Just nu i M3-nätverket
Jump to content

excel - förskjutning, passa, antalv

lingolas

Recommended Posts

Se bild!

Mitt mål är att i cell I2 få upp en dropdown med värdena under respektive namn (som väljs i cell I1). I detta fallet har jag valt Foxtrot och då kommer alternativen "f,g,h" upp. Det är meningen att man ska kunna fylla på med fler värden under varje namnkolumn (A-F) och alla värden ska finnas som val i cell I2 oavsett antal. Jag har justerat med ANTALV för att det inte ska komma upp tomma celler i dropdownlistan. Detta fungerar som jag vill, men jag undrar om det finns en bättre lösning som inte behöver "ta höjd" med 9999 i formeln nedan?

=FÖRSKJUTNING(Blad1!$A$1;1;PASSA(Blad1!$I$1;Blad1!$A$1:$F$1)-1;ANTALV(FÖRSKJUTNING(Blad1!$A$1;1;PASSA(Blad1!$I$1;Blad1!$A$1:$F$1)-1;9999;1));1)

Mvh

F

[bild bifogad 2009-02-09 16:51:50 av lingolas]

[inlägget ändrat 2009-02-09 16:52:15 av lingolas]

1121685_thumb.jpg

Lite annorlunda skriven, inte testat vad som är fel med din men denna fungerar för mig:

=FÖRSKJUTNING(Blad1!$A$1;1;PASSA(Blad1!$I$1;Blad1!$A$1:$F$1;0)-1;ANTALV(INDEX(Blad1!$A:$F;;PASSA(Blad1!$I$1;Blad1!$A$1:$F$1;0)))-1;1)

spara alltså denna formel under ett namn som du sedan använder i datavalideringen

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...