Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förskott på arv, särkullsbarn


Labana

Rekommendera Poster

Min pappa har dött. Han var omgift och hade inga nya barn med hustrun.

 

När min farfar dog fick jag och min syster varsin servis som pappa ville slänga. Dessa förvarades hos min pappa fram tills han gifte om sig pga jag och min syster bara hade tillfälliga bostäder eftersom vi studerade.

 

När de gifte sig tog jag och min syster hem våra respektive serviser. Nu påstår hans fru att dessa serviser var förskott på arv på vårt arv från vår far och att pappa hade upprättat gåvobrev på dessa. Jag fattar inte detta då vi ju redan ärvt den en gång. Vi kan väl inte ärva serviserna 2 gånger?

 

För några år sen kom pappa med en kartong med gamla prydnadsföremål, tennljusstakar, tennskål, mässingsljusstakar, glasvaser (orrefors) och sa att jag o min syster kunde dela på sakerna för han ville inte ha dem längre.

 

Nu påstår hans fru att det också är förskott på arv. Jag vet inte om pappa skrivit gåvobrev men antar det eftersom han gjort det med serviserna. Kan jag o min syster hävda att det bara var vanliga gåvor? Annars borde väl pappa ha sagt att det var förskott på arv så vi kunde valt om vi ville ha prylarna eller ej?

 

Om det nu är förskott på arv, varifrån avräknas det och vem får dessa pengar istället? Vi kommer begära att få vår laglott, alltså hälften av deras gemensamma tillgångar - hans skulder etc. Tillfaller isåfall de pengarna henne?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...