Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

startproblem


wipwip

Rekommendera Poster

hej

hur ser eller hör man att processorn har bränt, jag har en

intel core 2 quad 2,4 ghz socket 775 ,

modekort P965T-A (V1.0B)

har spelat en del på detta nu . den började att låsa sig ,när jag arbetade med datan . men nu har den låst sig helt och hållet . det går inte att köra om instalationen en gång

det fins en anslutning ovanför den orange pci express utaget . samma som till cdrommarna , altså en ström kabel den har jag inte haft kopplad förut . men nu när jag kopplar in den så ökar fläktarna i hastighet. men då kan jag inte ställa hastigheten på fläktarna genom fronten på datan.

är detta en koppling som måste kopplas eller är det en i fall om typ

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!

 

Svårt att veta om något är bränt. Det brukar lukta och synas om man kollar noga på moderkortet.

 

Detta står i manualen till ditt moderkort angående kontakten:

 

4. Make sure to connect a 4-pin ATX power cable to the ATX4P1; otherwise,the system will be unstable.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

det syns inget på kortet eller det luktar inget bränt i alla fall . men när jag nu sätter ihop allt igen och startar den så ,för det första så startar den och stängs av startar igen och sen så börjar den med instalations skivan men när den är färdig med den så hittar den inga hårddiskar , kan det vara biosfel?????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är XP du vill installera och datorn har SATA-anslutna hårddiskar så beror det nog på att installationsprogrammet inte innehåller drivrutinen för moderkortets SATA-styrenhet. I så fall finns det tre alternativ för att komma vidare:

1. Ha den saknade drivrutinen på en diskett som du stoppar in tidigt under installationen (tryck F6 när det står något om F6 längst ner på skärmen).

2. Gör en ny XP-skiva utifrån den vanliga XP-skivan och den saknade drivrutinen med hjälp av programmet nLite.

3. Ändra i BIOS så att SATA-hårddiskarna ser ut som att de vore PATA/IDE-hårddiskar för Windows, om ditt BIOS stödjer det förstås.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

nej den gör inte det och när datorn startar så står de master: ////////////////////

sen stannar den där

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det ju ett mer grundläggande problem. Om du håller ett finger mot hårddisken när datorn är igång, går det då att känna att den vibrerar lite lätt?

Dra ur och sätt i kablarna till hårddisken utifall att det har blivit oxid på kontakterna eller den glappar lite och samma sak med den ända av kabeln som sitter i moderkortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...