Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Att bevara datafiler


Maria E

Rekommendera Poster

  • 3 months later...

Hmm, tycker du jobbar lite omständigt, varför spara en registerfil så länge som över 10 år, om det inte handlar om ett specifikt program som aldrig har uppdaterats eller kommit i en ny version, finns det sådana förresten?

 

Kör själv backuper varje, men använder ett tredjepart program för detta, och gör då en fullständig backup första gången, sedan görs bara en inkrementell backup för varje fil/mapp, så då slipper jag ha en hel massa olika filer som det kan vara svårt att ha överblick på.

Ser ingen anledning att ha ett X antal filer/mappar utspridda på 5-10 olika media/ställen, när det räcker att ha allt samlat på ett ställe, eventuellt en kopia på detta bränt på en skiva, som jag bränner om varje månad, det räcker gott.

Uppdatera mitt videoregister borde jag göra...Den senaste registerfilen har jag lagrat på mitt gmail konto. Där raderas inga filer.... Det är bara det att det är så tråkigt att göra sånt...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatera mitt videoregister borde jag göra...Den senaste registerfilen har jag lagrat på mitt gmail konto. Där raderas inga filer.... Det är bara det att det är så tråkigt att göra sånt...

/Maria

Ett 6 år gammalt inlägg, det har hänt mycket på 6 år, kör backuper på helt annat sätt idag, inte på skivor överhuvudtaget längre, cd/dvd-enheten är det sällan jag använder numera, har inget behov av den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett 6 år gammalt inlägg, det har hänt mycket på 6 år, kör backuper på helt annat sätt idag, inte på skivor överhuvudtaget längre, cd/dvd-enheten är det sällan jag använder numera, har inget behov av den.

Vad använder du för lagringsmedia ?Många tycker att jag borde köpa mej en extern hårddisk men det kommer jag inte att göra. När den går sönder måste jag lämna in den på dataräddning. Dessutom är det ju dumt att ha alla sina filmer på en exern hårddisk. Nej filmer som jag vill ha kvar lagrar jag på arkiv-DVD. En vanlig skiva blir förstörd på drygt 3 timmar. Vanliga DVD-R/RW kan jag kolla med cd-check. Jag har ingen bra koll på en extern hårddisk. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad använder du för lagringsmedia ?Många tycker att jag borde köpa mej en extern hårddisk men det kommer jag inte att göra. När den går sönder måste jag lämna in den på dataräddning. Dessutom är det ju dumt att ha alla sina filmer på en exern hårddisk. Nej filmer som jag vill ha kvar lagrar jag på arkiv-DVD. En vanlig skiva blir förstörd på drygt 3 timmar. Vanliga DVD-R/RW kan jag kolla med cd-check. Jag har ingen bra koll på en extern hårddisk. 

/Maria

Jag använder en NAS "extern hårddisk", som är inkopplad i nätverket, där jag sparar min info på, och du har fått mängder med svar på varför det är bra att använda en hårddisk, och varför det är sämre med skivor.

Men du påstår fortfarande att skivor är bättre?

Om nu det är så dåligt med hårddiskar, varför använder alla sådana då och sparar sina filer på?

Då borde väl många många fler bara använda skivor till detta?

En av flera stora nackdelar med skivor är att det inte ryms så mycket på dom, det krävs ganska många skivor om man har t.ex tusentals bilder, som man vill spara?

Du får gärna berätta för mig hur jag bäst sparar mina ca 125000 bilder i både JPG och RAW format, jag idag har på hårddiskar, om hårddiskar inte är så bra, dom kan ju lätt gå sönder har du ju sagt många gånger?

Räkna med ca 300 JPG-bilder på en vanlig cd.-skiva.

Och tänk efter nu lite innan du svarar!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vanlig skiva blir förstörd på drygt 3 timmar???!!!!!!!!!!!

Hur i helskotta behandlar du då den skivan MariaE.

Jag har skivor jag brände för 10-12 år sedan av märket Fuji Film som är lika bra ännu som när de var nya. Du får ju behandla skivorna varsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vanlig skiva blir förstörd på drygt 3 timmar???!!!!!!!!!!!

Hur i helskotta behandlar du då den skivan MariaE.

Jag har skivor jag brände för 10-12 år sedan av märket Fuji Film som är lika bra ännu som när de var nya. Du får ju behandla skivorna varsamt.

När skivorna kom så var de "vanliga" skivorna av annat material än vad de är nu. Det kanske var silver,  om de har silverfärg? Filer som jag vill spara lagrar jag på vinyl CD-R, eller arkiv-CD-R och DVD-R. Vinyl-DVD-R måste köpas på nätet. Jag har inte hittat några såna i vanliga affärer som säljer skivor. Om man inte använder skivorna då håller de vanliga skivorna länge så klart. Om man använder de lite nu  och då så håller de i drygt 3 år. 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder en NAS "extern hårddisk", som är inkopplad i nätverket, där jag sparar min info på, och du har fått mängder med svar på varför det är bra att använda en hårddisk, och varför det är sämre med skivor.

Men du påstår fortfarande att skivor är bättre?

Om nu det är så dåligt med hårddiskar, varför använder alla sådana då och sparar sina filer på?

Då borde väl många många fler bara använda skivor till detta?

En av flera stora nackdelar med skivor är att det inte ryms så mycket på dom, det krävs ganska många skivor om man har t.ex tusentals bilder, som man vill spara?

