Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Subdomäner försvunnit från google


Tony__t96tli

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag driver sedan 1 år en webbplats som har flertalet subdomäner.

Nu sedan typ 1 februari har alla subdomäner utom en försvunnit från

googles sökfunktion. De fanns innan.

 

Jag har huvuddomänen www.kommun.se under unix och är en index.php fil. Jag har 290 subdomäner typ www.uppsala.kommun.se som pekar på en annan index.php fil som ligger på windows, och båda är samma konto Loopia.

 

Trafiken har ökat fint under året som gått. Och jag har stegvis

utvecklat subdomänerna både likvärdigt och unikt.

 

 

Hittas = site:www.prislista.kommun.se

En subdomän www.prislista.kommun.se som jag byggde på och ser

lite annorlunda ut hittas av google.

 

Hittas = site:www.overtornea.kommun.se

www.overtornea.kommun.se hittas av google.

 

Hittas = site:www.kommun.se

www.kommun.se hittas av google

 

Hittas EJ = site:www.uppsala.kommun.se

www.kommun.se hittas av EJ google

"Din sökning - site:www.uppsala.kommun.se - matchade inte något dokument."

 

Tidigare har alla 290 kommuners subdomäner hittats fint.

 

a )

Kan google har bannat mina 289 subdomäner för att jag gjort dem för lika,

fast det är det som är konceptet?

 

b )

Varför bannades inte www.overtornea.kommun.se i så fall?

Har google "normaliserat" typ. Fast den säger ju inte att det är "likvärdigt"

som den brukar säga när sidor är likartade om andra sidor.

 

c )

Jag har försökt nå google via google adsense, utan att få svar.

De brukar normalt svara inom 48 timmar, nu har det gått 72 timmar

sedan jag mailade dem.

 

d )

Det var en del på nyheterna på sistone, samt kommunpolitiker och journalister har skrivit om missvisande om "falsk" kommunsida, vilket inte stämmer. Och nic-se, dvs iis.se säger är min domän är helt godkänd, som vilken svensk domän som helst. Kan google har reagerat på politikers påtryckningar och läst artiklar, men missat att iis.se rättfärdigar mig? Och på så sätt förhastat "åtgärdat" min sites sökningar?

 

e )

Jag tänkte ändra så att även titel och andra varibler ändras mera beroende på subdomän, även om det är samma indexfil. Just nu läser jag av adressfältet och därav visar rätt kommuninnehåll. Alternativt bygga 290 nya subdomäner med "s" på slutet typ, www.huddinges.kommun.se för att återfå trafiken och sökning på google. Och sedan be om "considaration" att google ska ta tillbaka mina vanliga subdomäner typ

www.huddinges.kommun.se . Ett annat alternativ att lyfta in alla subdomäner till huvuddomänen så att det bara blir en indexfil. Men jag vill gärna veta dilemmat och felet innan jag "upprör" google mera.

 

f)

Jag har mycket googe adsense på subdomänerna. Då det är utfyllnad under utvecklingen. Kanske google inte gillade detta. Men drastiskt att inte få veta varför, tycker jag.

 

g )

Finns det något svenskt eller utländskt SEO forum eller annat forum, kanske med google personal, Ni rekomenderar jag tar upp frågan i. Jag vet att det finns många kunniga här på eforum. Så jag ser fram emot Era tankar, tack.

 

Tacksam för pedagogiska politiska svar samt tekniska svar på fel samt förlag på åtgärd nu och över tid, tack.

 

Mvh

 

 

www.kommun.se

/Tony__

 

[inlägget ändrat 2009-02-06 10:33:13 av Tony__]

[inlägget ändrat 2009-02-06 10:34:53 av Tony__]

[inlägget ändrat 2009-02-06 10:36:25 av Tony__]

[inlägget ändrat 2009-02-06 10:55:29 av Tony__]

[inlägget ändrat 2009-02-06 10:56:14 av Tony__]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Orsaken till detta är att du med dina webbplatser försöker framstå som en officiell webbplats för resp. kommun..

 

Detta ses inte med blida ögon, speciellt då du har massor av direkt felaktiga uppgifter i dina sk. "kommunsidor" och detta har med stor säkerhet anmälts till din leverantör. En leverantör som inte vill skylta med falsk information...

 

 

Så mitt råd är att sluta upp med bluffen (för det är en ren bluff)

 

se: http://www.sr.se/uppland/nyheter/artikel.asp?artikel=2590292

 

Notera citatet:

Sen kan man fundera på om ägaren utger sig för att vara en kommun, vilket man inte får lov att göra, säger "NN" till Upplandsnytt.

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-06 11:45:51 av /Thomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...