Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

excel - förskjutning, passa, antalv


lingolas

Rekommendera Poster

Se bild!

Mitt mål är att i cell I2 få upp en dropdown med värdena under respektive namn (som väljs i cell I1). I detta fallet har jag valt Foxtrot och då kommer alternativen "f,g,h" upp. Det är meningen att man ska kunna fylla på med fler värden under varje namnkolumn (A-F) och alla värden ska finnas som val i cell I2 oavsett antal. Jag har justerat med ANTALV för att det inte ska komma upp tomma celler i dropdownlistan. Detta fungerar som jag vill, men jag undrar om det finns en bättre lösning som inte behöver "ta höjd" med 9999 i formeln nedan?

 

=FÖRSKJUTNING(Blad1!$A$1;1;PASSA(Blad1!$I$1;Blad1!$A$1:$F$1)-1;ANTALV(FÖRSKJUTNING(Blad1!$A$1;1;PASSA(Blad1!$I$1;Blad1!$A$1:$F$1)-1;9999;1));1)

 

Mvh

F

 

[bild bifogad 2009-02-09 16:51:50 av lingolas]

[inlägget ändrat 2009-02-09 16:52:15 av lingolas]

1121685_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite annorlunda skriven, inte testat vad som är fel med din men denna fungerar för mig:

 

=FÖRSKJUTNING(Blad1!$A$1;1;PASSA(Blad1!$I$1;Blad1!$A$1:$F$1;0)-1;ANTALV(INDEX(Blad1!$A:$F;;PASSA(Blad1!$I$1;Blad1!$A$1:$F$1;0)))-1;1)

 

spara alltså denna formel under ett namn som du sedan använder i datavalideringen

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...