btnG=Google-sökning&meta=&aq=f&oq=

 

Om nu argumenten för åklagaren anses hållbara, dvs. att TPB agerar anstiftare av brott och inte censurerar (f.ö helt lagliga) torrent-filer, borde det då rimligtvis inte också falla sig naturligt att Google och i princip varenda söktjänst på nätet bör åtalas på samma grunder? (naturligtvis inte, vilken advokatfirma vågar sig på det?)

 

Det här kommer att bli en dyr historia för svenska skattebetalare, då tingsrätten (amatörer som de är, precis som åklagaren) med viss sannolikhet kommer döma killarna på helt fel grunder. Därefter kommer vi ha en lång process med överklaganden till högre instanser. Allt detta baserat på ett åtal som, varje människa med lite insikt i vad torrents är förstår, inte har någon som helst genomtänkt grund (såvida inte grunden består i att totalcensurera varje fil på internet som indirekt skulle kunna leda till brott)

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-16 21:02:28 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag den åsikten att allt upphovsrättsskyddat ska behandlas lika.

Dvs som jag ser det ska filmproducenter, bokförlag, musikdistributörer som vill upphovsrätts skydda sina alster patentsöka produkten.

Innehåller den då en story som inte redan varit patentsökt och uppfyller tillräcklig höjd som man brukar säga om patenterade uppfinningar så får de patent.

Om nu någon gör intrång i patentet så får de stämma den som gjort intrånget precis som vilken patentinnehavare som helst.

Får göra idag.

En av fördelarna med detta system är att upphovsrättsbrott avkriminaliseras generellt.

Precis som att det som kallas patentintrång inte är kriminellt.

Dvs inget slöseri med åklagare osv.

Det som känns för mig stötande är att människor som säljer jeans har bättre skydd mot kopiering än den som lagt ner 100000tals kronor på att patentskydda sin idé.

 

[inlägget ändrat 2009-02-16 22:12:54 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte säker på du menar jannejanne med det låter som att du anser att sådant som teman i berättelser eller tonföljder i ett musikaliskt verk bör kunna patenteras?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag flyttade mitt inlägg till denna redan startade tråden om rättegången:

 

Hej!

 

Jag har idag lyssnat på rättegången.

 

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=59808&lid=puff_1449857&lpos

=extra_0

 

Jag slås av en viss okunnighet från åklagaren när det gäller bitorrentprotokollet. Han borde ju ha läst på ordentligt tycker jag.

Att en uppladdad torrentfil samtidigt kan nå 10 andra trackers som inte har med TPB att göra fick av en av de åtalade upprepa flera gånger och möttes ändå av (vad jag hörde mellan raderna) en viss skepsis. Eller kanske ett tyst "Fan! Är det så? Då kan jag ju inte binda en specifik torrent till just trackern ifråga". *skratt*

 

En uppladdad torrentfil kan ha ett annat namn men innehålla exakt samma sak och komma med e-post till någon och vara uppladdad först till en annan tracker. Detta innebär att trots att uppladdaren till TPB startar sin klient för att börja ladda upp torrentinnehållet så kan den mycket väl ha gått igång redan från an annan användare från en annan tracker.

 

Inte heller att de finns grupper som får tag på t ex. filmer och laddar upp dom fanns i en av åklagarnas sinnevärld. Han trodde tydligen att en fysisk person måste köpa ett originalexemplar och sen ladda upp den via en torrentfil.

 

Det är kul att lyssna på de äldre teknikokunniga och deras försök att förstå de yngre åtaldes tekniska termer! Bitorrentprotikollet är vad det är, öppet och dess vägar äro många!

 

Åsikter om rättegången?

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-19 19:25:29 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Dom faller den 17 april.

 

Citat från rättegången.

 

"Håkan Roswall, åklagare i Pirate Bay- rättegången:

– När träffades ni för första gången IRL?

Peter Sunde:

– Vi använder inte utrycket IRL, in real life. Vi säger AFK, away from keyboard.

Håkan Roswall:

– Då är jag lite föråldrad.

Sunde:

–Ja."

 

"Håkan Roswall:

–Jag kan inte alla förkortningarna. Vad betyder TPB?"

 

"Gottfrid Svartholm Warg:

– Varken jag eller Fredrik gör oss speciellt bra i möblerade rum."

 

*lol*

 

http://www.idg.se/2.1085/1.215602/pirate-bay-rattegangen-over--har-ar-ar-hojdpunkterna

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

[inlägget ändrat 2009-03-04 08:28:30 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
StefanKurtJohansson

 

"Inlägget är redigerat av Monshi: 04 nov 2011, 17:39.

Anledning till redigering: ed av moderator: Fixade sista länken"

 

 

Tack för det Monshi !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...