Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bredband med sporadiska avbrott


badassp

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har troligtvis alltid haft samma problem men de har tagit mig 2-3 år att komma underfund med ungefär vad problemet är.

Nätet funkar bra o håller utlovad bandbredd (8Mbit ta emot vs 1Mbit skicka) men ibland så slutar de fungera.

 

Ett avbrott är ofta 15 minuter eller liknande.

 

Jag har provat olika datorer, resetta modem o reparera anslutning.

 

Efter två besök av tekniker så har bredbandssladden bakom mitt Comhem-jack kalibrerats o fixats ny. Ny koaxialkabel till mitt nya modem. Skapliga nätverkssladdar som ömsom är kopplade direkt till datan för kontroll och ömsom är kopplade in i en trådlös router.

 

 

Teknikern har en idé om att de blir fel när min information ska byta någon slags sladd eller kommunikation då en granne samsas på linan.

Det ska normalt gå direkt men min kanske laggar i ca 15 min pga fel.

 

 

Någon annan som har liknande problem?

 

//Pontus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Den här typen av problem har mina föräldrar hos sig. Det verkar som om det blir något problem med dns-servern, för IM-trafik fungerar fortfarande som den ska och jag har kunnat pinga IP-adresser.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Känner igen problemet, enda lösningen är att byta bort Comhem mot nåt annat. De har inte kolla på sin egen teknik. Jämför med ADSL där man kan kolla ledningen hela vägen till modemet och mäta kvaliteten på kabel individuellt och oberoende av andra användare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt detta hände mig med när jag för hade Comhem.

Jag fick starta om modemet och då brukade det lösa sig, men jag vet inte om det var pga omstarten eller bara att det gick 10 minuter.

I alla fall så löste det sig när jag uppgraderade mig till Large, fick då en ny modem och skippade min trådlösa router. Då fick jag sällan problem.

Kör numera fiber.

 

 

----------------------------------------------------------

Kämpa mot domänskojar-branschen genom att informera din omgivning om deras metoder!

http://sites.google.com/site/domanskojare

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...