Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Att pendla för bättre lön - DUMT?


AlpinaB7

Rekommendera Poster

Hej,

 

Sitter med helpdesk IT jobb och 22000 i lön, 45 min resetid med tåg/buss och väldigt slappt jobb med minimal ansträngning och därefter 0 framtid eller ansvar på lång sikt.

 

Nu har jag fått ett erbjudande i Norrtälje(bor i Stockholm) om ett jobb som drifttekniker och grundlön på 26200 kr.

Sedan kan övertid, jour, ob osv tilläggas på grundlönen. MEN om vi antar att lönen är 26200 så får jag 20042 kr kvar efter skatt.

 

Jag får tjänstebil men mer vet jag inte.

 

Om mitt jobb är i Norrtälje och jag bor i Stockholm, får jag inte milersättning då?

 

Får jag göra avdrag för något?

Hur är det med bensinen, står jag för allt?

 

För då kanske man går minus eller?

 

Hjälp mig räkna lite på detta då jag aldrig haft denna lön eller bil och är så klart frestad även om det tar hårt i vardagslivet med 2 barn till dagis osv. innan jobbet.

 

Sträckan är 55 km * 2 varje dag och initialt ska det vara i Norrtälje ett par veckor varje dag, sedan 2-3 dagar där och 2-3 i Stockholm också.

HJÄLP

 

OBS: Då det är bemanning i 6 månader som går över till rekrytering så har jag nytt lönesnack med kunden efter 4-6 månader. Så om allt går bra har jag minst 27-28k i lön från 22k.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tjänstebil måste du betala extra skatt för att du har den förmånen. Normalt brukar den extra kostnaden bakas in som en extra ersättning i lönen. Det brukar röra sig om från ett par tusen per månad upp till mycket mer beroende på vilken tjänstebil du har. Om det är 26200 kr inkl denna ersättning så är det ingen jättebra ökning du får.

 

Jag skulle fokusera mer på vad du vill göra än vad lönen är. Är detta jobb något du vill göra? Hur viktig är den förlorade tiden med familjen osv? När du väl har funderat igenom det kan du börja fundera på lönen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MEN om vi antar att lönen är 26200 så får jag 20042 kr kvar efter skatt.

 

Ja, då tror jag du räknat fel.

Skattesatsen är väl minst 30 procent var man än bor.

De flesta stockholmskommuner har mellan 30 och 31.

I ditt fall skulle det bli c:a 17500 netto.

Klart du får göra avdrag för resor, kan inte reglerna utantill men kolla t.ex. på skatteverkets hemsida, bör stå något där.

har man tillräckligt stora avdrag så kan man begära s.k. skattejämtning

 

Tillägg: Sedan så får man ju numera också ett s.k jobbsketteavdrag.

Hur stort det är i ditt fall vet jag ej.

 

 

Jag är för dödsstraff. De som begått svåra brott måste få ett passande straff. "Så de lär sig till nästa gång". Så de så!

 

[inlägget ändrat 2009-02-10 10:40:27 av BoEriksson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev helt sänkt av detta inlägg, känns ju som jag blir utnyttjad om jag tar detta jobb i så fall. Om det ska kosta hela min ökning för att att få mer ansvar så känns det inte som det är värt allt.

 

Vad ska man ta för lön då för att tjäna på detta? Det känns som en omöjlig fråga och det blir fel hur man än gör?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte jag har räknat fel då jag går efter min skattetabell där jag bor och att jag kollar skattesatserna på Skatteverket.

 

Det är inte så att man bara tar 30%

 

Att begära skattejämkning vet jag om, men det är inte något jag kallar lön som jag kan räkna på just nu inför ett byte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur du räknar, men tittar du i Skattetabell 30 i kolumn 1 som bör gälla i detta fall så stämmer värdet 20042 precis.

 

Men kolla upp detta med tjänstebilen om det ingår extra ersättning för den eller ej. Jag slog upp en Volvo V50 av enklaste modell utan extrautrustning på Skatteverkets hemsida och förmånsvärdet på den är drygt 3000kr per månad. Om arbetsgivare dessutom står för drivmedel blir det ännu mer.

 

Edit: Som sagt är ju summorna rätt, men jag tycker att det är ett ganska högt pris att betala för en liten löneökning med tanke på att du har barn osv. Men det är ju upp till var och en att bestämma vad han/hon tycker.

[inlägget ändrat 2009-02-10 11:24:02 av gip]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...