Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Några "oldtimers" kvar på forumet?


mindsleep

Rekommendera Poster

"In the good old dayz" var eforum kanske ett av sveriges bästa forum. Inte för tekniken eller designen...men på grund av användarna.

 

Fans hur mycket kunskap här som helst inom olika områden. Skrev du en fråga hade du 10 personer som svarade samma dag. Alla bidrog med sin kompetens. Sedan gjorde IDG det stora misstaget att skita i eforum vilket i sin tur fick drastiska effekter som EXTREMA teknikstrul vilket i sin tur ledde till att medlemmar sökte sig någonannanstans (bland annat jag).

 

Ställt lite frågor här och fått noll svar (har sedan dess löst dem själv). Men kontentan verkar vara att det är inte som förr.

 

Hur ser det ut nu? Några "oldtimers" fortfarande aktiva här? Anjuna, Lizard...bara 2 av de flertalen som gjort detta forum till ett av sveriges bästa forum...eller i alla fall...VAR!

 

Själv har jag sökt mig till andra resurser. IDG gjorde ett stort misstag...att ignorera mig som kund (jag ser deras annonser...jag gör att de tjänar pengar).

 

Men hur ser eforum ut idag...själv är jag här 1-2 ggr/månad...till skillnad från 1-2 ggr/dag.

 

Märkte enketen i början då jag steg in på eforum..."där man kan hjälpa dem att uteckla vidare"...började svara på frågorna och ser sedan att det är en enket för att de ska kunna sälja annonsutrymmerna för dyrare pengar. Väldigt personliga frågor som inte hade ett dugg med att göra om vad ni...eforums kunder önskade.

 

Verkar som inget har förändrats. IDG är fortfarande ett opersonligt och extremt "dollar bills in the eyes" stor företag.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

[inlägget ändrat 2009-02-07 22:42:52 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Tjena Mindsleep!

Jodå, det finns väl en del kvar, men charmen har helt klart avtagit. Intressanta diskussioner är det glest mellan idag tyvärr och virustrådarna dominerar mer och mer.

Ett välkommet, om än inte så frekvent, återvändande är fhe

Själv har jag inte haft speciellt mycket tid över pga. överdrivet mycket att göra på arbetet. Väl hemma är jag ofta för trött numer för att göra annat än glo på film.

 

Men då och då finns det ju ork, men då är trådarna oftast hopplöst ointressanta att man tröttnar. Folk verkar inte intresserade av att diskutera politik, filosofi, kultur eller ens vanligt nonsens längre, vilket var en stor del av lockelsen med E-forum tidigare. Skall man orka sitta och hjälpa människor med en massa progammeringsfrågor behöver man också lite leisure-time för totalt orelaterade ämnen. Detta får man idag hitta på andra ställen.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att ni upplever det så :(

 

Men på vilket sätt kan IDG ändra Eforum för att attrahera er igen?

För som ni resonerar så blir det ju en negativ spiral. Mindsleep tycker att det är ointressant att komma hit för att det är för få som svarar (om jag förstod det rätt) varför det blir ändå färre som frågar och svarar.

 

Jag vet inte hur det är nu, men fortfarande i höstas så gick Eforum med förlust, och hade gjort så i flera år, så IDG tjänar inga pengar på Eforum och om Eforum inte täcker sina kostnader snart så kommer Eforum att läggas ner. Eftersom jag trivs här så vill jag inte att det ska hända utan vill jobba för att Eforum blir populärare men då behöver IDG kunskap om varför folk lämnar och vad som är rätt åtgärd.

 

I november 2008 så var det ungefär lika många inlägg som november 2001, men i november 2002 så var inläggen ungefär 40% högre och sedan dess så har inläggen avtagit år för år.

 

Apropå "oldtimers" så har virtuosen2 var här en hel del i vinter och han kanske saknar er. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då behöver IDG kunskap om varför folk lämnar och vad som är rätt åtgärd

 

En åtgärd kan väl vara att ta i tu med den "önskelista" som (väl?) finns ang. förbättringar, omskrivning av regler mm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omskrivning av regler ligger på mig, men jag tyckte att jag inte fick mycket respons på mina förslag utan att folk verkade ganska ointresserade.

