Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Redigera CSS i ett ASP-formulär


Roger W

Rekommendera Poster

Jag har en applikation som snurrar ute hos några kunder. ASP och VBScript.

Jag har nu portat över applikationen till CSS för att få den lättare att underhålla och snabbare (hoppas jag). Kunderna har haft möjligheter att redigera enklare designparametrar, typ bgcolor, sidbredd och lite annat via ett vanligt formulär (lagras i en databas..), och nu ylar några över att det inte går längre "on the fly".

Frågan är: Finns det någon av er mera drivna programmerare/utvecklare som gjort/sett någon ASP-lösning där man kan läsa in, editera och spara en CSS?

Jag har tillbringat timmar på nätet utan att hitta något. Jo, en lösning för mitt "förstaspråk", Cold Fusion hittade jag, men inget för ASP och VBScript.

 

Alla tips emottages tacksamt!!

 

Roger

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tillämpade en csseditor som i all sin enkelhet öppnade en .css-fil med fso och opentextstream och visade den i en textarea och sparade filen när man klickade på knappen "spara".

Dumt sätt att göra iofs då ett enda felaktigt tecken kan förstöra allt.

 

Skall man använda ett sådant system borde man göra en backup på originalfilen innan man sparar över den och kunna göra en "roll-back" vid sådana tillfällen.

 

Mer avancerade lösningar har jag funderat på (där man anger parametrar och värden för varje tagg, id, class som används på sajten, men har inte orkat göra något sådant då det tar lång tid.

 

Den finns dock säkert något snille som gjort detta och som lagt ut detta.

Här finns en som jag inte testat men som folk lovordat.

http://www.realeditor.com/editor/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

opentextsteam och fso? Ursäkta att jag glömde säga det: Jag är rätt värdelös på ASP. Jag är egentligen en Cold Fusionprogrammerare som halkat in på ASP....

 

Nä, jag hade tänkt att användarna skulle få editera sidbredd, bakgrundsfärger i BODY, textfärger samt taggarna h1-h4 (Typsnitt, färg, bakgrundsfärg). Ingenting annat

 

Jo, jag vet att det finns snillen därute, och detta är säkert redan gjort. Bl.a därför jag postade min fråga här ;).

Men söker jag på Google på "CSS editor vbscript ASP" får jag miljontals irrelevanta svar.

 

När jag tänker på det: det skulle funka med en Java-Applet också, faktiskt.

 

/R

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-11 21:53:21 av roger.waara@home.se]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittade igenom applikationen på realeditor.com. Den verkar vara skräddarsydd och "fast" till Myspace-sidor.

DEN skulle vara läcker att kunna erbjuda kunderna. Hittade dock inga uppgifter om den var kommersiell och var i så fall man kan köpa den.

Fan vad läcker den var!

 

Givetvis måste detta vara gjort någonstans, men det går inte att hitta bland alla tusentals svar man får. Jag har råddat lite i "openastextstream", men jag måste erkänna att jag inte får till det på något sätt. Du har möjligen ingen kod eller så att dela med dig av?

 

H Roger

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...