Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hur skapar man Pdf-filer som kan spara ifyllda fällt i Acrobat reader?

//Erna

Recommended Posts

På jobbet har vi fullversioner av Adobe LiveCycle Designer 8 och Adobe Acrobat 8 Pro. Vi vet hur man gör Pdf-filer med ifyllnadsbara fält och så, men inte hur man får den att spara dom.

1. Hur skapar man en Pdf-fil som går att spara när den fyllts i i Acrobat reader?

2. Hur ställer man in en textruta så att storleken på texten minskas automatiskt för att få plats i rutan?

Vi har sett exempel på sådana filer ifrån andra företag, men utan att kunnat lista ut hur dom är gjorda.

Tack på förhand

/Erna

"Like death and taxes, you can count on AC/DC"

Nu är jag inte hemma/vid Acrobat Pro men det hela är mycket enkelt..

Någonstans i verktygsmenyn, "till höger", finns ett val där man "Optimera för Reader" eller liknande.

Ska kolla upp detta senare i kväll..

Edit: Kom på att jag kunde fjärrstyra min dator därhemma..

Har nu Acrobat Pro v9, engelsk, och där är det under Advanced och det heter där Extend Features in Adobe Reader

Edit2: På din fråga två - menar du en "Vanlig" textruta eller ett sådant fyll-i-fält?

Brukar kanske vara tvärtom, att rutan anpassar sig efter den text som skrivs in..

[inlägget ändrat 2009-02-15 15:45:57 av Mikael63]

Hej och tack!

Det var lätt när man visste vart man skulle leta :)

I svenska versionen hittar man det under Avancerat/Aktivera användarbehörighet i Adobe Reader.

Adobe är lite svårt att hitta i ibland, men vi lär oss.

Ang fråga 2 så är det ett vanligt "fyll-i" -fält som är gjord från en wordfil med tabell i. Har sett exempel på dokument som teckensnittet anpassar sig ifall man skriver mer än vad som får plats i rutan.

Edit: Om man högerklickar i ex textruta så kan man välja teckensnitt - Automatiskt, det gör nog susen!

/Erna

"Like death and taxes, you can count on AC/DC"

[inlägget ändrat 2009-02-15 17:08:37 av //Erna]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...