Just nu i M3-nätverket
Jump to content

windows XP 1

fattig

Recommended Posts

hej du som kan sånt jag har köpt en dator på it-auktionen med nyckel till men ej cd datorn är helt svart tom finns inget. men en kompis gjorde så att den fungerade allt var ok till för en månad sen när jag skulle uppgradera den vilket det gick bra ny har jag den senaste XP 3 eller vad den heter men har funkat utmärkt , till för ca. 4-5 dagar sen där den säger att jag har en falsk windows och måste köpa en ny för ca. 1350kr vilket jag inte tänker bidraga med eftersom jag har en som jag har betalat för kompisen som hjälpte mig första gången är ej kvar har flyttat undrar vad jag skall göra för att få datan att fungera normalt . MVH. fattig

Om du får meddelande om att din dator inte har en giltig licens/falsk Windows, så innebär det tyvärr att det Windows XP du har i nu har en produktnyckel som inte är godkänd.

Då är frågan om den "nyckel" som följde med, är en giltig produktnyckel eller är någonting annat?

Har du testat om den fungerar och kan godkännas som giltig?

Annars är det nog tyvärr så att du får "krypa till korset" och vackert betala för att få din Windowskopia godkänd, finns inget val då.

Om produktnyckeln är giltig (för OEM-licens sitter det en klisterlapp på datorn) och din kompis lagt på den ska du inte få denna varning. Kolla vilken typ av XP du har på klisterlappen, dvs Home eller Professional, och jämför med infon här:

Start > Kontrollpanelen > System

För att läsa av produktnyckeln i din dator kan du använda Aida32:

http://aumha.org/freeware/freeware.htm

Mjukvara > Licenser

hej det står windows XP home edition på lappen som är klistrad på datan . men när jag öppnar start knappen så står det windows XP professional sen fatta jag inte vad jag skall göra på en sida som du angav jag är inte så bra på detta ???

det står windows XP home edition på lappen som är klistrad på datan . men när jag öppnar start knappen så står det windows XP professional
Ja, då har du en licens för XP Home, men du har XP Professional installerad och det gäller inte licensen för.

ok men e inte det åxo ett windows som e redan betald om inte hur skall jag göra för att få den där home windows som e betald, för att det verkar som att om man skall uppgradera sig kostar pengar. jag är inte så haj med datorer bara den fungerar men det är ganska enerverande när medelandet är på hele tiden och datan blir knäpp samt att den får svart bakgrund

ok men e inte det åxo ett windows som e redan betald om inte hur skall jag göra för att få den där home windows som e betald

Då måste du tyvärr göra om allt igen, dvs installera om från XP Professional till XP Home, och då använda den giltiga produktnyckel som du troligen har.

För som jag skrev i mitt förra inlägg, så har din kompis antagligen lagt in XP Pro med en felaktig nyckel, därför få du problem med valideringen/äktheten av ditt XP.

men e inte det åxo ett windows som e redan betald
Så du har betalat för XP Pro också? Hur mycket då? Då borde du ha fått en licensnyckel till XP Pro.

nej jag fick nyckeln när jag köpte den första gången när det var windows XP home edition men en polare tyckte att windows XP professional e bätre därför upgradera han den allt var bra i en månad tills för några dagar sen och han e bort rest så min fråga är hur gör jag för att få tillbaka den gamla XP home och det verkar inte vara samma nr på min burk som när jag tittar på min dator fattar 000000000000 har försökt att gå till systemåterställning men det går ej. nå e det någon som kan sånt vad gör jag

Fredrik Johansson

Windows XP home är ett operativsystem (som du har en licens för)

Windows XP professional är ett annat operativsystem (som din kompis tyckte att du skulle ha, och han la då in en illegal version och det fungerade ett tag)

Även om båda heter Windows XP så är de (i microsofts ögon) helt skilda produkter med olika licenser. Således har du en licens för XP home som du i dagsläget inte använder men ingen licens för det XP professional som du använder. Ungefär som att du betalat för en saab som står i garaget men har knyckt en volvo som du kör omkring med.

För att köra XP home måste du ta bort XP professional och lägga in XP home istället.

/Fredrik

Om du köpte en XP Pro så har du fått en produktnyckel ihop med den skivan och om den nyckeln inte fungerar så är det ju bara att kontakta Microsoft och be att de fixar det. Om du menar att du/kompisen inte köpte en XP Pro så är det ju en illegal XP Pro.