 

Men jag har svårt att tro att folk lämnar forumet pga hur reglerna är formulerade eller att man inte kan göra punktlistor i inläggen. Är det sånt det hänger på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det vore tråkigt om E-forum skulle läggas ner,jag brukar

hänga här på forumet så gott som varje dag,och försöker hjälpa

till här efter bästa förmåga.Blev medlem här på Eforum 2003,

så lite av en "oldtimer" kan jag nog kalla mej...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vad kan IDG göra?

 

Kanske det som utlovas i tråd efter tråd...Det NI har lovat...mera resurser och stabilare forum...något som inte infriats (gång på gång). Har vi här någon IT Gordon Ramsay?

 

Inte alls konstigt att IDG förlorar kunder. MAn börjar ju fundera över IDG´s kompetens. I alla fall i högsta ledningen.

 

Eforum hade kunnat vara en GULDGRUVA! Men så går det då man pissar i kunderna och skiter i vad folk säger. Inte konstigt alls.

 

Därför har jag påtalat ett ex antal ggr att eforum borde bedrivas i en opensource rörelse.

 

Några "oldtimers" har hållit med mig om detta. Förmodligen pga av att de känner likadant som mig. Folk som svarar på frågor och gör det här forumet till det det är idag så uppskattas det inte av IDG trots att IDG tjänar tusentals kronor i form av annonser.

 

Det har gjort att jag fått en del idéer. Som skulle kunna göras utan IDG´s medverkan (varför ta ombord människor som bara kommer att sänka båten?).

 

Frågan är om jag ska realisera dessa saker eller ej? Människor som Cecilia, Lizard, Anjuna, Zerblat och diverse personer (är inte aktiv på alla forum, så många namn är inte nämnda) skulle kunna göra extrem nytta och dessutom få uppskattning för det.

 

[inlägget ändrat 2009-02-08 02:28:14 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det avsattes mer resurser till Eforum under 2008 än det har gjorts tidigare, och det fixades till en massa buggar och annat från den lista som som jag tog fram i samarbete från många på forumet, och det var för knappt ett år sedan.

 

På vilket sätt är inte Eforum stabilt idag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min del Cecilia så är det inte tekniska problem, eller brister i funktionalitet som är problemet. Jag upplever det bara inte lika stimulerande längre, bl.a på grund av det förändrade "klientelet" som inte är lika intresserade av att föra diskussioner i lika stor utsträckning som förr. Detta är väl en tidsfråga och kan säkert komma att förändras. Men så ser jag på situationen just nu. Men jag har inga planer än på att överge eforum, jag är helt enkelt bara inte lika engagerad som förr.

 

Sedan förstår jag inte hur IDG resonerar om man vill lägga ned eforum för att det går med förlust. Förstår man inte vilken enorm goodwill det innebär att driva ett av Sveriges största communitys inom deras nisch, samt vad en så enorm medlemsbas potentiellt kan medföra, så behöver de omstrukturera sin ledning omedelbart. De kanske skulle ta och gå på ett Facebook- eller MySpace-drivet seminarium så kanske de lär sig ett och annat om att vinsten hos ett projekt kan värderas i långt mer än direkta, omedelbara intäkter.

 

Vidare kan de ta till sig av just det som Mindsleep nämnde och som vi diskuterat många gånger förr. Låt vidareutvecklingen ske i en open-source-anda så slipper de åtminstone avlöna en programmerare för denna del och kan nöja sig med en kvarttidstjänst för förvaltning istället, vid sidan av driftsteknikerna. På detta sätt minskar utgifterna och problem och nyutveckling sker mycket snabbare.

 

Vidare skulle det ju förstås inte skada att premiera de som bidrar extra mycket och sett till att hålla den höga kvalitet som faktiskt funnits. Det behöver ju inte ens kosta IDG speciellt mycket att införa något sådant system (kan ju ex. bygga på poängsystemet), de sitter ju på en enorm flora av tidningar. Ett gäng utdelade prenumerationer skulle inte kosta dem många kronor. Det är ju inte sådant som drivit en att delta här i så många år, men det kan definitivt tjäna som en morot för att hålla folk kvar när de börjar ledsna.

