Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

suddiga bilder på cd - varför?


jonsson137

Rekommendera Poster

hej på er "bildproffsare!"

jag är en glad amatör på detta med bränning...

tack vare detta forum har jag fått hjälp tidigare här med en fråga om bilder i "rätt ordning" blev jätteglad för att det lyckades få ordning på!

MEN - nu kommer nästa problem... varför är bilderna suddiga??

(vi har papperskopior på samma bilder som är mycket bra)

har Nero 8 och jag undrar om jag trycker på fel ställe i det programmer?

har tryckt på data sen på Data-cd... i Nero Express...

Är det fel? ska jag välja något av de andra alternativen? Video/bilder eller bild,projekt,kopiera...

???????????

försökte med supervideo/bild -val men har inte tillgång till det, datorn ville jag skulle köpa det...!

ska jag kanske köpa Nero 9?

(har inte köpt detta nero express, sonen la in det bara...)

mvh.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

suddiga bilder kan bero på antingen att bilderna är för små, från början (photo-cd har jag för mig kör på 5-600 i bredd (568p))

 

det kan också vara att i photo-cd-inställningarna innan du bränner har fel inställningar så de förminskar bilderna för mycket.

 

Beror också på om du använder en HD-TV.

 

Läs igenom vilka inställningar du kan göra när du bränner en photo-cd

 

 

edit: såg nu att du bränt en data-cd. Helt rätt! då är det antagligen den spelare som du väljer att spela upp bilderna på som gör dem suddiga.

Hur visar du bilderna? Dator, dvd?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej jonas bo

vi visar bilderna genom dvd:n på tv-skärmen.

men jag kan tillägga att vi kan se vänners foto-cd på tv-skärmen som är helt ok, inte alls suddiga som våra blir...

suck...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina vänners bilder kanske är tagna med en kamera med fler pixlar? Eller så är de helt enkelt bättre på att ta skarpa fotografier? Även om bilden ser bra ut på en papperskopia på 10x15 cm så är det tyvärr en skillnad mot att visa det på en tv sen, när varje liten del av bilden blir så mycket tydligare. Jämör hur det är att se bilden på kamerans display vs hur det ser ut på datorn sen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir aldrig bättre än originalet när det gäller pixlar. Ta en bild med en mobilkamera med typ 0,3 Mpixlar så de ser utmärkta ut i telefonen. Även i datorn så länge bilden håller samma storlek när du tittar på den. Förstora den så blir det skit.

 

Kan nämna i sammanhanget att en SE K800i tar med 3,2 Mpixlar och ser utmärkta ut full screen både på min 22" skärm och även på min 42" FHD lcd-tv.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej,

bilderna är tagna med en Canon IXUS 850 IS... 7,1 megapixels...

på datorn är de helt ok.

får väl bara acceptera läget...suck.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...