Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ang skapa rapporter med en eller flera listrutor

ekssta

Recommended Posts

Håller på med en databas.

Nu skall jag skapa rapporter och då får man fram en eller flera comboboxar där man kan skriva urvalet. Finns där någon möjlighet att byta ut comboboxen mot en list ruta. Det är svårt att hålla urvalen i minnet samt det underlättar för användare som inte är så kunniga och undviker felaktigt urval pga felstavning.

/ekssta

Cege Anderson

Det borde vara lätt men ...

Använd listruta i stället för combobox när du skapar den så ser användaren alla alternativ

/Cege

Var gör jag det någonstans

Använder Access 2002, den är inställd för att klara 2000 filfomat (vad nu det menas med det.

Bifogar foto hur det ser ut.

[bild bifogad 2009-02-09 12:50:48 av ekssta]

[bild bifogad 2009-02-09 12:51:43 av ekssta]

1121625_thumb.jpg

Cege Anderson

Så här borde se ut om du går till designläget för formuläret

se bild

Där kan du få hjälp av en guide för att skapa list och comboboxar

/Cege

[bild bifogad 2009-02-09 14:14:01 av Cege Anderson]

1121642_thumb.jpg

Cege Anderson

Hmmmmmm jag var lite väl snabb

Sorry ...

Glöm tidigare svar som byggde på att det var formulär !!!

Jag ser ju nu att det är meddelanderutor du menar att användaren ser när en rapport skall skrivas ut.

Ett alternativ OM det inte är många olika saker som måste fyllas i är att använda sig av Query by form.

Som du har gjort det nu så finns inget alternativ som jag känner till att få upp en listruta med de alternativ som rapporten baseras på

Cege Anderson

Alltså det går ju att lösa snygare men ...

Kan jag få återkomma i ärendet. Det finns lite varianter men tar en stund att skriva en begriplig beskrivning hur du gör.

Cege Anderson

OK, ett kort försök till att beskriva ett par olika alternativa vägar

Alt 1. Låt användaren filtrera enligt formuläret och basera sedan rapporten på denna filtrering. Det första är inte så svårt. Skapa ev. knappar för att lätt kunna filtrera. Lite knepigt är det sedan med att koppla denna filtrering till rapporten men en bra artikel finns som beskriver hur du skall göra.

http://support.microsoft.com/kb/208548

Alt 2. Du använder Query-by-form och baserar rapporten på denna.

Nackdelen med denna är att OM du har många olika alternativ som skall göras, typ fler en tre eller fyra kanske, så blir frågedesignen VÄLDIGT komplex att hålla reda på.

Se skärmdump hur det ser ut med 4 olika val som kan göras. Comboboxar cbo41 ... cbo44 för de val som skall göras

I detta fall har du således comboboxar i formuläret där användaren ser vilka alternativ som finns att välja mellan

Hmmm vet inte om det var så bra beskrivet heller men ...

/ Cege

[bild bifogad 2009-02-09 18:28:09 av Cege Anderson]

[inlägget ändrat 2009-02-09 18:33:08 av Cege Anderson]

1121709_thumb.jpg

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...