Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ärekränkning av ej utpekad person på blogg?


Labbråttan

Rekommendera Poster

Kan man dömas för ärekränkning, förtal, förolämpande eller liknande för att man bloggat anonymt om icke namngiven eller på andra sätt utpekad person?

 

[inlägget ändrat 2009-02-10 12:47:26 av Labbråttan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror nog på om det går att identifiera den det handlar om i det som skrivs eller på något annat sätt samt om det handlar om förtal, ärekränkning eller något annat straffbart. Dessutom krävs nog en anmälan och det är nog svårt att känna sig utpekad nog att göra en sådan om man inte pekar ut någon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ponera att jag vet vem en anonym bloggare är och går in på dennes sida. Där hittar jag text som jag förstår handlar om mig. Inte för att det står namn, adress, yrke, beskriver utseende eller så utan för att personen bloggar om sådant som jag gjort så jag känner igen mig. Vidare skriver personen att denna tycker att jag är på olika mindre positiva sätt och har en hel del negativa tankar och åsikter om mig. Personen erkänner i direkt konfrontation att denne skrivit om mig så mellan bloggaren och mig är det klart att det är mig det skrivits om. Har denne bloggare då gjort sig skyldig till något brott som jag kan anmäla denne för?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar egentligen ingen roll om du känner igen dig eller inte, för att det ska bli ärekränkning så måste nog andra känna igen dig, annars är din ära knappast kränkt. Möjligtvis skulle det kunna handla om förolämpning men man ska vara bra sur om man slösar resurser på sånt, det är förmodligen smartare att ta tio andetag och en öl.

 

Läs här:

https://lagen.nu/1962:700

 

5 kap. Om ärekränkning

1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

utpekar och "andras missaktning" får anses vara nyckelord, är man inte utpekad så är man inte.

 

Det är nog inte speciellt vanligt med sådana fall, i de flesta fall duger säkert en ursäkt, det här är i vilket fall intressant läsning (för oss som var med på den tiden iaf):

http://people.dsv.su.se/~jpalme/qzkom/domen-juli-1988.html

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag förstått det hela rätt så kan man i princip skriva precis hur otrevliga saker som helst om andra människor i en blogg så länge man utesluter all information som kan avslöja personens identitet (och det naturligtvis inte är hets mot folkgrupp förstås)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas ingen raderar inlägget pga språk nu men alltså, vad förväntar du dig.

 

Om någon skriver en text på nätet enligt följande recept:

 

"Din förbannade j-vla skitskalle! Hur kan du vara så jäkla dum att du gör så där? Står du på norgedemokraternas lista över avlönade provokatörer eller är du bara dum?"

 

Och du råkar känna dig utpekad så är det ju fullt möjligt att det är riktat mot dig men då det omöjligt kan vara skrivet för att utsätta dig för svärta ner dig inför andra (det finns ju ingen som helst koppling till dig) eftersom det inte finns spår av något som kan identifiera dig så varför skulle du känna dig kränkt?

Den enda utpekade i sammanhanget är organisationen "norgedemokraterna" (som jag just hittade på, jag har ingen aning om ifall de finns) och om de tar illa upp för att någon påstår att de har avlönade dumskallar så antar jag att de kan ha ett case (om det är applicerbart på organisationern, jag är inte helt säker).

 

IANAL, men jag har svårt att se hur det skulle kunna vara olagligt men den info du har gett oss. Om man däremot någon annanstans berättar för en hel samling människor vem det handlar om kan det nog vara en annan sak.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tack för informationen. Då tror jag att jag har förstått lagen rätt och hållit mig inom dess ramar. Det är min blogg som fått oönskat besök som nu har hotat med polisanmälan pga innehållet. De eventuella anmälarna har också sökt upp mig, min son och min man och via telefonkontakt meddelat att jag ska "passa mig" för att de tänker "vidta åtgärder" av annat slag än anmälan också.

