Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
short

Flytta vba-kod

Rekommendera Poster

Jag har distribuerat en arbetsbok som inneåller kod till flera användare. Användarna har med hjälp av koden skapat flikar och fyllt i uppgifter i dessa flikar. Jag vill nu byta ut koden men samtidigt låta arbetsböckernas flikar vara intakta. Kan man på ett enkelt sätt flytta koden från den senaste versionen in i den tidigare versionen. Koden finns i moduler, formulär samt direkt på en del av flikarna.

/short

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om bladen i övrigt ser likadana ut, dvs så att referensen i koden till bladen kan fungera i nya boken, är det bara att förbereda dig för lite manuellt arbete troligtvis.

Kod på blad får du kopiera förhand. Moduler, formulär och klasser kan du exportera, till fil, för att sedan importera i nya boken.

Fast, vad är enklast? Kopiera koden till nya boken eller inmatade data från nya till gamla boken?

Ett annat alternativt, som jag dock inte med säkerhet kan säga passar här, är att göra om koden i din nuvarande bok och spara den som ett tillägg. Ett tillägg som sedan kan arbeta på din nya bok. Praktiskt om samma kod är applicerbar på flera böcker.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag misstänkte att det skulle vara krångligt att flytta den kod som ligger på bladen. Jag har nu skrivit en sub som flyttar in de gamla bladen i den nya boken ( den med ny kod). Det fungerar ju så länge som det inte handlar om någon designändring av bladen. Skulle jag göra en designändring så får det väl bli en mer komplext program som flyttar data fält för fält. Programmet mailar jag ut.

/short

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...