Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dilemma


grodslukare

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har ställts inför ett problem på jobbet. En av mina medarbetare har blivit uppsagd, och häromdagen kom hennes chef in till mig och bad mig forwarda alla mail från den uppsagda personen till hans egna inkorg. Han frågade om det gick att göra "obemärkt".

 

Oerhört fult gjort, ingen tvekan. Men får man öht. göra så? Jag meddelade direkt den påverkade personen och sa som det var, men detta vet inte hennes chef om. Jag tycker att han själv ska ta det med sin anställda och förklara varför han gör så. Det som gör det hela mer märkligt är att anställningen inte sägs upp med omedelbar verkan då företaget själva sagt att de vill ha kvar personen i fråga ett tag till.

 

Kommentera!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Det kan ju finnas personliga mail så såvida inte personen har blivit uppsagd pga väldigt kraftiga tjänstefel eller har en position som kan äventyra företagets framtid så kan jag inte se att detta är nånting annat än lagbrott av denna chef! Men jag är o andra sidan inte jurist utan utgår bara från sunt förnuft,stinker gör det iallafall!

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-16 10:12:09 av Laston]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

| tranquility |

Då e-posten ägs av företaget och personen arbetar med det på sin arbetstid har företaget all rätt att ta del av den anställdas företagsmail.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är fel. Om e-posten är av privat natur får inte chefen eller någon annan på företaget läsa den. Den är privat oavsett om den kommer till din e-mail på arbetsplatsen. Själva forwarden är inte lagvidrig så länge chefen genast slutar läsa privata mail så snart han/hon ser att det är privat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle ju vara väldigt besvärligt för företaget om man var förhindrad att läsa e-posten hos nån som har slutat. Är det en person som haft tex kundkontakt kan det finnas många viktiga mail i dennes brevlåda. Det är riktigt att läsningen ska avbrytas om den som läser det ser att det är privat.

 

Dessutom gjorde du fel ivarmedi som trotsade din chef. Det kan ligga en konflikt mellan arbetsgivaren och arbetstagaren bakom detta som du inte vet något om. Låt säga att det skulle bli en juridisk tvist pga att den uppsagda har misskött sig, då kan ditt agerande till och med ha skadat företaget.

 

En företagsmail ska inte jämställas med en privat mail. Vissa företag förbjuder till och med att eposten används privat för att slippa dessa problem. Det blir juridiskt knivigt när den som läser någon annans post måste avgöra om det är privat eller inte. Eftersom det är en svår fråga bör detta regleras i företagets policy där det framgår att/om ledningen kan läsa mailen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om e-posten är av privat natur får inte chefen eller någon annan på företaget läsa den.

 

Du har delvis fel!

 

Helt klart (även juridiskt sett) är att om arbetsgivaren har en uttalat policy för bruket at företagets datautrustning och den anställde har tagit del av den och godkänt dito (vilket är vanligt för att överhuvudtaget få tillgång till datautrustningen) Då är det policyn som avgör vad arbetsgivaren har möjlighet till eller ej!

 

Samma gäller företagets internetpolicy..

Finns den så är varje anställd SKYLDIG att följa den..

 

Anges det i dessa att arbetgivaren har rätt att kontrollera den anställdes e-post och internetbruk så får arbetsgivaren göra detta..

 

Saknas det sådana policies, eller den anställde inte har tagit del av dessa, så lär arbetsdomstolen finna arbetsgivarens agerande som felaktigt! (Hur mycket de än "äger" utrustningen")

 

Jag meddelade direkt den påverkade personen och sa som det var, men detta vet inte hennes chef om.

 

Ditt agerande är direkt felaktigt.. Det är för det första din chef som avgör vad som är lämpligt eller ej, och chefen har inget tvång att redovisa "moraliskt korrekt" anledning för dej..

 

I.o.m. att du skvallrade till din kollega så kan du t.ex. ha förstört bevis för kriminellt beteende.. (Ponera att din chef upptäckt att din kollega mottagit barnporr via arbetsdatorn, Nu har du gett "kollegan" chansen att radera allt som hade lett till att din chef fått tillräckligt på fötterna för att blanda in polisen!)

 

Du bör inte räkna med löneökningar, eller karriärlyft i framtiden..

(Hade jag varit din chef så hade du sorterat gem tills "arbetsbrist" uppstår!)

 

Jag tycker att han själv ska ta det med sin anställda och förklara varför han gör så.

 

Det är inte så att din chef vill få mer på fötterna innan den talar med den anställde om det? Eller skall chefer anklaga och peka ut oskyldiga??

