Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Internet krånglar

Billfromsweden

Recommended Posts

Billfromsweden

Hejsan!

Jag har ett stort problem med mitt internet, att routern's dns med jämna mellanrum "stängs av"...

Sedan efter nån halvtimme så fungerar det igen..

Jag har testat byte av routern och får samma problem, Kan det vara så att det är nätverkskortet eller telejacket som fått sig ett blixtnedslag i sig?

Detta är mycket märkligt..

Mvh

Fred

Är det bara DNS-servern som försvinner då och då, men annat på internet som inte kräver en DNS-server fungerar? Hur har du konstaterat det?

Vad är det för DNS-server som datorn ska använda?

Billfromsweden

Nej, hela min internetuppkoppling försvinner isamband med DNS'ns bortfall, Det har jag konstaterat genom att jag inte på något sätt kan nå internet.. Connecting"" Står det då inne på routern..

Okej, så det är internetförbindelsen som faller bort. Eftersom det verkar vara en ADSL-anslutningen, hur uppför sig lysdioderna på modemet när internet försvinner jämfört med när allt fungerar?

Billfromsweden

Statusdioden blinkar, de andra är konstant lysande..

Statusdioden blinkar både när internet fungerar och när det faller bort!

De andra är det bara lysdioder som indikerar ström och anslutna datorer?

Har routern någon IP-adress mot internet när internet inte fungerar?

Har du varit i kontakt med din internetleverantör? De kan ju se om det är något problem i telefonstationen eller på vägen hem till dig.

Billfromsweden

Ja, Precis!

Nja, felrutan om att man inte har eller har bergränsad åtkomst till internet dyker då upp...

Ja, de säger att det inte är något fel på väg hit!

Men kan det vara så som jag tror att nätverkskortet blivit skadat av ex, åska ?!

Har du testat att reparera uppkopplingen ?Högerklicka på ikonen

nere vid klockan (två små dataskärmar)välj Diagonstisera och

Reparera.

Nja, felrutan om att man inte har eller har bergränsad åtkomst till internet dyker då upp...
Det verkar som att datorn inte får sin IP-adress förnyad. Har du en router och ett modem, bara ett modem eller en kombinerat modem och router? Vad heter det/de?

Känns det som att det är efter en viss tid jämnt som internetförbindelsen försvinner?

Svårt att veta vad åska kan ställa till med, men ditt problem kan definitivt bero på annat också.

Billfromsweden

Jag har en kombinerad modem/router från d-link...

Nja, det är efter en viss tid, men det kan variera från 1 minut till 1 vecka ibland innan det blir stopp i "maskineriet"..

Te.x nu tiden jag skrivit här i forumet så har internet fungerat prickfritt...

Ska jag tolka det som att datorn alltid har IP-adress och alltid kan nå routern inställningssidor men att routern ibland inte får sin IP-adress förnyad av utrustningen i telefonstationen?

Finns det någon knapp i routern för att släppa och förnya eller reparera IP-adressen?

Billfromsweden

Ja, man kan nå routerna inställningssidor!

Nja, man kan starta om, eller återställa!

Fick precis ett bortfall av internet, men när jag kör pingtest så kommer det för det mest igång igen, men för det mesta får man vänta ett par timmar!

Det verkar som att det är något problem som gör att routern inte får någon ny IP-adress av utrustningen i telefonstationen. Det kan vara fel på den utrustningen, dåliga kablar på vägen, ditt telefonjack, mellanproppen med splittern som du har stoppat i telefonjacket, nätverkskabeln eller modemet/routern.

Om något annat än mellaproppen/splittern sitter i det telefonjacket nu så vore det bra om du kunde flytta den telefonen eller telefonsvararen som sitter där nu.

När du prövade med en annan router använde du då en annan mellanpropp/splitter och annan nätverkskabel?

Har du möjlighet att pröva med ett annat telefonjack?

Billfromsweden

Okej! Jag har inget än telejacket i det uttaget!

Nej jag använde samma kablage o splitter..

Jag har prövat med ett annat jack, dock vet jag inte om det är av samma sort, för den jag använder nu är fyrkantig och den jag testat med är rund i formen, Sätter jag i den runda så dör hela husets telefoner....

Den här tråden handlar om ett problem som verkar likna ditt:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1121111

Där finns väl en del tips att pröva.

Har du möjlighet att pröva med annan kabel och splitter?

Jag har prövat med ett annat jack, dock vet jag inte om det är av samma sort, för den jag använder nu är fyrkantig och den jag testat med är rund i formen, Sätter jag i den runda så dör hela husets telefoner....
Hmm, undrar om det är rätt kopplat mellan jacken. Är du säker på att modemet i vanliga fall sitter i förstajacket?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...