Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

7 år gammal dator


Fr3ak0ut

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Har en 7-8 år gammal dator som jag här om dagen tänkte sätta in några gamla DDR minnen som ligger och skräpar. Men märkte att det var någon äldre variant i den dator så den fungera ju inte såklart. Finns dessa (se bifogad bild) gamla minnen att köpa fortfarande? Det till vänster är DDR-minnet som jag ville installera....

 

[bild bifogad 2009-02-05 13:58:38 av Fr3ak0ut]

1120732_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det till vänster är DDR-minnet som jag ville installera

Det kan du inte, det är ju till bärbara datorer.

Minnet till höger kan nog finnas till salu på typ Blocket eller Tradera

Det är ett PC-133 minne.

 

Jag är för dödsstraff. De som begått svåra brott måste få ett passande straff. "Så de lär sig till nästa gång". Så de så!

 

[inlägget ändrat 2009-02-05 14:59:44 av BoEriksson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, är det någon idé tror ni att köpa till minnen? Jag vet att 128 MB är bra mycket för lite som sitter i nu. Men är det värt pengarna tror ni? Kommer den gå så mycket fortare när det ligger på 133 MHz och jag vill köra Windows 2003 eller XP (som är på den nu) på denna dator:

http://www.blocket.se/vi/15117638.htm?ca=11_s&last=1

 

Var Windows 2000 på den från början och fattar inte hur de kunde vara så dumma att de la in XP på den utan att uppgradera hårdvaran för den swappar som fan, men även om den inte swappar nu med fler minnen. Kommer man bli allt för besviken när man nu själv sitter med 2x2 GB PC26400 / 800 MHz? ^^

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kunna köra XP med någorlunda fart behövs minst 384 MB RAM-minne och 500-800 MHz CPU. Kommer du bara upp i 256 MB minne är det lika bra att ge upp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Om jag tolkar dig rätt så Har du inte PC133 minne nu utan kanske PC100 minne.Det är ej säkert att det ger någon vinst om det nu ens fungerar.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kunna köra XP med någorlunda fart behövs minst 384 MB RAM-minne och 500-800 MHz CPU. Kommer du bara upp i 256 MB minne är det lika bra att ge upp.

 

Aa precis, har fått det där med RAM-minnena förklara sen tidigare och vet att 128 MB är för lite även om man kör Windows 2000. Har 1.1 GHz något tror jag, över 1 GHz iaf ^^.

 

Har två platser lediga av tre möjliga RAM-platser, försökte kolla upp vad det var för moderkort för att kolla upp hur mycket RAM jag kan ha på det men lyckades bara hitta Year 2000 Compliant... Tror ni 256/512 MB minnen kommer fungera? =)

 

 

I värsta fall får jag väl försöka installera Windows 2000 igen eller Linux istället... =P

 

 

Hej

 

Om jag tolkar dig rätt så Har du inte PC133 minne nu utan kanske PC100 minne.Det är ej säkert att det ger någon vinst om det nu ens fungerar.

 

Det är PC133 SDRAM 133 MHz om du kollar bifogad bild...

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-06 00:22:51 av Fr3ak0ut]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen att jag missuppfattade dig.Det var en formulering som jag tolkade som att du skulle sätta in snabbare minne.Men det är klart nu.

 

Nu finns det om du tittar på exempelvis Liontech s hemsida fler varianter av ett pc133 sdram 168 pins minne .Varianterna är ej alltid kompatibla.

 

Hur snabb är datorn?

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kommer över ett par, tre 256 MB för hundralappen styck kan det vara värt en uppgradering. 512 är ovanliga.

 

1 GHz går hyfsat att surfa med, så gör ett försök med minnena. Men som LARSAS skriver, du kan få problem med att minnena inte passar ihop. Då är det bara att köpa fler. När du är nöjd säljer du de som inte passade.

 

Tack för poängen också:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja

 

Så där gamla minnen är nog inte så lätt att sälja.

 

Men han som du länkar till verkar ha det som någon sidosysselsättning .Han borde kunna med hjälp av dina uppgifter kunna garantera att minnena skall fungera annars rätt till retur..

