Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Att bevara datafiler


Maria E

Rekommendera Poster

Denna tråd finns även i forumet PC för alla smart. Jag kommer inte in där iblad så jag kommer att flytta inlägg från den tråden hit.

Alla delar av inläggen kanske inte kommer i ordning.

/Maria

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag har skrivit hur man bevarar datafiler i forumet PC support, men jag kommer inte in där alla gånger jag vill. Jag tänkte då att det var bäst att flytta dessa inlägg hit också. Och att bevara datafiler anser jag handlar om datornostalgi fast det kanske var meningen att man skulle tipsa om gamla datorer här i detta forum ? Jo en sak som jag undrar går det inte att förhandgranska sina inlägg här innan man postar dem ? Bra jag ser att man kan rediera sina inlägg även när man har postat det bra. Jag kommer att kopiera hit många av inläggen som jag har skrivit i PC support när jag hittar rätt DVD-RW som jag har lagrat filerna på. Alla saker som jag och andra har skrivit i PCsupport tror jag inte finns kvar. En del har tagit bort sina inlägg därför att de var "för gamla" :-)

 

 

/Maria

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-16 18:12:38 av Maria E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag har skrivit hur man bevarar datafiler i forumet PC support, men jag kommer inte in där alla gånger jag vill

Då tycker jag du ska kontakta deras support så dom får fixa till ditt problem.

 

Jag tänkte då att det var bäst att flytta dessa inlägg hit också.

Att bara flytta över dina inlägg från forum A till forum B kanske inte är den korrekta vägen, kanske bli svårt för alla som läser din tråd är, vad den egentligen handlar om, beroende på hur du lägger upp detta?

Den rätta vägen blir då att du skapar en ny tråd, där du som ett tips lägger in dina idér om detta med "att bevara datafiler".

 

Och att bevara datafiler anser jag handlar om datornostalgi fast det kanske var meningen att man skulle tipsa om gamla datorer här i detta forum ?

Nej, kanske inte riktigt rätt forum, vilket operativsystem handlar det om?

 

Nej, du kan inte förhandsgranska innan du postar ditt inlägg.

Men du kan som du säger, redigera ditt inlägg, men bara tills någon har svarat på inlägget, sedan stängs den funktionen, alltså kan du inte redigera ditt inlägg nu längre, eftersom jag svarat på ditt inlägg nu.

 

Alla saker som jag och andra har skrivit i PCsupport tror jag inte finns kvar. En del har tagit bort sina inlägg därför att de var "för gamla" :-)

Här på Eforum tas inga trådar/inlägg normalt bort, utan bara om det är absolut nödvändigt, och då kan endast moderatorn för forumet göra det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är inte bara jag som har problem utan det är många andra också. det är ett serverproblem. Detta kommer jag inte att skriva om i min tråd att bevara datafiler. Men en sak är i alla fall bra att lagra på en server och det är registerfiler och även databasfiler. dessa filer förstörs lätt. jag måste börja om med mitt videoregister. Jag började att skriva det 1994 i filemaker... Om man lagrar registerfiler på en server på nätet där man har konto tex sverige.nu eller annat konto så ska man kolla där ganska regelbundet så att de inte får för sej att sluta sluta med gratis konto. Ett exempel på detta är Rixmail. Där fick jag besked i god tid så jag hann flytta mina filer. Min regist

fil fick jag hjälp med att skriva ut ibland och fick också hjälp när jag hade förstört den. Han som hjälpte mej med att skriva ut registret lagrade nog filer på en server på sitt jobb.

 

Jag började göra registret när jag hade Windows 3.1 sen hade jag Windows 98 och nu Windows XP. Registerfiler ska man inte spara på "vanligt" sätt. Det var därför det blev fel tror jag. Dessutom ska man komma ihåg att uppdatera dem. Man ska komma ihåg att uppdatera kopian också.

 

Jag har fått börja om med mitt register. Nu lagrar jag registerfilen på en server och jag kollar där regelbundet så att de inte får för sej att sluta med gratis emailkonto.

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-16 22:35:21 av Maria E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att lagra sina olika datafiler på en nätserver kan säkert ha sina fördelar, men det är inte det optimala, du har ju själv ingen kontroll över dessa, om denna server går ner eller du själv inte kommer åt internet , så kommer du inte heller åt dessa filer.
Det är bättre att spara dom hemma, men kanske på olika medier, om det är viktiga filer, t.ex både på en skiva och ett usbminne kanske.
Då slipper man också att hela tiden kolla att det finns kvar på servern som du gör idag.
Du pratar också om att du tydligen idag använder Windows XP, men egentligen spelar det ingen roll vilket operativ man använder, det är ändå bättre att spara/backupa sina viktiga filer på en till två olika media hemma hos sig, då har man fullt koll på detta, oavsett om man har tillgång till nätet eller inte.


