Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Callee

Problem med ny bärbar

Rekommendera Poster

Hej, har precis köpt en ny Advent laptop och allt har fungerat bra och så men nu på sistone har jag dock lagt märke till en det konstigheter. T.ex. så kan jag inte få upp Den här datorns egenskapsruta, jag högerklickar och trycker egenskaper men det bara flashar till något och så händer inget mer. En annan sak är att jag ser hårddiskarnas utrymme i byte om jag högerklickar på dom, lite jobbigt och jag kan heller inte se hur mycket plats de har genom att bara hålla musen över dem eller något sådant. Har till och med för mig att det ska stå under ikonerna i den här datorn eller? Och ett sista problem, när jag går in på kontrollpanelen och väljer "bärbar dator" och sedan försöker klicka på t.ex. "ändra vad som händer när den bärbara datorns lock stängs" så händer absolut ingenting.

Önskar alltså nu att någon skulle kunna svara på om detta går att åtgärda eller om det verkar vara något större problem, verkar lite konstigt med så mycket fel när den ännu är ny.

En sista undring bara :) I den här datorn så har jag två hårddiskikoner fast det är ju bara en hårddisk i, jag vet att man kan dela upp dem i partitioner eller något men brukas det göra innan man köper dem? :/

Tack på förhand till dem som orkar läsa och kanske har något svar :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
En sista undring bara :) I den här datorn så har jag två hårddiskikoner fast det är ju bara en hårddisk i, jag vet att man kan dela upp dem i partitioner eller något men brukas det göra innan man köper dem? :/

ja, på ganska många modeller, istället för att skicka med en recovery skiva så ligger de filerna på en egen partion (spara pengar...) och du kan trycka f10 eller liknande för att återställa datorn som den var vid inköpsdatum. ett tips är att även bränna ut recovery "grejen" på en dvd, så att du inte är helt körd om din hårdisk går sönder... (då du måste beställa en recovery dvd för några hundra...)

leta efter något som: recover dvd creator, dvd back up peller liknande program, elelr se manualen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Det är inte så att du har blockerat system funktioner med ditt säkerhets program? Kan ju även vara så att du har fått in skräp i datorn som förorsakar detta,har du kollat på det alternativet?

Mvh Laston

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Provade att stänga av brandvägg och sådant precis men det hjälpte dock inte. Här http://eforum2.idg.se/viewmsg.asp?kanalmeny=show&EntriesId=1112673 finns två andra som tydligen har samma problem med samma dator, och de verkar nästan hafunnit en lösning också. Men vista ultimate tycker jag inte att jag ska behöva köpa för att lösa detta problem :/ borde väl finnas något annat sätt, det borde ju fungera med vista basic nu när man fick det till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom det är en ny dator så ska man förstås använda sig av den reklamationsrätt och support man har. I tråden du länkar till så finns ju andra tips än Vista Ultimate också, har du prövat med dem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag vet men vill ju helst ha den, den fungerar ju bra annars. Jo, eller jag la ett lösenord på den på en gång så... :/ vet inte riktigt om jag gjorde rätt, men gjorde ett användarkonto med lösenord, det är väl det de menar?

Tänkte att det borde väl finnas något annat sätt att ordna upp det här, någon program där man kanske kan hitta och ta bort windows update uppdteringar eftersom att det verkar vara något sådant som ställt till allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, eller har kollat på det men jag hittade ingen som går tillräckligt långt tillbaka, bara till den 27 januari och jag införskaffade den 21 så då hade jag antagligen redan installerat den här uppdateringen, vet dock inte varför det inte finns någon tidigare. Och om jag nu skulle återställa datorn så verkar de ju som om problemet kommer tillbaka eftersom windowls live update installerar den här uppdateringen igen :/

Men tack för att du tipsade mig om det :) bra om ja får så många tips som möjligt, hade vart skönt att kunna lösa det här utan att lämna in den eller något...

[inlägget ändrat 2009-02-17 17:28:16 av Callee]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
någon program där man kanske kan hitta och ta bort windows update uppdteringar eftersom att det verkar vara något sådant som ställt till allt.
Du kan avinstallera alla Windows-uppdateringar här:

Kontrollpanelen - Program och funktioner - Vista installerade uppdateringar

Men det går ju inte i längden att köra datorn utan säkerhetsuppdateringar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det är klart, men tror du man på något sätt kan lyckas hitta just den som ställer till det här och ta bort den :/

Ska iallafall kolla lite på det... Tack :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite sent men,

har funderat på en lösning till en arbetskamrat ett bra tag. Även hon. Så hon tog helt enkelt med sig datorn till återförsäljaren och sa som det var.

