Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Intel core 2 quad q6600 @ 3.0 Ghz för varm?


Bartok

Rekommendera Poster

Hej, jag har nyligen klockat min Intel core 2 quad q6600 2.4 till 3.0 Ghz, och när jag kör prime 95 visar kärnorna 90 C, och när jag spelar spel som crysis eller liknande så kommer den upp i 70 - 75 C.

 

Är det för mycket?

 

Sysytemet kör stabilt och visar inget tecken på fel, men kan för hög temperatur skada processorn i längden?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker det värkar för varmt, andvänder du orginalkylaren? vad har du för luftgenoströmning i ditt chassi?

 

här: http://www.tomshardware.com/forum/221745-29-core-quad-temperature-guide

 

står allt man egentligen behöver veta om core 2 duo och quad processorer angående temperaturer.

 

såg att sidan var nere nu, men hittar lika guid fast på en annan sida: http://futuremark.yougamers.com/forum/showthread.php?t=82284

 

beroende på vad du har för stepping av processorn så gäller antingen EN av dessa:

 

OM du har G0 stepping

 

Scale 2: Quad

Q9x50: Tcase Max 71c, Stepping C1

Q9300: Tcase Max 71c, Stepping M1

Q6x00: Tcase Max 71c, Stepping G0

 

-Tcase/Tjunction-

--70--/--75--75--75--75-- Hot

--65--/--70--70--70--70-- Warm

--60--/--65--65--65--65-- Safe

--25--/--30--30--30--30-- Cool

 

ELLER denna om du har B3 stepping:

 

Scale 4: Quad

Q6600: Tcase Max 62c, Stepping B3

 

-Tcase/Tjunction-

--60--/--65--65--65--65-- Hot

--55--/--60--60--60--60-- Warm

--50--/--55--55--55--55-- Safe

--25--/--30--30--30--30-- Cool

 

så om du har den bättre, nyare G0 speppingen så är 75 grader eller varmare på kärnorna (Tjunktion) inom "hot" vilket inte är så bra, och har du en B3 stepping så är 65 grader eller mera inom "hot"

 

sen så spelar det ju även roll HUR du mäter temperaturen, det kan ju vara så att det inte är så varmt som det står, utan det är programvaran som visar fel, se guiden för mera info!

 

vad som händer om din dator går för varmt vet jag inte exakt, men det är troligen inte bra, men det beror ju på, hur länge du vill att din processor ska kunna fungera, om du ändå tänkte köpa en ny dator om ett halvår så kanske det inte gör så mycket, men förväntar du dig att datorn ska fungera i 5+ år till så skulle jag nog tänka mera på livslängden än på "rå" prestandan....

 

vid 95 grader (Tjunktion) ungefär så börjar processorn att throttla, altså klocka ner sig så den inte går sönder/kraschar, då minskar stället prestanda:thumbsdown: (dock bra så den inte brinner upp)

 

[inlägget ändrat 2009-02-16 18:07:07 av gurre g]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Antec 900 Advanced gaming case och originalfläkt, jag testade att köra coretemp men det visade samma temperatur som pcwizard.

 

Men om temperaturerna kan skada processorn i det långa loppet tror jag att jag klockar ned den igen till standardvärden.

 

Tack för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, ingen orsak!

 

även jag har antec nine hundred chassit, och min intel core 2 quad q9300 processor ligger på runt max 50-65 grader på tjunktion när jag maxar dem, med standardkylaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

ja, men dem kan ju trots allt dra 105/95 watt oklockade, och all den strömen matas ju ut på ett område som inte är mycket större en ett mynt, inte så konstigt att det blir värme... :)

för att inte tala om vad den kan dra när den är kraftigt överklockad...:thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...