Just nu i M3-nätverket
Jump to content

router problem clona mac adress

Viljestark

Recommended Posts

Hej!

Jag har nyss bytt internet leverantör till ephone via stadsnätet.

Jag har ringt deras support som säger att jag bara får ett ip nummer av dom och att det binds till den första datorn som jag loggat in med, vilket tyvär råkade vara min laptop via tp-kabel. Vill jag ansluta flera datorer får jag använda router vilket är okej eftersom jag har en Zyxel P-335 som fungerade utmärkt så länge jag hadde Bhanhof. Den har en funktion att klona mac adressen från min laptop så att internet fungerar....men det lägger ner efter ett tag igen. Senaste timmen så har det hänt 3gånger. Det jag måste göra varje gång för att få igång internet är att logga in på routern, ta bort markeringen att den ska använda mac adressen från min laptop och sätta in den igen....och det måste göras från min laptop som måste vara påslagen och ikopplad med tp kabeln. Supporten kunde inte bara nollställa porten åt mig. Vad ska jag göra?

Är det bara att byta leverantör, jag vet inte om det går att säga upp det så här.

Nåväl, kan varna alla för att skaffa ephone.

Kan det vara samma som telia? att när leasetiden går ut går det att få ip på en annan dator... prova att koppla in bärbara och köra ipconfig /release. och sedan koppla in routern (stäng av mac-kloning först). låt den stå en timme...

eller ta bort MAC-Kloningen o ring supporten o säg att din dator gått sönder och du köpt en ny. då måste dom väl kunna ta bort gammla adressen...

jag tycker ju det men jag har redan gjort som du skriver utan resultat, jag har låtit datorn stå 2dagar innan jag kopplade in den igen, utan resultat.

Supporten hjälper inte.

Ok.

Enligt manualen skall du klona mac innan du kopplar in WAN porten

http://www.zyxel.com/DownloadLibary_ShortName/P-335/user_guide/P-335_v3.60.pdf

Troligtvis är det när bärbara stängs av så hittar inte routern mac-adressen från bärbara och det blir nått fel...

har du uppdaterat Firmware på routern?

Har du tillgång till annan router?

(på Min DG834 kan man skriva in MAC-adress som skall användas...)

jag ska testa utan wan porten ansluten...

jag kan inte manuelt skriv in manuelt mer än vilket ip nummer(dator) som mac adressen ska tas ifrån.

Det är senaste firmware.

Jag har inge fler router att testa med men det gick bra med förra leverantören.

Internet slutar inte bara fungera när laptopen stängs av utan det kan ske närsomhelst och det kan forsätta fungera när laptopen är av men det är bara laptopen som kan starta upp internet igen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...