Du får gärna berätta för mig hur jag bäst sparar mina ca 125000 bilder i både JPG och RAW format, jag idag har på hårddiskar, om hårddiskar inte är så bra, dom kan ju lätt gå sönder har du ju sagt många gånger?

Räkna med ca 300 JPG-bilder på en vanlig cd.-skiva.

Och tänk efter nu lite innan du svarar!?

Nas fanns inte när jag började spara mina datafiler. De första lagringsmedia som jag hade var disketter sen köpte jag en bandstation  med band på hela 40(!) Mb begagnad. 1999 köpte jag min första CD-R-brännare... Innan dess lagrade jag mina filer på en Syquest. Jag höll på att förlora mina datafiler till "fel " media.

 

2004 nån gång lämnade jag in min första CD-R på dataräddning... Jag tror att det var 2008 eller 2009 nångång som jag upptäckte att det fanns arkiv CD-R och DVD-R.

 

Så numera lagrar jag på såna skivor eller på vinyl-skivor om jag vill spara filerna. Jag har fått scanna in en hel del kort igen p.g.a. att jag har trott att vanliga CD-R och DVD-R håller länge även om man använder skivorna. I början när jag började bränna skivor  så hade jag inte upptäckt CD-check. Det kanske inte fanns när jag började bränna skivor. 

 

Email lagrar jag på google mail arkiv ocg jag har en del på sverige.nu också. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så numera lagrar jag på såna skivor eller på vinyl-skivor om jag vill spara filerna.

 

Det tror jag inte alls!

 

Data storage

A major application of polycarbonate is the production of Compact Discs, DVDs, and Blu-ray Discs. These discs are produced by injection molding polycarbonate into a mold cavity that has on one side a metal stamper containing a negative image of the disc data, while the other mold side is a mirrored surface. Typical products of sheet/film production include applications in advertisement (signs, displays, poster protection).

http://www.madehow.com/knowledge/Polycarbonate.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina skivor har verkligen fått stryk de har fått följa med mig på mina resor till sjukhus och spelats både på bärbara och stationära spelare så det där att en vanlig skiva bara skulle hålla i 3 år är bara trams.

Skriv om sådant som är sant istället för att fylla E.forum med en massa kvalificerat nonsens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nas fanns inte när jag började spara mina datafiler. De första lagringsmedia som jag hade var disketter sen köpte jag en bandstation  med band på hela 40(!) Mb begagnad. 1999 köpte jag min första CD-R-brännare... Innan dess lagrade jag mina filer på en Syquest. Jag höll på att förlora mina datafiler till "fel " media.

 

2004 nån gång lämnade jag in min första CD-R på dataräddning... Jag tror att det var 2008 eller 2009 nångång som jag upptäckte att det fanns arkiv CD-R och DVD-R.

 

Så numera lagrar jag på såna skivor eller på vinyl-skivor om jag vill spara filerna. Jag har fått scanna in en hel del kort igen p.g.a. att jag har trott att vanliga CD-R och DVD-R håller länge även om man använder skivorna. I början när jag började bränna skivor  så hade jag inte upptäckt CD-check. Det kanske inte fanns när jag började bränna skivor. 

 

Email lagrar jag på google mail arkiv ocg jag har en del på sverige.nu också. 

/Maria

Jag är inte intresserad av hur du gör och har gjort när du lagrar, det har du skrivit i många inlägg tidigare, så det kan vi redan, du behöver inte upprepa allt sådant 20 gånger, svara på mina frågor istället.

Och det fanns NAS även när du började att spara dina datafiler, och långt tidigare också.

Vet du vad NAS är för något, vad det står för?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vanlig skiva blir förstörd på drygt 3 timmar???!!!!!!!!!!!

Hur i helskotta behandlar du då den skivan MariaE.

Jag har skivor jag brände för 10-12 år sedan av märket Fuji Film som är lika bra ännu som när de var nya. Du får ju behandla skivorna varsamt.

   Du hade ju kunnat avstå från att kommentera .Nu har vi återigen hamnat i en tramsig diskussion som har förts tidigare.

 

Låt Marie tro och göra som hon vill.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina skivor har verkligen fått stryk de har fått följa med mig på mina resor till sjukhus och spelats både på bärbara och stationära spelare så det där att en vanlig skiva bara skulle hålla i 3 år är bara trams.

Skriv om sådant som är sant istället för att fylla E.forum med en massa kvalificerat nonsens.

Dessa skivor kanske är laminerade ? Jag har ännu inte fått några fel på nån vinyl-cd-r som jag har bränt. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

   Du hade ju kunnat avstå från att kommentera .Nu har vi återigen hamnat i en tramsig diskussion som har förts tidigare.

 

Låt Marie tro och göra som hon vill.

 

LARSAS

Jag heter Maria  :) . Du är inte den första som kallar mej för Marie. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte intresserad av hur du gör och har gjort när du lagrar, det har du skrivit i många inlägg tidigare, så det kan vi redan, du behöver inte upprepa allt sådant 20 gånger, svara på mina frågor istället.

Och det fanns NAS även när du började att spara dina datafiler, och långt tidigare också.

Vet du vad NAS är för något, vad det står för?

Detta hittade jag om Nas på Wikipedia...

http://sv.wikipedia.org/wiki/NAS

Det är ingen som har sagt till mej tidigare att jag ska lagra på en Nas. Därför började jag lagra på band istället. Jag började med det 1992-1993 nångång. . Jag hade också bara 1 dator i början. På den tiden surfade jag inte heller. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...