 

[inlägget ändrat 2009-02-11 19:08:53 av Labbråttan]

[inlägget ändrat 2009-02-11 19:11:07 av Labbråttan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent allmänt kan man ju fråga varför man kastar skit på någon utan att identifera denne på något sätt. Det verkar lite poänglöst men jag antar att det finns de som inte har råd med terapi för sånt.

Förolämpningar kan ge böter, du kanske ska fundera på vad du sa i telefon?

 

Edit: Att uppmana någon att "passa sig" är förresten bara en hårsmån från olaga hot.

[inlägget ändrat 2009-02-11 19:30:31 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bloggar om mina personliga tankar och åsikter inte för att smutskasta någon så det finns ingen anledning att peka ut personer. Absolut billigare än terapi och tillgängligt dygnets alla timmar också ;-)

 

I telefonen sa jag inget, lade bara på. Jag har klart meddelat att jag inte vill ha kontakt och därefter vägrar besvara deras kontaktförsök. Hoten kom via sms till min och min mans mobiler då jag vägrade tala med dem trots att de ringt upprepade gånger på hemtelefon, mobil och sonens mobil.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I telefonen sa jag inget, lade bara på.

Lät inte så när du skrev (i din påhittade roll som varandes på andra sidan):

Personen erkänner i direkt konfrontation att denne skrivit om mig så mellan bloggaren och mig är det klart att det är mig det skrivits om.

 

Varför skrev du inte som det var från början, trodde du att du skulle få snällare svar om du låtsades vara offer? Jag trodde det var fakta och inte snälla ryggdunkar du var ute efter?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konfrontationen var via sms. Det är fakta jag är ute efter och inte moralpredikningar eller ryggdunk. Oavsett vilken sida jag är på i detta så förblir fakta detsamma så ur vilken synvinkel jag lägger fram det gör ingen skillnad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett vilken sida jag är på i detta så förblir fakta detsamma så ur vilken synvinkel jag lägger fram det gör ingen skillnad.

Det är vad jag tycker, vad jag var nyfiken på var vad du själv tycker. Du måste ju haft någon baktanke när du presenterade det från den andra sidan, eller slog du en tärning?

 

Problemet när du gör så är att du inte nödvändigvis får rätt svar av den enkla anledning att du omöjligt kan veta hur den andra parten ser på det. Ska du vara säker på att få korrekt fakta så måste ju också frågeställningen vara korrekt och det lär den ju knappast vara i det fallet.

 

Mig veterligen är det ingen här som har moralpredikat för dig.

 

[inlägget ändrat 2009-02-11 20:30:55 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag förstått det hela rätt så kan man i princip skriva precis hur otrevliga saker som helst om andra människor i en blogg så länge man utesluter all information som kan avslöja personens identitet (och det naturligtvis inte är hets mot folkgrupp förstås)?

 

Jag tror inte det räcker med att man utelämnar information om personens identitet. Som jag förstått det känner du denna person. Han/hon har naturligtvis en bekantskapskrets och dessa personer bör (då de känner till kopplingen er emellan) via ett besök på bloggen kunna förstå vem du talar om.

Således är personen inte längre anonym, eventuella kränkningar har delgetts andra än bara den berörda personen och grund för polisanmälan bör väl rimligtvis då finnas (beroende på vilken typ av "angrepp" det handlar om förstås)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis är det så, det handlar ju inte om namn utan om att det inte ska gå att identifera personen alls.

Har man figurerat i samma sammanhang så är det nog kört (om nu någon orkar bry sig om att gå snäppet längre än att hota).

Rimligtvis är så fallet för man måste ju vara en komplett galning om man skriver av sig offentligt och sprider osanningar om främlingar som man aldrig träffat och inte känner.

