Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Disk Read Error vid återhämtning (Komplett)


Juliette

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har gjort en återhämtning av Windows XP Home på en dator köpt hos Komplett. Allt verkade fungera tills datorn låste sig och jag fick felmeddelandet Disk Read Error. Tryck Ctrl Alt Delete. När jag gör det frågar den efter en System boot CD, som jag inte har eftersom Windows var förinstallerat på datorn. Någon som vet vad jag ska göra för att slippa detta?

 

Hälsningar,

Kristina

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag råkade ut för nästan exakt samma sak. A Disk Read Error Occured.

 

Problemet var att filsystemet på disken hade knakelibrakat. Och datorn kunde inte läsa disken längre. Det jag gjorde var att starta med windows-dvd. Köra chkdsk på disken. Och sedan låta windows installationsprogram reparera windows. Då gick den igång igen.

 

Utan windows cd så blir det knepigt. Ultimate Boot CD For Windows kanske har verktyg som kan hjälpa dig. Men hur som helst. Du borde byta ut disken. Detta brukar tydligen vara ett tecken på att disken "sjunger på sista versen" och den bör bytas. Jag skulle nog plocka ut disken. Sätta den i ett usb-kabinett och försöka återställa filsystemet. Chkdsk kommer hjälpa dig med det. Sen rädda allt som du vill spara. Och undvika att använda disken igen.

 

http://www.ubcd4win.com/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag gör det frågar den efter en System boot CD, som jag inte har eftersom Windows var förinstallerat på datorn.
Då har du väl en återställningspartition på hårddisken.

 

Du borde byta ut disken.
Det är ju ofta långa garantitider på hårddiskar så kontakta Komplett och hör med dem vad som gäller din dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...