 

LARSAS

 

Jag kompletterade just min arbetsdator 2 ,5Ghz med 512 Mb (från 256Mb) begagnat minne från kasserad dator .Det var rena lyftet.

 

Den fungerade tidigare bra för det den var avsedd för men annat var stundtals en ren plåga .Segt!

 

[inlägget ändrat 2009-02-06 11:13:45 av LARSAS]

[inlägget ändrat 2009-02-06 11:35:18 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den fungerade tidigare bra för det den var avsedd för men annat var stundtals en ren plåga .Segt!

 

Med dagens hypersnabba datorer så kan jag inte fatta att jag stod ut med Win XP på min första dator inköpt 1998. Fujitzu T-bird desktop modell, 166 Mhz processor, 64 i ram och hela 1,6 Gb hårddisk. Datorn var dock stabil med xp (om än seg som sirap) jämfört med tidigare Win 95, 98 och Me.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med dagens hypersnabba datorer så kan jag inte fatta att jag stod ut med Win XP på min första dator inköpt 1998. Fujitzu T-bird desktop modell, 166 Mhz processor, 64 i ram och hela 1,6 Gb hårddisk. Datorn var dock stabil med xp (om än seg som sirap) jämfört med tidigare Win 95, 98 och Me.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

Den där tog nog priset, hehe ^^ Man är alldeles för bortskämd idag, min dator 98 vet jag inte ens specifikationerna på förutom att hårddisken var på 700 MB. Hehe, sedan några månader tillbaks nu sitter man på en över 1000 ggr större på 750 GB ^^ Valde inte 1 TB bara för att jag inte ska samla på mig en massa skräp som bara kommer ta tid att backa upp och ändå inte skulle få plats på ens 500 GB externa som är nästan 3 år gammal nu ^^

 

 

_________________________________________________________

 

 

Om du kommer över ett par, tre 256 MB för hundralappen styck kan det vara värt en uppgradering. 512 är ovanliga.

 

1 GHz går hyfsat att surfa med, så gör ett försök med minnena. Men som LARSAS skriver, du kan få problem med att minnena inte passar ihop. Då är det bara att köpa fler. När du är nöjd säljer du de som inte passade

 

Hehe, japp. Men denna nörd verkar ha det ^^

 

PC133, 512 MB:

 

Pris: 380kr/st

 

_________________________________________________________

 

 

Nja

 

Så där gamla minnen är nog inte så lätt att sälja.

 

Men han som du länkar till verkar ha det som någon sidosysselsättning .Han borde kunna med hjälp av dina uppgifter kunna garantera att minnena skall fungera annars rätt till retur..

 

LARSAS

 

Jag kompletterade just min arbetsdator 2 ,5Ghz med 512 Mb (från 256Mb) begagnat minne från kasserad dator .Det var rena lyftet.

 

Den fungerade tidigare bra för det den var avsedd för men annat var stundtals en ren plåga .Segt!

 

 

 

Precis vad jag hade tänkt och göra, bor i Tyresö som han så han lär gå med på det. Och precis som du säger så verkar han vara en riktig datalirare och har nog eget företag med tanke på MHZ Data som nämns efter hans namn...

 

 

EDIT: La nu även märke till att han skrev detta i annonsen tolkar detta som bekräftelse på våra krav

 

Minnena är testade & säljs med funktionsgaranti

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-06 20:52:17 av Fr3ak0ut]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för poängen:thumbsup: och hoppas du får upp prestanda till skapligt pris. Obs att funktionsgaranti inte betyder att minnena passar i din dator. Försök avtala om öppet köp. Ta med datorn till säljaren och låt honom byta, annars kanske han inte vill ta tillbaks dem pga av risken att förstöra dem med statisk elektricitet. Jag skulle betala en femtiolapp för att låta honom testa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Okej, men om vi säger att jag lägger in Linux/Ubuntu på burken istället. Kommer jag kunna installera skrivare och ljud drivrutiner? För om jag köper extra RAM-minnen undrar jag verkligen om det kommer att hjälpa när det ändå är 133 MHz minnen liksom...

