Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Illustratortext


Kijana

Rekommendera Poster

Rätt mycket av en nybörjare på Illustrator. Har dock tänkt mig att göra en affisch där så att säga rubrikens bokstäver har fått sin fyllning av en bild. (I färdigt skick ser det ut ungefär som att man klippt ut bokstäverna ur det överliggande papperet och fått fram ett underliggande mönster.)

Alltså istället för att jag kör det "normala" med en bakgrundsbild över hela affischen och bokstäver i svarta/röda/blå färger så gör jag tvärtom.

Har för mig att jag till och med sett det som tips i Illustrator på vad man kan göra. Men vad f-n heter det? Kör med CS3-versionen.

 

Håller på att gå upp i limningen av all frustration...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att det ska finnas en palett som heter banhanteraren där man kan göra sådana typer av utklippsmasker. Du går in i menyn "fönster" och väljer paletten där. Sen ska det finnas ett antal olika typer av "utklippsätt" att välja på. Det var ett tag sen jag använde Illustrator, men jag tror att det är så det funkar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det hjälpte en liten bit på vägen i alla fall. Nu återstår bara att lösa kruxet med använda den bild jag vill ha som bakgrund...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan hända att du måste använda dig av Photoshop eller InDesign för att kunna göra en urklippsmask av en bild. Då kan du lägga in den i Illustrator sen. I InDesign vet jag i alla fall att det går.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

I Photoshop kan du iallafall skriva din text med den font du vill ha. Markera den med trollspöt så att du får urklippsmasken runt bokstäverna. Kopiera den bild du vill använda och välj paste into. Sen kan du flytta runt bilden i/under de utklippta bokstäverna med hjälp av Move verktyget och använda olika lagerstilar mm.

 

Hoppas det kan vara till någon hjälp...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, det var till hjälp - även om den kom för sent. Hade nämligen listat ut arbetsgången själv ;-)

Ska påpekas att det var lika mycket gervas senaste inlägg som fick mig att tänka i nya banor, alltså att byta applikation. Går ju inte att fixa grejer om man är i fel program och snurrar.

 

Har nog inte jobbat riktigt så i Photoshop som du föreslår, men ska prova det sättet också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...