Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Färga rader i matris beroende på innehåll


Pumafliff

Rekommendera Poster

Jag har en relativt stor matris där jag för enkelhetens skull skulle vilja ha säg varannan rad färgad grå och varannan vit.

Låter ju rätt enkelt, men problemen verkar vara flera...

För det första så filtreras matrisen ofta och då vill jag ju fortfarande behålla varannan-radsfärgerna...

Rader läggs till och tas bort...

Det är heller inte varannan rad som gäller utan det som skall bestämma färgen är innehållet i en specifik kol på varje rad, i det här fallet kol B.

B1 kan alltså vara "1"

B2 kan ockås vara "1" och då skall de ha samma färg (säg vit)

B3 kan vara "2" och ska då ha en annan färg (grå i mitt fall)

B4 kan vara "9" och då skall det ha den vita färgen igen.

Och sådär ska det hålla på...

Villkorsstyrd formattering funkar inte, och jag har inte klurat ut ngn vba-kod för detta. Känns som det är ngt som måste ligga ovanpå kalkylbladet och uppdateras varje gång man gör nåt, lägger till rad, tar bort rad eller filtrerar.

 

Känsn som detta är vanligt i tabellvärlden med pyjamasupplägg så att man håller reda på raderna så jag undrar mest om det finns ett enkelt sätt att lösa detta eller om man måste bygga nåt i vba, och om ngn i såna fall kan hjälpa mig på traven.

Känns som man iså fall måste bygga ngt som alltid tittar på raden ovanför samt min bestämmande cell... men hur gör man så det ignorera hur matrisen är filtrerad?

 

tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Excel 2007? Formatera som tabell

 

Excel tidigare version?

 

Markera ditt blad, eller de rader där du vill ha varannan av varje färg.

ta fram Villkorstyrd formaterings dialogen.

Sätt formeln till

=(REST(RAD();2)=0)

(eller =1 beroende på om du vill ha jämna eller udda rader)

 

Eller kanske, minns inte om denna funktion funnits tidigare:

=UDDA(RAD())

och formatera regeln till den fyllning du önskar.

 

Fast oops, detta fungerar inte när du kör ett Autofilter men om du sorterar om så fungerar den.

Vill du lägga på fler regler, som du beskriver, så går det men det kan bli lite virrigt. Testa dig fram genom att utmed tabellen skapa formler som ger SANT eller FALSKT på de rader du vill ha de olika färgerna. När du är nöjd så att kan du ta denna formel och klistra in i villkorsformeteringen...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...