 

[inlägget ändrat 2009-03-02 01:58:44 av Fr3ak0ut]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men om vi säger att jag lägger in Linux/Ubuntu på burken istället. Kommer jag kunna installera skrivare och ljud drivrutiner?
För det mesta så fungerar det bra att använda äldre hårdvara ihop med Ubuntu. Men det är enkelt att testa eftersom Ubuntus installationsskiva är en så kallad Live-CD, dvs man kan köra Ubuntu från CD-skivan utan att installera något. Det blir långsamt men man kan kolla att ljudet och skrivaren fungerar.

 

Till en äldre dator som är gjord för Windows 2000 så rekommenderar jag varianten Xubuntu som har ett användargränssnitt Xfce som inte kräver lika mycket datorresurser som Gnome som är standard i Ubuntu.

Once installed, Xubuntu can run with starting from 192 (or even just 128) MB RAM, but it is strongly recommended to have at least 256 MB RAM.
http://www.xubuntu.org/get

 

Med mindre minne än 256 MB så är det bättre att köra Puppy Linux.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aa precis, känner till det där med LiveCD men jag tänkte att det kanske inte vore en så bra idé då datorn redan är bra seg. ^^

 

Men tack för tipset om Xbuntu, det är alternativa CD.n jag ska välja om jag ska installera och Desktop CD om jag ska prova bara väl? För när jag ladda ned vanliga Ubuntu 8.10 var det båda i 1, men verkar vara separata här...

 

http://se.archive.ubuntu.com/mirror/cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases/8.10/release/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Desktop CDn kan du använda både som Live-CD och som installationsskiva.

 

Alternate install CD är en installationsskiva utan grafiskt gränssnitt så den är svårare att förstå sig på, men den fungerar på en dator med bara 128 MB RAM.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, nu har jag provat Ubuntu 8.10 (inte XUbuntu) men inte fått ljudet att fungera. Hört att man inte får något ljud och en kollega att man inte heller ska det heller, men är det så i allmänhet att det inte finns något ljud? Har Realtek HD som ljudkort om det nu ens går att få ljud i Ubuntu/Linux...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Löste sig nu, men tack ändå =) Tänkte passa på att fråga om du tror Ubuntu kommer hitta alla drivrutiner till den 7 år gamla datorn (det är min pappas och han vägrar låta mig testa, trots att datorn typ har virus i sig och behöver en ominstallation åtminstone). För nu har jag bara provat installera det på min nya dator ^^

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen, men det är ju en omöjlighet att svara på om det finns drivrutiner till all hårdvaran i datorn. En av anledningarna till att det finns Live-CDn är att man ska kunna pröva det innan installationen.

 

Hur fick du ljud i datorn? Det kan ju vara bra för någon annan att veta i framtiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, för tänkte eftersom jag inte fick ljudet att fungera först att det kanske krävdes att man skulle installera uppdateringar innan man kan se om det fungerar... Var hittar man egenskaper för drivrutiner så man kan installera manuellt om man eventuellt nu kan hitta drivrutiner på annat ställe?

 

Iaf, gick in på verktyg eller vad det var och sen Ljud och sen testade mig fram på de 4 olika sektionerna. Var sista som inte fungerade och den ändrade jag till Open någonting från ALC8 (ASS) ngt... Kan ju också vara de uppdateringar jag installerade till Ubuntu som fixade det eftersom jag höll på med lite allt möjligt ^^

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-03-03 20:46:04 av Fr3ak0ut]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla poäng! :) :)

 

Du fick en för ditt försök till förklaring av lösningen :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe inte för att jag bryr mig så mycket om poängen, men tack ändå hehe ^

Iaf, så verkar det som det var något tillfälligt fel. Fick inte det nu när jag körde Live på varken Ubuntu och xUbuntu 8.10. Men om man skulle få problem, gå in på System > Inställningar > Ljud

 

Vad jag däremot kan säga är att om du ska öppna media filer måste du ladda ner codec för Totem Media Player som är standard programmet vad jag förstått.

 

Gör på detta vis då:

http://two.xthost.info/Fr3ak0ut/ubuntu.png'>http://two.xthost.info/Fr3ak0ut/ubuntu.png

http://two.xthost.info/Fr3ak0ut/ubuntu.png

 

 

Tack för hjälpen (bra mycket viktigare än poäng ^^)

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-03-05 01:27:39 av Fr3ak0ut]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...