Passar också på att flytta denna tråd till Windows XP
Laso - Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo just det spara på olika media det är det jag har gjort. NU tänker jag på filer som jag uppdateras. Helt plötsligt har man filer med sina registerfiler på 10 olika media. På det första är det registerfiler från 94 kanske. Ja en sån fil har jag kvar på diskett. De andra filerna har förstörts.

 

Man kan göra så har också att man skriver ut registret regelbundet och om registret förstörs så fortsätter man med de nyare posterna men då blir det inget "riktigt" register men då har man posterna utskrivna p papper i alla fall. Sen är det bara att ta kopior på pepperen vid registret.

 

Om man har en scanner kan man ju scanna in papperen sen också och lagra dessa filer på vanligt sätt.

 

Jag måste börja om med mitt register :-(

Och därefter kommer jag att skriva ut det regelbundet.

/Maria

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-17 09:57:38 av Maria E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, tycker du jobbar lite omständigt, varför spara en registerfil så länge som över 10 år, om det inte handlar om ett specifikt program som aldrig har uppdaterats eller kommit i en ny version, finns det sådana förresten?

 

Kör själv backuper varje, men använder ett tredjepart program för detta, och gör då en fullständig backup första gången, sedan görs bara en inkrementell backup för varje fil/mapp, så då slipper jag ha en hel massa olika filer som det kan vara svårt att ha överblick på.

Ser ingen anledning att ha ett X antal filer/mappar utspridda på 5-10 olika media/ställen, när det räcker att ha allt samlat på ett ställe, eventuellt en kopia på detta bränt på en skiva, som jag bränner om varje månad, det räcker gott.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt. Jag skulle inte ha sparat filen så länge . Jag skulle ha skrivit ut registret lite oftare och sparat papperen. Jag skriver ett register över mina videoprogram. Jag har haft en dövblind kompis hon var med i TV för kanske 10 år sen kommer inte ihåg nu.

Jag bandade det programmet. Jag har många andra program om hörselskadade också som heter textat. Detta program visas inte heller numera.

 

Nu spelar jag över dem på DVD-R och DVD-RW.

 

 

 

Här finns ett bra program som kollar om hårddisken håller på att gå sönder. Det heter Crystal Disk Info

www.crystalmark.info

 

Här finns program som kollar om USB-hårdiskar och kanske även usb-minnen håler på att gå sönder...

http://www.ariolic.com/download/activesmart.exe

 

Jag kommer fortfarande inte in i det andra forumet PC support ibland.

 

/Maria

 

 

[inlägget ändrat 2009-04-09 21:20:50 av Maria E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Du har rätt. Jag skulle inte ha sparat filen så länge . Jag skulle ha skrivit ut registret lite oftare och sparat papperen. Jag skriver ett register över mina videoprogram. Jag har haft en dövblind kompis hon var med i TV för kanske 10 år sen kommer inte ihåg nu.

Jag bandade det programmet. Jag har många andra program om hörselskadade också som heter textat. Detta program visas inte heller numera.

 

Nu spelar jag över dem på DVD-R och DVD-RW.

 

 

 

Här finns ett bra program som kollar om hårddisken håller på att gå sönder. Det heter Crystal Disk Info

www.crystalmark.info

 

Här finns program som kollar om USB-hårdiskar och kanske även usb-minnen håler på att gå sönder...

http://www.ariolic.com/download/activesmart.exe

 

Jag kommer fortfarande inte in i det andra forumet PC support ibland.

 

/Maria

 

 

[inlägget ändrat 2009-04-09 21:20:50 av Maria E]

 

Nu har forumen blivit ett och samma forum. Videofilmer bör bevaras på Arkiv DVD. vanliga DVD-R och DVD-RW håller inte speciellt länge. Delkin devices säljer Arkiv DVD. Det är bra att nån annan gör backup åt en. Ni som använder olika backup tjänster kolla så att de inte bestämmer sej för att sluta med den tjänsten. Ett exempel är rixmail. Där kunde man ha egen e-postadress och mailbox en gång i tiden.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
  • 11 months later...