Killen vid disken skrek på en kamrat, att det kommit in en Avent med det felet. Dator var borta med honom i ca en halvtimme.

Nu fungerar den!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har nu råkat ut för samma problem med min bärbara ADVENT 5544 NO.

Vore så tacksam om någon berättar om det fått rätsida på problemen! Och i så fall hur?

Det verkar som om datorn uppdaterar sig själv även om man stängt ner uppdaterings tjänsten! Får alltid 3 uppdateringar trots blockering av uppdateringen....

Vore kul om någon kan komma på en lösning.

/Stefan, Luleå

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, då var det en till. Jag kan tyvärr inte komma med något förslag alls då problemet fortfarande kvarstår för mig. Det är egentligen min flickväns dator och hon klarar sig väl med den trots detta problem men självklart hade det varit bra om man kunde ordna detta själv. Men om du kollar inlägget ovanför dig så var det ju en som lämnat in datorn, jag har inte gjort det men kanske ett alternativ som funkar :)

Och Bengans, om du nu ser det här, var lämnade du in datorn? I vilken stad var det? Man kanske kan kontakta dom och fråga om man på något sätt kan ordna det här själv? Kontaktade Elgiganten där jag bor och dom hade ingen aning, och hon vill/orkar som sagt inte lämna in den trots att det kanske är den smartaste lösningen...

[inlägget ändrat 2009-04-13 13:20:25 av Callee]

[inlägget ändrat 2009-04-13 13:21:26 av Callee]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Nu har Jag ringt Microsoft Sverige om problemen, på ADVENT 5544 NO,

pratade med support killarna på telefon, skickade mina log filer till dem de lovade att ta tag i det här, i går kom då uppdateringarna, nu verkar det funka! Om ni vill kolla, gör så här.

Använd återställnings dvd-n och ta "Destruktiv återställning" och sedan när du laddat ner fabriks VISTA, ladda ner alla viktiga uppdateringar, på uppdateringen, mycket viktigt !! Dessa uppdateringar kom i går 14/4

Gör det manuellt så att du har koll på vad du laddar ner.

Sedan är det ju inte helt säkert att det inte kärvar, än så länge funkar allt för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaa, framsteg :P Kollade efter min återställningsskiva men verkade inte som jag fått någon :/ Eller är det den man får bränna själv i TechGuys program som kommer upp automatiskt vid start med jämna mellanrum? Var laddar man ner fabriks Vista då :/? Så datorn formateras om helt för att detta ska fungera som jag förstått det, eller?

Får prova det här senare, tack för tipset :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Det fungerade inte med Microsoft uppdateringarna, tyvärr!

Har nu gått igenom min Advent 5544 NO, och lyckats klara det här själv. Ni som har denna dator måste bränna en DVD, tryck på ikonen The tech guys DVD, och bränn den, det måste ni ha gjort från början från köpet så att säga, har problemen kommit så är det försent. Obs skriver mer om denna ruta inte räcker.

Sedan måste ni som har problem stoppa in skivan och formatera hårddisken, "Destruktiv" återställning, spara viktiga filer på USB minnen eller annat, innan återställningen! För allt försvinner efter formateringen.

Sedan när ni fått en ren Fabriks VISTA, Gör ni följande= . Klicka på Startknappen.

2. Klicka på Påbörja sökning, skriv msconfig och tryck Enter.

3. Välj Fortsätt på kontroll av användarkonto.

4. Klicka på fliken Tjänster i det nya fönstret.

5.Ta bort bock I rutan för Microsoft defender.

6. Klicka nu på Verkställ och Ok och starta om datorn när du blir tillfrågad.

7. Efter omstart kan du få frågor om de ändringar vi just gjort - klicka bara på krysset (X) för att stänga ner dessa.

8. Detta är enda chansen att få bibehålla användarens möjligheter att själv påverka skeendet...Tyvärr. Så ligger det till så.

Det är Defender som ställer till det på ADVENT 5544 NO!

Lycka till och fråga om ni har problem! Sedan Har ni inte bränt en återställnings DVD Så kan ni få av mig, för den kostar pengar när du beställer från Microsoft.

/Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...