 

[inlägget ändrat 2009-02-08 11:52:01 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min del Cecilia så är det inte tekniska problem, eller brister i funktionalitet som är problemet. Jag upplever det bara inte lika stimulerande längre, bl.a på grund av det förändrade "klientelet" som inte är lika intresserade av att föra diskussioner i lika stor utsträckning som förr.
Det var så jag uppfattade dig också. Har du något tips för hur man kan få hit sådana som är intresserade av att diskutera, snacka i största allmänhet och inte bara de som är intresserade av direkt support?

 

Sedan förstår jag inte hur IDG resonerar om man vill lägga ned eforum för att det går med förlust. Förstår man inte vilken enorm goodwill det innebär att driva ett av Sveriges största communitys inom deras nisch, samt vad en så enorm medlemsbas potentiellt kan medföra, så behöver de omstrukturera sin ledning omedelbart.
Det är väl därför man har stått ut med att det har kostat pengar länge. Men man kan ju se att en stor majoritet kommer hit till Eforum från Google och tittar på en eller två sidor och sedan lämnar IDG (och inte via någon reklam).

 

De kanske skulle ta och gå på ett Facebook- eller MySpace-drivet seminarium så kanske de lär sig ett och annat om att vinsten hos ett projekt kan värderas i långt mer än direkta, omedelbara intäkter.
Vi får väl se hur det går för de webbplatserna att få in pengar framöver. Jag är inte medlem på någondera sidan men det jag har läst så verkar det gå ut på att visa väl anpassad reklam för att få in pengar, vilket är väl vad IDG försöker här också.

 

Resten av det du skriver är intressant men det är inget som jag kan påverka eller uttala mig om men jag kommer att för det vidare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

mindsleep skrev:

Hur ser det ut nu? Några "oldtimers" fortfarande aktiva här?

 

Jag är kvar här sedan 1999. Firar 10-års jubileum december det här året. :)

 

Är förstås inte lika aktiv, som jag var tidigare när Eforum var nytt för mig. Då fanns här mycket intressanta diskussioner om allt mellan himmel och jord.

 

Eforum var liksom en drog för mig då. Jag måste bara besöka Eforum annars fick jag abstinens. Så är det fortfarande, men som sagt inläggsskrivandet har minskat drastiskt.

 

Idag verkar Eforum mera besökas av medlemmar som behöver hjälp med att rensa sina datorer från virus och diverse andra otyg. Övriga diskussioner verkar dränkas i alla virustrådar. Känns då och då som om Eforum hellre kunde vara något slags supportforum för dom stora antivirusföretagen.

 

Cecilia. Zipp och andra virusjägare är kanon. Beundrar er kunskap på området och förvånas över att ni aldrig tröttnar.

 

mindsleep skrev:

Ställt lite frågor här och fått noll svar (har sedan dess löst dem själv). Men kontentan verkar vara att det är inte som förr.

 

Har också märkt av det. Tråkig utveckling, tycker jag.

 

Känns mera som om man sitter och snackar med sig själv i sina trådar. Av den anledningen postar jag inte trådar med egna problem så mycket längre. Oftast hittar jag lösningen innan jag fått svar från andra medlemmar. Om jag alls fått svar.

 

Det bidrar säkert också till att äldre medlemmar flyr Eforum och hellre besöker andra forum där dom får svar och lösningar på sina problem.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

[inlägget ändrat 2009-02-08 12:12:27 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bidrar säkert också till att äldre medlemmar flyr Eforum och hellre besöker andra forum där dom får svar och lösningar på sina problem.

När det gäller kvalificerade utvecklingsfrågor så har jag sällan ställt dessa på eforum. Inget ont om någon, men kompetensnivån är helt enkelt inte hög nog i vissa fall. Självklart finns även här hög kompetens (Cluster, fhe, lizardKng för att nämna några) men inte tillräckligt många för att man ska kunna få svar snabbt nog. Därför tar jag sådana frågor på ställen som Experts Exchange istället, där antalet experter helt enkelt är väldigt mycket högre.

