Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IE7 vill inte ladda ett par sidor på vår webb


joad

Rekommendera Poster

Hej

Vad ska man göra åt ett envetet fel som återkommer med ojämna mellanrum. Vi har några sidor på vår webb som byggs av FileMaker Pro. Sidorna fungerar utmärkt på de flesta datorer jag testat. Men på några få maskiner, i mitt tycke ett slumvis urval vägrar IE7 och man möts av "Internet Explorer cannot display the webpage" eller dess svenska motsvarighet. Problemet kan oftast lösas genom att man tömmer cachen och återgår till sidorna, men det dröjer inte länge innan felet återkommer. Dessutom kan man trycka Reload och allt fungerar då en kort stund.

Vi har lagt till detta för att hindra IE7 att cacha information som ändå kommer från en databas och inte ska cachas:

<META HTTP-EQUIV="Pragma" CONTENT="no-cache">

<META HTTP-EQUIV="Expires" CONTENT="-1">

Men ingen skillnad. Hade det bara gällt mig själv och några kollegor så skulle vi bytt till Firefox eller något annat, men sidorna besöks av ett stort antal personer med mycket varierande datorvana. Så snälla, svaret är inte Byt webbläsare.

 

[inlägget ändrat 2009-02-06 16:34:53 av joad]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejsan

 

testa med här

 

<meta http-equiv= "expires" content= "0">

eller

<meta HTTP-EQUIV="cache-control" content="no-cache">

<meta http-equiv= "Pragma" content= "no-cache">

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar. Vad skiljer dessa åtgärder från dem vi använder nu? Hittade dem någonstans på Microsofts egen webb.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med att lagra en sida i cache menas att sidan sparas på besökarens dator. Mer eller mindre alla webbläsare, gamla som nya, har denna funktion. Utan att du tänker på det har denna sida du nu läser sparats ner på din hårddisk. Även samtliga objekt, bilder, ljud etc. lagras på din hårddisk. Fördelen med detta är att om du nu skulle lämna den här sidan för att sedan trycka på back-knappen och komma tillbaka så behöver inte hela sidan laddas ner från internet igen. Istället laddas allt in från din hårddisk. Detta gör surfandet så väldigt mycket snabbare. Fast i vissa fall kanske man inte vill att sidan ska lagras i cache-minnet, då kan man med koden nedan se till att sidan inte gör det:

<META HTTP-EQUIV="Expires" CONTENT="Mon, 27 Jul 1997 00:00:00 GMT">

<META HTTP-EQUIV="Pragma" CONTENT="no-cache">

<META HTTP-EQUIV="Cache-Control" CONTENT="no-cache">

 

 

 

Vad är nu detta?

Jag beskriver de olika taggarna var och en nedan:

Expires: Det som händer här är att webbläsaren inte cachar sidan om datumet redan passerat (alltså ska du skriva ett datum som redan varit).

Pragma: Gör så att sidan inte hamnar i cacheminnet, fast fungerar inte alltför bra med Internet Explorer.

Cache-Control: Är som Pragma, fast i och med HTTP/1.1 så ersattes Pragma med Cache-Control. Pragma fanns i HTTP/1.0.

Som jag skrev ovan så kommer detta att göra så att en besökare får ladda ner allt på din sida varje gång han kommer till den (tar alltså längre tid), detta är alltså inte att rekommendera om du inte vet vad du gör.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för cache-kursen. Jag behövde den inte, men det finns alltid andra som gör det så den är inte bortkastad.

 

Vad jag vill uppnå och det är jag helt säker på, är att sidorna aldrig cachas eftersom detta innebär att sidorna blir obrukbara i IE7. Dessutom genereras sidorna dynamiskt från en databas och innehållet skiljer sig därmed åt mellan besöken.

 

Skulle jag vinna något på att ta med alla hittills nämnda meta-taggar både dina och mina, eller finns det risk att de motverkar varandra? Finns det ytterligare någon jag borde ha med för att idiotsäkert motverka att sidorna någonsin cachas? Jag kan med hjälp av systemets inbyggda browsersniffer motverka att övriga webbläsare stöter på meta-taggarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejsan

 

jag förstår att du har dynamisk webbsida

men jag hänger inte med om användare.

