Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar inte!! Nätagget lr Moderkortet??


badassp

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Ja har en 3,5 år gammal stationär ihopplockdator. För en månad sedan så hände samma problem men efter att ha läst i lite forum o så så provade jag o låta den vila o sen starta igen. De funkade!

Efter några dagars fullständiga apatiska verksamhet så funkade den bra i någon vecka men nu är samma problem tillbaka!

 

När jag trycker på startknappen så lyser datorn grönt för att sedan bara blinka med 2sek emellan. Nätaggsfläkten och fläkten till processorn går igång i ca 1 sekund så man kan känna fläktdraget från nätagget med handen.

 

Kan de vara ett trött nätagg?

 

 

Sitter på en:

Moderkort: MSI NeO-V 649

1 år gammal Zalman tyst processorfläkt

1,5Gig Ram 1 + 0,5

Radeon X600 Pro

Satadisk 80Gig

1 år gammalt ljudkort Soundblaster Audigy

350W Maxpower Nätagg, ATC- 12V, PL-350

CD o diskett läsare

Extern Hdd 500G

 

Helt nyominstallerad Win XP

 

 

Har provat att sänka strömbehovet, kopplat bort ljud o grafikkort o extern Hdd(vilken ioförsig har egen strömförbindelse) men utan resultat. :/

 

Min brorsa tipsade om att byta plats på Ram minnena kan funka, nix inte det heller.

 

Har dammsugit den efter bästa förmåga, tror inte min Zalman fläkt kan monteras ner utan att behöva köra kylpasta o skit igen så där har jag tagit så gott det går.. Vore komprimerad luftspray från El-fjanten en bra idé?

 

Har kollat de cylindriska "pelarna" (motstånd??) på moderkortet o de ser intakta o bra ut..

 

Datorn har fått vila över natten + extra timmar flera gånger nu utan ström men den vill inte gå ingång som den gjorde innan..

 

 

Snälla hjälp mig! Har investerat in mig i ett hörn lite grand o även om ja e lite småsugen så e mina polare på mig om MAC inköp hela tiden :o

Nån som kan hjälpa en PC-riddare i nöd?

 

//Pontus

 

[inlägget ändrat 2009-02-07 12:36:34 av badassp]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Om du har tillgång till en voltmeter kan du ju enkelt se om det är något knas på +5v resp +12v genom att mäta på elkontakten för anslutning av IDE/PATA diskar,De två inre är noll de yttre 12 resp.5v.År spänningarna reducerade är det fel på aggregatet är de noll så kan det även vara fel på en startfunktion.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Har dessvärre inte tillgång till någon voltmeter...

 

Det jag vet är att diagnostikprogrammet som ävervakar colttal och temperaturer i datorn såg ok ut emellan dessa vå "black-outer" Den sa inte ifrån iaf, diffade lite från exakta värdena det ska va men inte nog för programmet att säga ifrån..

 

Har försökt få tag på ett annat nätagg att prova med men inte lyckats.. funderar på att köpa ett o ev. lämna tillbaka det om det inte skulle vara det de e fel på.. Läste det någonstans...

 

 

Någon annan som har nån idé?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plocka ut exempelvis allt minne eller grafikkortet. Då kan man se hur långt datorn kommer.

 

Det ger ingen exakt orsak men kan ge en hint. Om den inte hittar minne/grafikkort ska POST-testet som BIOS utför ge ifrån sig en ilsken signal.

 

Gör även en okulär besiktning av moderkortet, sök efter havande eller läckande kondensatorer. De ska vara släta på toppen, inget annat.

 

Inte alls givet att det är nätagget. Kan vara strömförsörjningen på moderkortet likväl.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Har provat o byta Ram- minnen, köra utan grafikkort osv. Samma skit varje gång. 1 sekunds ström o snabsnurr på fläktarna o sen blinkar den väldigt sällan o är helt apatisk. Inga ljud o ingen skärmaktivitet.

 

Ja provade med ett nytt nätagg men utan någon skillnad. Jag utgår från att moderkortet är kass då eller? Okulär besiktning ser ok ut, som den gjort innan då den funka...

 

 

Om det inte händer nåt dramatiskt den närmaste tiden så konverterar jag till den ljusa sidan. orkar inte mecka mer med PC.

En iMac eller Macbook blir de då istället..

 

Farväl PC-kämpar!

 

//Pontus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så det är med datorer, oavsett om det är en PC, MAC, arbetstation från Sun eller whatever. Till slut går de sönder och att finna vad som är trasigt är icke trivialt.

 

 

med andra ord, låt inte det avgöra vilket märke du köper. Du får lika bra support av Dell/HP/Komplett om en av deras bärbara/stationära går sönder som av Apple. Typ. Kanske inte exakt men vilken som är bättre av de två vet jag inte. Köper du en hel dator och inte delar så har de meck-ansvar under garantin ivartfall. Köper du en bärbar, ja då finns det inget att mecka med någonsin för köparen så då slipper du det.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...