För att installera XP Home så behöver du en CD med XP Home, det kan du t ex låna från någon annan som har det.

hur gör jag för att få tillbaka den gamla XP home
Hårddisken var ju tom när du köpte datorn (så tolkade jag ditt första inlägg i alla fall) så då går det ju inte att få tillbaks något.

ok då fattar jag . tack . när jag köpte datorn så fick jag nyckeln bara en polare fixa den så att den funka samma snubbe upgradera den . men nu vet jag att man måste ha skivan . finns såna till salu billigt någonstans vet ni det och om det finns måste det vara just för min dator HP compaq passar skivan för alla datorer eller

En standard XP-skiva fungerar till alla datorer, dock med en skiva som är specialgjord för datorn så kan det bli enklare eftersom då brukar drivrutiner för datorns hårdvara finnas med på skivan. Med en standard-skiva så måste man ladda ner och installera drivrutiner själv.

Men jag vet inte om din påklistrade licensnyckel fungerar med en standardinstallation av XP Home eller om det kan tänkas finnas någon koppling mellan nyckeln och typ av installationsskiva. Jag hoppas att någon annan kan svara på det.

Fredrik Johansson

Ofta har tillverkarna gjort egna installationsskivor som innehåller alla drivrutiner och eventuellt lite extraprogram (som cd-brännarprogram och dvd-visning). Kan dock vara lite klurigare att få tag på rätt eftersom den är specifik till varje datormodell.

Det går däremot utmärkt att installera från en "standard-skiva" med Windows XP Home, men man får då istället ladda hem drivrutiner själv från tillverkarens sida.

Som tidigare nämnts kan du låna sådan från en kompis men knappa in den kod som står på din burk.

Det är väl ingen hemlighet att sådana skivor även finns att ladda ner lite varstans, men huruvida det är lagligt kan väl diskuteras. Eftersom du har en licens för XP home är det kanske bara pseudo-illegalt. Vad säger övriga?

/Fredrik

Det är väl ingen hemlighet att sådana skivor även finns att ladda ner lite varstans, men huruvida det är lagligt kan väl diskuteras. Eftersom du har en licens för XP home är det kanske bara pseudo-illegalt. Vad säger övriga?

Eftersom det juridiska sitter i själva produktnyckeln, så kan man ladda hem själva operativet från nätet, men man ska då veta det är svårt att med 100% säkerhet veta om filen man laddar hem är helt virusfri och fri från annat otyg, det bästa brukar vara att ha sin oäkta version med svart skrivbord och så, och sedan använda direktlänken och via Microsoft "den lilla stjärnan nere i högra hörnet", betala via nätet, få hem sin äkta produktnyckel och få sin cd-skiva med operativet hemskickat.

Men jag vet inte om din påklistrade licensnyckel fungerar med en standardinstallation av XP Home eller om det kan tänkas finnas någon koppling mellan nyckeln och typ av installationsskiva. Jag hoppas att någon annan kan svara på det.

Normalt sett brukar det fungera, att använda vilken skiva som helst med Home, om man har en giltig Home-nyckel, men naturligtvis så går det inte att blanda, en nyckel för Home passar inte för ett XP och tvärsom, sedan kan det finnas anpassande versioner för företag, men den biten är jag inte helt hemma på.

Brukar alltid vara bättre att rådfråga Microsofts support för dessa frågor, då får man alltid dagsfärsk information.

tack för all arrangemang av alla och för lärdomen av windows, en sak är då säker att det är en multi billion affär ang. windows och jag som har redan betalat en gång tänker inte bekosta en enda krona till på att köpa enu en nyckel det räker med min och eran tid som ni och jag har get bort här på denna forum min nyckel är inte olaglig den har ju fungerat i 2 år tills uppgraderingen som gick bra i en månad varför vet jag inte, jag får väl låna någons skiva eller så får jag stjälas den eftersom jag vägrar att lägga mer pengar på något, jag har betalat min del av att kunna gå in på Internet det får räcka . tack alla ni. ha ett bra liv , kanske jag återkommer med fler frågor. chaba

Om produktnyckeln som du använder nu är laglig, så är det bara att ringa till Microsoft så fixar de problemet för dig.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...