 

På Cecilias fråga, hur man kan öka diskussionsengagemanget i framförallt de öppna trådarna, har jag ingen given lösning. Det är ju helt enkelt bara en viss andel människor som är benägna att ta diskussioner och är intresserade av vad sådana faktiskt ger, inte bara i stimulans utan även i att förstå andras sidor av en fråga. Man kan inte tvinga någon att ha en åsikt, eller att tala för den, det måste komma naturligt. Om den typen av människor saknas här tror jag inte det är mycket mer att göra än att hoppas att de såsmåningom tillkommer (eller återkommer, när vi nu pratar om old-timers).

 

Nå, vi fick ju in en lite diskussion här, så allt är ju inte av ondo ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag verkar Eforum mera besökas av medlemmar som behöver hjälp med att rensa sina datorer från virus och diverse andra otyg. Övriga diskussioner verkar dränkas i alla virustrådar.
Nja, så mycket är det ju inte, jag skriver ju mer i andra sorters trådar än i rensningstrådar. ;)

 

Cecilia. Zipp och andra virusjägare är kanon. Beundrar er kunskap på området och förvånas över att ni aldrig tröttnar.
Tack! :)

Anledningen är väl att det hela tiden kommer nya skadliga program som kräver nya sorters sätt att ta bort dem så det är hela tiden nya problem och problemlösningar, till skillnad från när samma XP-frågor dyker upp igen och igen.

 

Om någon är intresserad av att lära sig mer inom det ämnesområdet så skicka mig ett mejl för vi är några som försöker få fler svenskar att kunna rensa datorer.

 

Känns mera som om man sitter och snackar med sig själv i sina trådar. Av den anledningen postar jag inte trådar med egna problem så mycket längre. Oftast hittar jag lösningen innan jag fått svar från andra medlemmar. Om jag alls fått svar.
Det beror nog på att du är så duktig nu så att det finns inte andra på forumet som är duktigare! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen är väl att det hela tiden kommer nya skadliga program som kräver nya sorters sätt att ta bort dem

Det är väl snarare så att det egentliga problemet inte är ständigt nya skadliga program, utan att de tillåts komma in i datorn. I slutändan är väl problemet ändå att människor inte lär sig av sina misstag och fortsätter att använda datorn på ett osäkert sätt? I många fall har jag sett att de du hjälper Cecilia, ofta återkommer med jämna mellanrum och har fått problem igen.

Jag tycker personligen det är väldigt frustrerande att hjälpa vissa som inte vill lära sig. Det är lite som ett bortskämt barn som ständigt hamnar i trubbel och låter föräldrarna lösa problemen, för att sedan springa iväg och skapa problem igen.

Nå, det hörde väl inte riktigt hit, men det är ju en öppen tråd.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om forumet tappar medlemmar/intresserade så bör man kanske göra allt man kan i teknikväg, att tillgodose de önskemål som finns/fanns.

Detta ensamt kanske inte räcker till men då har man åtm. gjort en del.

En site/ett forum som till största delen handlar om just data & teknik bör ju kunna leva upp till det och har stabil & bra funktionalitet.

 

Om man redan "ogillar" forumet så kanske ett Ooops för mycket blir droppen som får bägaren att rinna över.

 

Ang. reglerna så kanske alla "oldtimers" gemensamt kan se över dessa?

Ett slags "råd"?

Kanske blir för rörigt om det blir för många synpunkter kring detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut nu? Några "oldtimers" fortfarande aktiva här?

Jodå, jag är fortfarande aktiv, är inne på sjunde året nu, även om jag hittills i år inte varit lika aktiv som sista åren, jobbar nu lite mer, och på ojämna tider, så jag kan inte vara lika aktiv just nu som tidigare.

Men Eforum är fortfarande lika intressant trots allt.

Men måste också hålla med Stefan om att det verkar bli mer och mer trådar med virusproblem och liknande, har också engagerat mig tidigare i dessa frågor, men kan inte det längre bl.a på grund av jobbet, då skulle frågeställarna få vänta alldeles för länge på svar, och det skulle inte fungera.

Nu är jag inne och kollar några ggr per dygn, men några svar på en tråd blir det sällan på grund av tidsbrist som sagt, och att jag inte kan/hinner följa upp tillräckligt snabbt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. reglerna så kanske alla "oldtimers" gemensamt kan se över dessa?

Ett slags "råd"?

