Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

excel: Rullningslist med styrda val


Hekne

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jobbar på ett mindre företag och kommer gå lite excelkurser i vår men har lite saker jag skulle behöva göra ganska så omgående. Håller på att ta fram ett testdokument för slutprovning av våra produkter.

 

Jag har lagt in en rullningslist med 10 val för modell. Nästa rullningslist ska innehålla storlek av modell och beroende på vilken modell som väljs vill jag att enbart de storlekar som är aktuella för just den modellen kommer. D.v.s. första rullningslistens val ska styra vad som syns i rullningslist 2.

 

Har ytterligare en sak att lösa.

När operatören testar produkten ska han skriva in värden i olika celler. Jag vill att detta värde ska vara inom ett specifikt intervall. Om värdet är godkänt blir nästa kolumn (samma rad) grön och visar OK. Om värdet är utanför intervallet visas samma cell i röd och FEL.

 

Mycket tacksam för svar

 

Mvh Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Jag vet att jag svarat på denna fråga förr, hittar dock inte det "perfekta" svaret men kanske detta duger:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=943620#943681

 

2:

Datavalideringsverktyget kan stoppa felaktiga inmatningar.

Men notera, om vi använder exemplet i 1 att om man matar in i fel ordning så varnar inte verktyget.

 

Säg att du först väljer produkt A som har intervallet 1-5, du väljer 4. Du väljer sedan produkt B med giltigt intervall 5-10. Då kommer värdet fyra stå kvar i cellen om du inte har VBA-kod som rensar bort det.

 

men du kan även givetvis skapa en formel, en enkel OM/PASSA-sats som visar att det är ett felvärde i granncellen. Eller använda villkorstyrd formatering för att markera med färg att något är galet/saknas.

Om detta baseras på valen i 1, ja, då fungerar de namn du skapat i 1 också till dessa verktyg.

 

Edit: Vilken version av Excel? Excel 2007 finns det en del verktyg som kan underlätta.

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-12 10:09:05 av Monshi]

 

[inlägget ändrat 2009-02-12 10:11:06 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tackar för hjälpen. Rullningslistlösningen funkar perfekt.

 

Använder excel 2000.

 

Har inte hunnit titta detta med validering.

 

Mvh Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Excel 2000?

 

Kanske ditt lilla företag då ska investera i en uppgradering... eller kanske migrerar till OpenOffice för den delen. För ärligt talat, Excel 2000 är gammalt och utdaterat på mer än ett sätt.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...