Det finns nog en hel del som har äldre versioner också. Men de flesta företag vill ha den senaste versionen. Jag har har många äldre versioner.De har en del andra också t.e.x. en del som läser denna tråd. I min pentium 200 har jag Windows 3.1. Windows 3.1 var guld värt för mej en gång i tiden. Det var den första Windows versionen som jag hade på engelska. När min pentium 200 går sönder kommer jag inte att kunna använda Windows 3.1. längre. Jag har inte brytt mej om att kopiera dessa disketter. Och jag sörjer inte den versionen heller. Nu har jag så många andra program på engelska. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Så här räddar du filer från din kraschade PC... Men det gäller bara om man sitter vid datorn när den kraschar. Om man har datorn på och den kraschar precis när man har gått till affären så går den nog inte att rädda... 

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.458715/sa-raddar-du-filer-fran-din-kraschade-pc/sida/2/sida-2-steg-for-steg-filraddning--med-hjalp-av-linux

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här räddar du filer från din kraschade PC... Men det gäller bara om man sitter vid datorn när den kraschar. Om man har datorn på och den kraschar precis när man har gått till affären så går den nog inte att rädda... 

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.458715/sa-raddar-du-filer-fran-din-kraschade-pc/sida/2/sida-2-steg-for-steg-filraddning--med-hjalp-av-linux

/Maria

Det beror ju helt på vilket sätt som datorn kraschar och det har inte något att göra med tiden som går. Kraschar hårddisken kan man ju inte göra något, lika lite om det är nätaggregatet som går sönder. Men om det är Windows som kraschar och vägrar starta går det bra att använda den föreslagna metoden.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju de som kan rädda kraschade hårddiskar. Jag har själv hjälpt en som gör det. Men det gäller att de som drabbas av en kraschad hårddisk vet hur man ska göra när den kraschar.  Man ska helt enkelt stänga av datorn och inte starta om den. Jag trodde ett tag att min blå dator hade kraschat för jag kom inte in i setupen för att kolla så att värdena stämde. Cmos-batteriet är slut.

 

OBS ändra ingenting i setupen om ni inte vet hur ni ska göra!! Om ni har barn hemma lämna inte datorn på med setupen framme. Datorn kan gå sönder eller nåt ännu värre!

 

En gång när jag startade en dator fick jag meddelandet no boot disk... Jag stirrar paralyserad på meddelandet ... sen tar jag ut disketten och fortsätter. Jag kom inte ihåg vilken windowsversion eller dos-version det gällde. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Om ni har flera datorer och olika opertivsystem och upptäcker att en diskett eller CD-R mm inte går att läsa testa i båda datorerna. Linux kan dock spara filer som text eller  wordformat för PC. Men vissa disketter som är formaterade i Linux  går inte att läsa i Windows . Detsamma gäller nog CD-R mm också. Men alla skivor går att läsa i Isobuster och där kan man få veta om de är  Linux-skivor eller inte och om de är startbara.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag köpt skivor Verbatim CD-R som påstås hålla extra länge. Om det verkligen stämmer får jag veta om ett halvår . En vanlig skiva blir iallafall förstörd efter 3 år om man använder den lite nu och då, Om man använder den mycket förstörs den efter 1-2 månader :-(

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min egen erfarenhet: > 90 % av alla krånglande CD/DVD skivor beror inte på skivorna i sig, utan spelaren dessa spelas upp i.

Se denna tråds inlägg #6 //eforum.idg.se/topic/332282-trasig-cddvd-brännare/?p=1558465

Tex. denna rengöringsskiva för spelaren: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/rengoring/dvd-blu-ray-rengoring-p18060

 

Jag har haft ett otal ospelbara skivor, utan synbarliga fel som inte alls vill sig i tex. min eller andras DVD-spelare, men utan några som helst problem kan spelas upp i datorns fenomenala Samsung DVD brännare/DVD-läsare

Likadant med vissa CD-musikskivor, inga som helst problem att spela upp dessa i bilens CD-spelare.

 

Kan tillägga att t.o.m skivor med kraftiga repor har jag oftast inte haft några problem att spela upp och detta gäller i synnerhet CD i bilens musikanläggning.

 

På en stationär dators CD/DVD brännare/läsare kan det ibland behövas en sk. Firmware update för att fler format skall stödjas, men dessa skivor jag upplevt problem med har inte med detta att göra - rätt o slätt är det spelaren som bangat ur, särskilt brännar funktionen - skivorna i sig, ja dom har oftast alltid fungerat, i bortåt 10-tals år faktiskt (CD i synnerhet), trots omild behandling.

 

Och det viktigaste - det är inte undersidan som är känsligast på en cd/dvd skiva utan det är topplagret på ovansidan, där själva informationen finns lagrad på ett speciellt sett.