Fast här kan man ju inte gå på någon annans ord än skribenten själv och han har ju med all önskvärd tydlighet visat att han inte är att lita på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplever att det finns "risk" för att andra sympatiserar eller moraliserar om man lägger fram saker från den enes perspektiv. Jag vill inte ha andra åsikter om det hela utan helt enkelt fakta så jag väljer att ta det från bådas perspektiv. Som du ser nedan så får jag andra svar då också så svaren man får färgas av den åsikt den som svarar har om frågeställarens handlingar. Får försöka sålla ut fakta ändå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag känner inte denna person, jag har aldrig träffat denna person och vi har inte gemensam bekantskapskrets. Bloggen är anonym och mitt egen namn står ingenstans. Mina bekanta känner inte till bloggen heller. Personen är en tillfällig affär som min man hade för en tid sedan. Han råkade berätta för henne att jag hade en blogg och hon började läsa den utan min vetskap.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tackar för den personanalysen... Jag sticker inte under stol med att det inte är "snälla" saker jag skrivit men inget av det jag har skrivit är lögn. Jag må vara en galning men så vitt jag vet är det i sig inte straffbart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplever att det finns "risk" för att andra sympatiserar eller moraliserar om man lägger fram saker från den enes perspektiv.

Du missar min poäng.

 

Om någon frågar:

Jag blev rånad häromdagen, det var ingen stor grej eller för jag blev varken av med pengar eller skadad. Ska jag anmäla det?

så är chansen rätt stor att en stor del av svaren blir "strunta i det, det är inte värt besväret och stressen det skapar".

 

Om det sen visar sig att frågan inte alls var offrets så är saken annan, inte för att det ska moralpredikas utan för att det är rätt osannolikt att offer och förövare har samma syn på vad som hände.

 

På samma sätt är det här, vi vet verkligen inte på vilket sätt "offret" kände sig utpekad eller om han/hon har ett case eftersom vi bara har din syn på det hela när du låtsas vara den andra parten.

 

Nu slipper du fler svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sticker inte under stol med att det inte är "snälla" saker jag skrivit

 

"Hell has no fury like a woman scorned " :)

Kvinnor tycks ha ett stort behov av att baktala varandra och inte minst när det ligger sådana historier bakom som du just beskrivit. Men om det hela nu gått så långt som det gjort, hoppas jag att du tar det säkra före det osäkra och upphör med skrivandet om denna person.

Oavsett om du har rätten på din sida eller ej så kanske inte motparten ser saken så och om de nu gått så långt som att hota er med mer än polisanmälan så är det uppenbart att det inte är värt det, framförallt när du har barn.

 

Frågan du bör ställa dig bör alltså inte vara om en polisanmälan mot dig har grund utan om dessa personer är labila nog att göra verklighet av deras andra hot. Yttrandefrihet i all ära, men jag värderar min personliga säkerhet mer än denna frihet.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du känner dig säker på din sak, att du inte kränkt någon så att denna utav utomstående (exempelvis arbetsgivare, vänner, folk på samma ort som berörd), låt dem då stämma dig.

 

Om det är enda hotet. Om du är säker på din sak. Kanske dock att du bör ta kontakt med en jurist som kan titta på det från ditt håll. Vi kan här givetvis inte säga något då vi inte vet vad det är du har skrivit.

 

Om de hotar med annat, då kan du anmäla dem för olaga hot å andra sidan men det är att trappa upp konflikten ett snäpp.

 

är det värt besväret? Kanske du ska skriva dagbok istället? Det är ju i praktiken vad en blogg är. En dagbok som alla kan läsa.

 

Vad säger din man om detta? Om dessa hot? vad för hot har du/ni fått?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min man är hjärtligt trött på sin lilla affär eftersom hon varit ganska "på" sedan han avslutat med henne och har många åsikter om mig som hon vill diskutera med honom. Det har faktiskt gått så långt att han för ett tag sedan sagt till henne att om hon inte lämnar honom och mig i fred och slutar kontakta oss så kommer han att göra en anmälan för ofredande.

 

Även hon och hennes vän har bloggar där de dryftar mig och honom men jag bryr mig inte om det utan de får väl tycka vad de vill.