(Tänk först! Agera sedan!)

 

Kort sagt:

Finns IT-policies som anställda tagit del av och godkänt så anger dessa policies vad resp. har för rättigheter och skyldigheter.

 

Du som anställd skall inte "skvallra" då chefer sällan berättar varför man vill utforska viss anställds aktiviteter, När så sker finns oftast misstanke om grövre brott mot antingen IT-policies eller Sveriges lagar.

 

Att springa omkring och på eget bevåg skvallra kan leda till att kriminella aktiviteter inte kan utredas!

(Skäms på dej!)

 

/Thomas

Få ut maximalt av datorns prestanda samt slipp ideliga rensningar, ominstallationer & problem! Se http://www.WinGuider.se för gratis installationsanvisningar. Endast för XP Pro

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst vill jag tacka alla som svarat. Allt löste sig till det bästa och jag känner verkligen att jag gjorde rätt som handlade som jag gjorde.

 

Resten av mitt inlägg går åt till att såga föregående talare. Move along.

 

Ditt agerande är direkt felaktigt.. Det är för det första din chef som avgör vad som är lämpligt eller ej, och chefen har inget tvång att redovisa "moraliskt korrekt" anledning för dej..

 

Det var ju som sagt inte min chef som bad mig om den här "tjänsten".

 

I.o.m. att du skvallrade till din kollega så kan du t.ex. ha förstört bevis för kriminellt beteende.. (Ponera att din chef upptäckt att din kollega mottagit barnporr via arbetsdatorn, Nu har du gett "kollegan" chansen att radera allt som hade lett till att din chef fått tillräckligt på fötterna för att blanda in polisen!)

 

Ponera på du, men det är ju bara löjligt att hitta på en massa tänkbara scenarion då du uppenbart inte har fakta i det här fallet. Jag utelämnade en hel del i mitt första inlägg om vad jag visste och inte visste om medarbetaren i fråga, och så kommer det förbli.

 

Du bör inte räkna med löneökningar, eller karriärlyft i framtiden..

(Hade jag varit din chef så hade du sorterat gem tills "arbetsbrist" uppstår!)

 

Vilken tur att du inte är min chef då! Jag antar att du står (stod) vid bandet på Volvo och hade det bra ändå tills någon kom på att överflödig arbetskraft inte var någon bra idé. Du drar dig med fint språk och ett överflöd av moralkakor, däremot har du helt missat frågeställningen i det här inlägget.

 

Du som anställd skall inte "skvallra" då chefer sällan berättar varför man vill utforska viss anställds aktiviteter, När så sker finns oftast misstanke om grövre brott mot antingen IT-policies eller Sveriges lagar.

 

Att springa omkring och på eget bevåg skvallra kan leda till att kriminella aktiviteter inte kan utredas!

(Skäms på dej!)

 

Nu har jag visserligen bara plockat godbitarna ur ditt långa och överlag ogenomtänkta svar till mig, men detta är ju rent löjligt. Ska vi som anställda gå med på något slags privat övervakningssamhälle bara för att "chefen" säger så?

 

Om lagbrott skett (eller misstänks) är det väl polisens sak att undersöka? Om det här hade handlat om någon form av olaglig aktivitet borde väl chefen först kontaktat polisen, som i sin tur kontaktat mig om det var av intresse?

 

Jag skäms inte det minsta över mitt agerande och hade jag ställts inför samma situation imorgon hade jag utan att tveka gjort samma sak igen.

 

Att springa omkring och dela ut moralkakor utan substans kan leda till kriminellt dåliga inlägg!

(Skäms på dig!)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll om du tagit del av policyn eller ej i det fall du tar emot e-post. Du kan inte styra vilken e-post du tar emot. Din arbetsgivare måste alltid beakta din personliga integritet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått det rätt så finns det i dagsläget varken någon lag som ger rätt eller förbjuder en arbetsgivare att läsa en anställds e-post. Dvs. de meddelanden som skickats till/från de/det e-postkonto(n) som arbetsgivaren tillhandahåller.

Dock verkar det vara helt klart att arbetsgivaren EJ får läsa privata e-postmeddelanden. Arbetsgivaren kan dock ha rätt att ta reda på hur de anställda använder företagets (dator)utrustning. Detsamma tycks gälla avlyssning av anställdas telefonsamtal.

Oavsett så krävs det att arbetsgivaren i förväg har varit tydlig med att sådana kontroller kan komma att genomföras.

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...