Om plastlagret undertill är skadat av tex. repor så betyder detta att laserstrålen från CD/DVD läsaren bryter ljuset på fel sett och kan därför inte "träffa rätt" underifrån mot mot topplagrets skikt, där informationen ligger lagrad i mikroskopiska håligheter i ett särskilt metall-oxid skikt som representerar ettor och nollor (digital lagring) och kan ge upphov till sk. "hack" i musikuppspelningen, att en film hänger sig etc, men detta går att fixa i dom flesta fall genom att slipa skivans undersida med ex. detta:

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/rengoring/reparationsmaskin-cd-dvd-p18069

 

För övrigt är denna metod testad och verifierad, eftersom jag lånat just en liknande maskin från min kamrat som gjort detta förr med goda resultat.

Finns också en billigare variant, dock har jag inte provat

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/rengoring/cd-dvd-disc-repair-p18071

 

Till sist, dom skivor jag bränner själv använder jag alltid Verbatim CD -R, DVD-R och DVD-RW

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min egen erfarenhet: > 90 % av alla krånglande CD/DVD skivor beror inte på skivorna i sig, utan spelaren dessa spelas upp i.

Se denna tråds inlägg #6 //eforum.idg.se/topic/332282-trasig-cddvd-brännare/?p=1558465

Tex. denna rengöringsskiva för spelaren: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/rengoring/dvd-blu-ray-rengoring-p18060

 

Jag har haft ett otal ospelbara skivor, utan synbarliga fel som inte alls vill sig i tex. min eller andras DVD-spelare, men utan några som helst problem kan spelas upp i datorns fenomenala Samsung DVD brännare/DVD-läsare

Likadant med vissa CD-musikskivor, inga som helst problem att spela upp dessa i bilens CD-spelare.

 

Kan tillägga att t.o.m skivor med kraftiga repor har jag oftast inte haft några problem att spela upp och detta gäller i synnerhet CD i bilens musikanläggning.

 

På en stationär dators CD/DVD brännare/läsare kan det ibland behövas en sk. Firmware update för att fler format skall stödjas, men dessa skivor jag upplevt problem med har inte med detta att göra - rätt o slätt är det spelaren som bangat ur, särskilt brännar funktionen - skivorna i sig, ja dom har oftast alltid fungerat, i bortåt 10-tals år faktiskt (CD i synnerhet), trots omild behandling.

 

Och det viktigaste - det är inte undersidan som är känsligast på en cd/dvd skiva utan det är topplagret på ovansidan, där själva informationen finns lagrad på ett speciellt sett.

Om plastlagret undertill är skadat av tex. repor så betyder detta att laserstrålen från CD/DVD läsaren bryter ljuset på fel sett och kan därför inte "träffa rätt" underifrån mot mot topplagrets skikt, där informationen ligger lagrad i mikroskopiska håligheter i ett särskilt metall-oxid skikt som representerar ettor och nollor (digital lagring) och kan ge upphov till sk. "hack" i musikuppspelningen, att en film hänger sig etc, men detta går att fixa i dom flesta fall genom att slipa skivans undersida med ex. detta:

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/rengoring/reparationsmaskin-cd-dvd-p18069

 

För övrigt är denna metod testad och verifierad, eftersom jag lånat just en liknande maskin från min kamrat som gjort detta förr med goda resultat.

Finns också en billigare variant, dock har jag inte provat

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/rengoring/cd-dvd-disc-repair-p18071

 

Till sist, dom skivor jag bränner själv använder jag alltid Verbatim CD -R, DVD-R och DVD-RW

Mvh :)

Ja det gäller fysiskt skadade skivor men vanliga skivor som det har blivit många fel  på går inte att rädda på detta vis. :-( Dessa fel upptäcks med cd-check eller att skivan helt enkelt inte går att läsa i datorn eller DVD-video-brännaren längre.  

 

Och de skivor som man får på datamässor eller köper själv med en tidning t.e.x. de är lamineade och då håller de längre. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

En del verkar tro att jag hittar på allt detta om att vanliga skivor är dåliga . Jag har nämt i denna tråd och i min andra tråd att det är bäst att lagra på arkiv -DVD-R och Arkiv.CD-R men inte gett några länkar till dessa skivor. Konstigt att ingen har vågar söka på arkiv-DVD-R eller Achival disc. 

Här kommer en länk  

 

http://www.verbatim.com/subcat/optical-media/dvd/archival-grade-gold-dvd-r/

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Arkiv.CD-R men inte gett några länkar till dessa skivor. Konstigt att ingen har vågar söka på arkiv-DVD-R eller Achival disc. 

Det är inte så konstigt eftersom det inte är så många som tar backup på optiska skivor idag som för omkring 10 år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...