 

jag få väl fråga dig vad är det som du vill skydda ifrån användare?

exempel lösenord, film, ljud

 

jag se på det här sätt när en användare vill går till en sida då anropar användare databasen om information. databas svara och skriver ut på en sida.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nej, läs min frågeställning en gång till. Jag vill inte undanhålla någon någonting. Pga av vad som förefaller vara ett problem med Microsoft Internet Explorer 7:s hantering av cache lyckas ett antal användare inte komma in på några av våra webbsidor och de möts istället av "Internet Explorer cannot display the webpage".

 

Min fråga gäller lösning på det problemet. Eftersom vi har ett stort antal användare med mycket varierande datorvana behöver lösningen ligga på vår - webbplatsens producenters - sida, då vi inte kan förvänta oss att varje enskild besökare på vår webb ska göra avancerade inställningar i, eller byta till bättre webbläsare.

 

Eftersom det verkar ha att göra med att gamla besök hänger kvar i chache-minnet och stökar till det skulle en lösning på problemet kunna vara att förhindra att någonting cachas i besökarens webbläsare. Vilka pragma-taggar behövs för vi ska kunna vara helt säkra på att ingenting cachas - ALLS!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej

 

jag antal problemmet ligger i webbläsaren

för att när man går in på en webbsidan då görs en kopia av webbsidan för ladda upp på skärmen men om man lägger till

<META HTTP-EQUIV="Pragma" CONTENT="no-cache">

<META HTTP-EQUIV="Cache-Control" CONTENT="no-cache">

kommer kopia av webbsidan att försvinna ifrån besökens datorn.

men observera att Internet Explorer gör en genväg till www.xxxx.se och genväg till kopia av webbsidan som fanns i besökens datorn. när man går in webbsidan igen då kommer den kopia av webbsidan som fanns i besökens datorn att uppdatera dynamisk alltså inte alla objekt inte uppdaterats bara den nya datan kommer uppdatera för få en mindre väntetid av sidan men jag antal nu det problemet kommer. om finns genväg till www.xxxx.se och genväg till en tom mapp då vet inte programmet vad som ska uppdatera till , då få vi Internet Explorer cannot display the webpage

 

Använd Ta bort webbhistorik funktionen

http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=http://support.microsoft.com/kb/926431&ei=f0iQSaHQNILE0gX4qemJCw&sa=X&oi=translate&resnum=1&ct=result&prev=/search%3Fq%3DInternet%2BExplorer%2Bcannot%2Bdisplay%2Bthe%2Bwebpage%26hl%3Dsv%26safe%3Doff%26sa%3DG

 

 

 

jag rekommenderar att ni ta bort

<META HTTP-EQUIV="Pragma" CONTENT="no-cache">

<META HTTP-EQUIV="Cache-Control" CONTENT="no-cache">

 

eller bygga om webbplatsen och använda load funktion som finns i jQuery. då kommer sidan var tom i besökens datorn. allså kopia av webbsidan. när nån ska kolla på sida ifrån cachas-mappen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så jag skulle alltså teoretiskt kunna behålla

META HTTP-EQUIV="Expires" CONTENT="Mon, 27 Jul 1997 00:00:00 GMT">

 

När jag Googlar på jQuery så verkar det hänga ihop med Ajax. Eftersom det i vårt fall rör sig om en specialkomponerad Filemaker-funktion så är jag inte säker på att Ajax kan blandas in i processen, men där inser jag att jag behöver läsa på mer.

 

Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jquery är ett javaskript-bibliotek som man kan köra ajax med, men man behöver inte köra ajax med det, det finns många finesser med jQuery.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, kan någon peka mig i rätt riktning. Detta kan jag inte alls och Google ger lite för många träffar i alla riktningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jquery.com

prototypejs.org

om det var javaskriptbibliotek du syftade på

[inlägget ändrat 2009-02-11 14:15:11 av Jonas_Bo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, men jag har börjat lura på om det händer saker i vår DNS. Som ett experiment har jag börjat byta ut så att alla adresser går på IP istället för domännamn. Möjligen är det där saker skiter sig. Jag ger mig på att cachen inte är inblandad för när IE7 misslyckas så går det blixtsnabbt och när jag tittar på trafiken i Fiddler så verkar det stendött. Dator och server verkar inte tala med varandra alls, någonting på vägen lägger sig i. DNS?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...