Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Server 2003, strömavbrott skapade problem

Briljander

Recommended Posts

Höll på och installerade nya uppdateringar på servern på jobbet (Windows 2003 Server) varpå strömmen gick. Efter att ha startat om den fungerar den inte som den skall.

Först kom jag inte åt den från klienterna överhuvudtaget, visade sig att nätverket var inaktiverat. Efter att ha aktiverat nätverket tar inloggningen från klienterna mkt längre tid än förr. Internet fungerar inte heller. Jag kommer dock åt utdelade resurser på servern och datorerna har fått ipn tilldelade.

Vårt program som använder sig av SQL 2000 fungerar dock inte, det hittar helt enkelt inte databasen. SQL-servern har jag testat att stoppa och starta.

Vad jag funderar på är ifall ngn annan tjänst kan ha blivit inaktiverad lr liknande oxå. Eftersom jag inte är nå vidare haj på Windows 2003 server vet jag inte riktigt vad som behövs vara igång.

T.ex. DNS, behöver den vara igång?

Går det att göra nån systemåterställning lr liknande?

hej

har du installerat uppdateringarna nu?

är servern också domänkontrollant?

isåfall måste en hel del tjänster vara igång...

dns är en av dom...

kolla i System/Programloggen om det står några fel där.

om du går tillbaka i loggen till senaste omstarten bör det stå där vilka tjänster som är startade. jämför med vilka som startas nu...

Kolla i SQL loggen om det finns några fel där.

(SQL Enterprise manager)

Edit:

DNS Client och DNS Server ska vara igång...

[inlägget ändrat 2009-02-13 23:15:16 av /JAG]

Jag lyckades efter mkt om och men få igång den till slut. Det var som jag trodde DNSen som inte var igång. Vad som hände har jag faktiskt ingen aning om. Jag kollade lite i loggarna och jämförde med hur det såg ut förut och ifall jag kunde hittat nåt som såg suspekt ut. Alla fel som uppkommit pekade på att det var nåt fel med DNSen. Hoppas allt fungerar imorrn när jag vaknar oxå bara :-)

Vet inte riktigt vad domänkontrollant innebär men det är den servern som sköter om alla inloggningar från klienterna iaf så antar att det är det som menas.

ok.

Hjo. sköter den inloggnin så är det en Active directory domän kontroller.

kolla då i dom andra loggbokarna, det är loggar för ad tjänsterna...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...