 

Det jag upplevt som hot är bland annat...

 

Sms till mig; "Du är tydligen INTE så smart som du utger dig för att vara, men ok. Nu ska jag också leka ;)" som skickades av "vännen".

 

Sms till min man; "Kan du be din kärring ge fan i mig,o sluta dra in mig i hennes sopopera på bloggen där hon sitter inloggad hela dagarna,o be henne skaffa sig ett liv. Om hon inte lägger av kommer jag att vidta andra åtgärder. Och hälsa att man ska inte vara så kaxig,och sedan inte våga stå för det och svara i telefon. Jag smsade henne även igår." som också skickades av "vännen". Antar att det är hon som står för kommunikationen nu när han hotat med att anmäla sitt ex vid kontakt försök.

 

Jag svarade att vi inte vill ha någon kontakt och att hot kommer att anmälas. Min man uppmanade mig att påpeka det senare. Fick då ytterligare ett sms; "Ja gör det. Du är redan anmäld. Sök hjälp,o skaffa dig ett liv. Och det du skrivit om X är också anmält. Nu har vi ytterligare bevis för hur du är. Tack!" Om jag redan är anmäld så är det alltså inte de "andra åtgärder" som det skrevs om så frågan är vad som menas med att "leka" och vilka "åtgärder" de har planerat.

 

I exets gästbok skrivet av "vännen": "Jag hoppas verkligen att denna elaka, patetiska och missnöjda människa lämnar dig ifred nu, och alla andra som hon inte har att göra med, och lever sitt liv och skiter i andras! Men en sak är då säkert, att MIG skrämmer hon inte, och det fick hon nog känna av idag. Hoppas det iaf, annars tar vi till plan B." Återigen så funderar jag på vad "plan B" kan tänkas vara för något.

 

Bloggen är naturligtvis bortplockad och flyttad till en annan adress. Där har jag också blockerat vissa ip-nummer som en extra försiktighetsåtgärd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

å andra sidan men det är att trappa upp konflikten ett snäpp.

Exakt min poäng om att släppa allt och gå vidare. Brottsstatistiken i Sverige talar ganska tydligt för att de flesta mord begås i sådana här typer av konflikter.

 

Apropå senaste inlägget "labbråttan" - de sms du citerade får mig bara att småle. Det låter som saker min 20-åriga lillasyster höll på med, rent tjej-tjafs och du bör faktiskt vara den större människan och släppa detta.Låt personen skriva av sig med sms och inlägg och what have you, men så länge du låter det störa dig och du skriver tillbaka så kommer denna konflikt aldrig att försvinna (tjejer med sms är som killar på krogen som ska visa sig tuffast, ingen vinner och det slutar alltid med att någon blöder)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är båda i 40-årsåldern... och jag svarar inte på deras kontaktförsök annat än den enda gång då jag skrev att jag inte accepterar hot och inte vill ha kontakt. Jag bloggar om det istället ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bloggar om det istället

Du bestämmer själv hur du vill göra, men ta gärna en tankeställare (som jag redan föreslagit) om balansen mellan risk och vad det är värt att få "prata av sig" om det hela. I slutändan är livet för kort för att låta människor man tycker illa om få ta upp all ens tid (då har ju egentligen bara de vunnit och man själv förlorat).

Ignorera skitstövlar och anamma ens eget liv, det är mitt mantra (även om jag själv inte alltid lyckas med det heller, men det är bra att ha ett mål iallafall =)

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-13 10:05:35 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bloggar på ny adress och har blockerat vissa ip-nummer så risken att de ska hitta dit är så gott som obefintlig. Den förra bloggen hade aldrig hittats heller om min man hade låtit bli att avslöja adressen. För min del var det över i och med att jag bytte adress men frågan är om jag blivit anmäld för något och det hela på så sätt kommer att fortsätta. Men det visar sig väl så småningom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...