Kanske blir för rörigt om det blir för många synpunkter kring detta?

Vad jag minns så var det inte särskilt många som hade synpunkter och de som skrev något var ju bara regelbundna besökare.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1057757

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Jätteintressant diskussion, och jag ska läsa igenom vartenda ord och kommentera det jag känner att jag bör kommentera. Men bara några snabba ord först, såhär på söndageftermiddagen mellan tvättmaskinerna:

 

IDG kommer inte att lägga ner Eforum. Det har aldrig varit aktuellt. Eforum är en av IDG absolut största och populäraste sajter, med över 100 000 unika besökare varje vecka. Det är ingen guldgruva för förlaget, men vi bär våra kostnader och har en mycket positiv utveckling just nu.

 

Någon kommenterade enkäten som ligger ute nu - det stämmer att just den här enkäten är utformad för att hitta argument mot sponsorer. Det är så vi tjänar pengar, utan sponsorerna går det inte att förbättra och vidareutveckla sajten. Alternativet är att ta betalt av medlemmarna, och då är jag ganska säker på att sajten skulle dö illa kvickt.

 

Men vi har det senaste halvåret kört två stycken enkäter som har varit inriktade helt på er. Där har vi frågat om era önskemål och synpunkter, och vi har fått in tusentals svar. Här kan ni läsa om en av dem: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1086013

 

När jag tog över ansvaret för Eforum förra våren var sajten extremt misskött. Buggfixar och prestandaproblem hade ingorerats, och trafiken gått ner rejält. (Att sajten dessutom hackades under början av 2008 hjälpte inte till, förutom några dagas nertid gjorde hacket att vi tappade vår Google-ranking över en natt.)

 

Jag hade två saker som var prioriterade högre än allt annat. Dels att fixa akuta buggar och prestandaproblem. Vi fick extremt mycket klagomål på att sajten gick långsamt då, dessa problem är nu lösta. Min andra prioritet var att se till att sajten bar sina kostnader. Om vi inte gjorde det skulle det vara helt omöjligt att få igenom några stora utvecklingsprojekt.

 

Nu är vi i ett läge där trafiken är högre än på länge, vi rekryterar runt 100 nya medlemmar varje vecka, och vi har bra ekonomi i projektet. Men det betyder inte att jag är nöjd.

 

Vi har en massa utmaningar framöver, och därför är jag glad och tacksam för alla konstruktiva tips och idéer som dyker upp i en sån här tråd. En sådan utmaning är att få nyregistrerade medlemmar att återkomma till sajten. Många går med, ställer en fråga, och kommer sen inte tillbaka. Hur blir vi bättre där?

 

En annan utmaning gäller den planerade redesignen av sajten. Där har vi länge fokuserat på ett spår som visat sig vara ohållbart, och där jag tyvärr tvingats besluta att vi måste göra om planerna i grunden. Den plattform vi hade valt var inte bra nog, och en migrering dit hade lett till en katastrof. Det här har försenat processen rejält, men alternativet hade varit värre.

 

I Moderatorhörnan, den del av Eforum där moderatorerna möts och diskuterar, har jag startat en dialog kring alternativa forumplattformar. Jag och några andra sajtägare på IDG tittar på olika kommersiella communitysystem, och jag tror att ett byte till en sådan plattform skulle vara ett jättelyft för Eforum. Just nu håller vi på att testa en av plattformarna, och om den visar sig vara bra nog kommer jag att berätta mer och bjuda in de av er som är intresserade att hjälpa oss att testa och göra redesignen så bra som möjligt.

 

I det arbetet är er input extremt viktig. Hur ska navigeringen se ut? Hur ska söket fungera på bästa sätt? Vilka funktioner på nuvarande sajten är kritiska, och vilka använder ni inte alls? Vad saknar ni? Vad får er att stanna länge på sajten, och återkomma ofta?

 

Det blev ganska långt det här trots allt, som tur är har jag en sambo som kan stötta mig i tvätten som jag för tillfället missköter rejält... ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för inlägget Pontus. Det är betryggande att det sitter en engagerad eldsjäl på din position. Det är också skönt att höra att du valde bort en plattform du inte hade förtroende för. Det finns personer som hellre löper linan ut för att man investerat en massa tid på ett visst spår. Det krävs mycket insikt och styrka att välja att börja om från scratch, hellre än att få ut något, vad som helst, snabbt.

