Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byte av router


DAL30

Rekommendera Poster

Eftersom jag fick problem med min Internet-anslutning, gjorde jag som man bör göra: jag kopplade bort routern och anslöt datorn direkt med ADSL-modemet. Och då fungerade Internetanslutningen igen.

Jag kontaktade leverantören Telia och fick beskedet, att min router kanske var för gammal, efter att jag använt den under några år. Denna router är en Wireless Router D-link Modell: DI-524. Övriga uppgifter om routern är 802.11g/2,4 GHz.

Det jag undrar över är, om jag kan byta ut den mot en annan router, som jag har och som är oanvänd. Det är en ZyXEL 802.11g Wireless Firewall Router P-320W 2,4GHz.

Är dessa routrar jämförbara och kan ersätta varandra?

Jag är rätt okunnig på detta område.

DAL30

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För gammal tycker jag inte att DI-524 är. Däremot kan det vara fel på den. Nätaggregatet kan också vara slitet, brukar vara vanligt fel på äldre D-Link-routrar.

 

Zyxel P-320W ska fungera bra, men jag har ingen personlig erfarenhet av just den. Båda routrarna är av samma typ, dvs 802.11g och kan teoretiskt komma upp i samma hastighet.

 

När du kopplar in en annan router, stäng av modemet i 5-20 minuter (dra ur nätsladden). Operatören låser mot MAC-adressen för ditt nätverkskort/router, men släpper låsningen efter några minuter. Koppla sen in routern i modemet och starta routern och modemet samtidigt.

 

Sen kan du koppla i/ur datorer som du vill i routern.

 

Om du av nån anledning vill koppla in datorn/annan router direkt i modemet igen, upprepa proceduren med att slå av modemet en stund.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Flora 50 för svaret!

Jag skall först ännu en gång kolla om D-links-routern fungerar.

Sedan testar jag ditt förslag att koppla in ZyXEL-routern.

Är D-linken en mera vanlig modell?

Jag återkommer!

DAL30

 

[inlägget ändrat 2009-02-09 22:29:17 av DAL30]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att kolla spänningen ut på D-Linkens nätadapter?

 

DI-524 är en vanlig modell som funnits att köpa i de flesta datorbutiker ett bra tag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej flora50!

Tack för svaret!

Uppriktigt sagt: Jag vet inte, hur man kollar spänningen på nätadaptern.

Beträffande routern, så har jag på olika sätt - bl.a. med Pricerunner - undersökt olika typer av router. Jag har också fört telefonsamtal med några försäljare, som sagt mig, att D-link DI-524 är en äldre modell.

En nyare D-link är DIR-615.

Jag tror, att min gamla router "lagt av" och kommer nog att byta den - kanske mot DIR-615?

flora50: Du får en poäng för ditt engagemang i mina frågor

DAL30

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för poängen:thumbsup:

 

Visst är DIR-615 nyare än DIR-524. Om du inte har möjlighet att felsöka 524:an, är det ingen stor kostnad att skaffa en ny router. DIR 524 Air Plus finns dock ännu att köpa.

 

Men de D-Link-routrar som rekommenderas mest just nu är DIR-635 och DIR-655. För att fullt utnyttja den trådlösa hastigheten på dessa, bör du dock skaffa ett passande trådlöst nätverkskort från D-Link, eftersom 802.11n inte är standard.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kontaktade leverantören Telia och fick beskedet, att min router kanske var för gammal, efter att jag använt den under några år.

 

Ring Telia igen, flörta och säg: "Vill ni fortsatt ha mig som en nöjd bredbandskund så får ni skicka mig fungerande hårdvara".

 

Du får nog nya fina grejor. Det har jag alltid fått. Kör du adsl får du en Thomson TG787 som är en finfin allt-i-ett-apparat.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Bosse-i-skogen för ditt svar!

Jag skall kontakta Telia och göra som du föreslår!

Kanske jag lyckas?

Skall tänka på Thomson TG787.

Du får en poäng för tipset!

DAL30

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan nu säga, att jag monterat in en router Zyxel P-320W, som jag för en tid sedan fick av Telia i samband med någon "drive".

Den fungerar bra på min huvud-PC och på min trådanslutna Laptop. Däremot har jag ännu problem med att ordna den trådlösa anslutningen till min fasta dator 2, som finns i ett annat rum i huset.

Jag återkommer och ber om hjälp att fixa den anslutningen.

Tack på förhand!

DAL30

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...