Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows har stängts


Melzii

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har lite problem med min bärbara dator. Den la av förut, troligtvis av överhettning och fläkten låter ju inte lite heller. Jag startade om den direkt men ångrade mig sedan (den kunde ju få kyla av sig lite först, tyckte jag) och tryckte av den genom att hålla in startknappen. Jag gissar på att det inte var bra någonstans. När jag startar upp den igen kommer en svart skärm upp med ett gäng alternativ.

Starta om datorn vanligt, starta datorn med senaste konfigureringar, felsäkert läge och sådant. Jag väljer ett alternativ, en blå skärm blinkar till och jag är tillbaka där jag började, några hårstrån fattigare. Att trycka f8 hjälpte inte särskilt heller men jag kunde då se vad det stod på blåskärmen.

 

"Ett fel uppstod och Windows har stängts för att förebygga problem med din dator.

Inaktivera eller avinstallera antivirus, diskfragmenteringsprogram och säkerhetskopieringsprogram. Kontrollera hårddiskarnas konfiguration och kontrollera om det finns några uppdaterade drivrutiner. Kör kommandot CHKDSK /F för att söka efter skador på hårddiskarna och starta därefter om datorn.

 

Stop: 0x00000024 (0x00190203, 0x82D3A708, 0xC0000102, 0x00000000)"

 

Datorn har lagt av helt, jag kommer inte in på den, ens i felsäkert läge. Vad i hela friden ska jag göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

0x00000024: NTFS_FILE_SYSTEM

Betyder att det har blivit något större problem med hårddisken så att det inte längre går att starta Windows från den.

Kan du installera om Windows?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CD-skivorna till min dator är troligtvis nedlagda i källaren men vi hittade skivor till min pappas dator, en Acer. Körde in dem innan mamma hittade en annan skiva med XP Home installation. Acerskivorna fungerade naturligtvis inte då min dator är en HP (men XP-skivor som XP-skivor, tänkte jag). Den andra skivan funkade däremot och jag är nu inne i datorn. Kruxet är att den har "blivit" en Acer. Och datorn hittar inget nätverkskort.

Det känns som att jag har dödat datorn totalt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddade ner drivrutinerna jag hittade till min modell men datorn beter sig fortfarande inte som den ska. Den klagar på att jag saknar ett flertal .dll och .sys-filer. Finns det några bra och säkra ställen för att ladda ned dessa?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoppa i din xp-cd och kör en "sfc /scannow" för att återställa eller byta ut saknade/skadade systemfiler.

 

Start -> Kör: skriv: sfc /scannow (mellanslag mellan c och /)

Om det inte löser problemet, när du är färdig efter omstart...

 

Kör chkdsk...

 

från kommandoraden: chkdsk (söker fel utan att fixa dem... read only)

chkdsk /f (söker och reparerar fel i filsystemet ntfs)

chkdsk /r (söker efter fel i sektorer, på den fysiska disken)

Du kan även kombinera de två...

Om du får svaret att du inte kan genomföra kommandot pga att volymen är låst av annan process etc, svara JA på frågan om du vill starta om datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...