 

Akta nu så inte sambons röda hamnar i din vit-tvätt =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkät? Pls, för oss som blockerar en del javascript, en länk på startsidan för att ta upp denna? Annars missar vi den garanterat!

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IDG kommer inte att lägga ner Eforum. Det har aldrig varit aktuellt. Eforum är en av IDG absolut största och populäraste sajter, med över 100 000 unika besökare varje vecka. Det är ingen guldgruva för förlaget, men vi bär våra kostnader och har en mycket positiv utveckling just nu.

Mycket trevligt att höra, men det är kanske som det brukar ibland, man ska inte tro så mycket på olika "rykten" man hör.

 

Någon kommenterade enkäten som ligger ute nu - det stämmer att just den här enkäten är utformad för att hitta argument mot sponsorer. Det är så vi tjänar pengar, utan sponsorerna går det inte att förbättra och vidareutveckla sajten. Alternativet är att ta betalt av medlemmarna, och då är jag ganska säker på att sajten skulle dö illa kvickt.

Har inte sett någon enkät, och använder idag inte heller något NoScript eller så, men som Monshi säger, en direkt-länk kanske som komplement så ALLA har möjlighet att ta del av dessa viktiga enkäter?

 

Men vi har det senaste halvåret kört två stycken enkäter som har varit inriktade helt på er.

Den ena har jag läst/svarat på, men den andra har jag inte sett...

 

Men jag har fullt förtroende för dig och övriga i IDG-ledningen gällande hur ska ni tillsammans med oss aktiva på forumet gå vidare och göra Eforum till No1, även om jag idag tyvärr inte har den tid jag vill ha, för att hjälpa till och göra Eforum bättre, men den tid ska komma åter förhoppningsvis.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Cecilia skrev:

Det beror nog på att du är så duktig nu så att det finns inte andra på forumet som är duktigare! Tumme upp

 

Tack, Cecilia! Känner mig smickrad. :)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad att lågkonjunkturen/finanskrisen kommer göra Eforum mer lönsamt, för alla inblandade.

 

Eftersom jag antar att fler människor kommer att söka "gratislösningar" på sina datorproblem, och inte köpa nya grejer/anlita konsulter.

Bara en tanke.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett välkommet, om än inte så frekvent, återvändande är fhe

Oj, tack!

Jo, jag är nog återvändare fast jag har lite för mycket som händer i mitt liv för att ha tid att sitta och bevaka eforum så jag sveper förbi och tittar på "Mina favoriter" lite då och då.

 

Resten är mer ett generellt svar på allt som redan avhandlats...

 

Jag gillar inte riktigt Experts Exchange men tycker att stackoverflow.com är lite mer effektivt när jag själv letar svar på saker. Jag har egentligen aldrig varit på eforum för att ställa frågor och lära mig, lite snappar man ju upp från folk som kan sånt man själv inte sysslar med men min huvudsakliga inriktning har alltid varit att jag dels kan tycka att det är kul att diskutera saker/problem/frågor inom t.ex olika delar av juridiken men också att jag vet att jag inte hade kunnat hälften av vad jag kan om det inte funnits massor med information i allt från echo (fidonet) till usenet news när jag själv var grön och lärde mig massor.

Även om det naturligtvis förekommer att man skriver för att det är kul att glänsa (fast den nivån orkar jag inte nå så ofta) så handlar det mest om att jag alltid tyckt att det är rätt kul att lära ut och framförallt att det i någon mån är mitt sätt att "pay it forward" (tror inte det finns en svensk term för det) för det jag själv fått från nätet genom åren.

 

Vad gäller det "enorma teknikstrulet" så har jag antingen aldrig upplevt det eller förträngt det. Det var i vilket fall inte anledningen att jag tröttnade för några år sedan. Jag tyckte nivån blev för låg, för mycket pajkastning och för mycket kids som inte tog tillfället att lära sig utan istället blev sura när de inte fick glänsa med att ge folk både felaktiga och dåliga svar i sin övertygelse att de kunde allt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...