Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp mig!! mitt internet har pajat


T-Ankan

Rekommendera Poster

ja. på datorn är jag 100% säker men gällande routern så är jag nästan säker, jah vet inte riktigt vad man ska välja. är dynamisk detsamma som automatiskt? eller ska det vara static.

swn vet jag inte hur det ska se ut på router/security/firewall

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 75
  • Skapad
  • Senaste svar

DHCP, dynamisk och automatisk detsamma i routern. Då tar routern emot vad den än får.

 

Vad har du att välja på när det gäller routerns firewall/brandvägg? Normalt används brandväggen. Men återigen, om du gör Reset, blir alla inställningar som du ska ha dem. Det du behöver ändra när du väl fått igång allt, är krypteringen för det trådlösa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejsan, nu aktiverade jag wep men det är likadant ändå. jag har kontakt med modemet trådlöst, men jag kommer inte ut på nätet, men det funkar fortfarande med slad mellan dator och router.

Men i mina nätverksanslutningar och egenskaper i trådlös nätverksanslutning under allmänt finns det fyra iconer:

 

client for microsoft network

 

file and printer sharing for microsoft networks

 

QoS packet scheduler

 

internet protocol (TCP/IP

 

alla dessa är förbockade, men fattas det inte nån icon? min flickvän har mer än fyra där fast hon har ju win vista och jag sitter med xp så jag vet inte hur det ska se ut på min..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i min Nätverksguide, Grunduppkoppling att du gjort exakt som jag skriver.

 

Kolla också i routern att den fått DNS-servrar. Skriv dessa här, åtminstone den första gruppen.

 

Förbindelsen med kabel är skilt ifrån förbindelsen trådlöst med routern. Sen är det samma väg till internet.

 

Tackar för poängen också:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har gjort exakt som det står i din guide under grundkoppling, men hittar inget om dns i min router

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen, jag kan ansluta till min router med hjälp av sladd till internet, men om jag ansluter mig trådlöst så är jag ansluten till routern, men kan inte ansluta till internet, vad kan felet vara då? är det inställningar i wireless eller wan, lan och allt vad det heter, det måste vara fel på min tp-linksida eftersom jag inte kan ansluta med nån av mina datorer och jag har inte ändrat något i dom andra utom i denna jag annvänder nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gjort Reset av routern? Om inte, gör det! Då sätts routern i ett läge som ska fungera direkt, både trådlöst och med tråd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, om ingen lyckas att köra trådlöst på routern kanske den är trasig. Har dock inte hört talas om det felet förut att bara det trådlösa inte funkar. Men körde inte din tjej trådlöst förut? Eller var det med tråd?

 

Kan du prova din dator trådlöst på nåt annat nätverk? I så fall vet du att din dators inställningar är OK. Om den då funkar, lägg inte mer tid på routern, utan köp en ny. Om du inte har så stora krav på hastighet, men i övrigt stabil, kan jag rekommendera Linksys av nån modell. Denna har fått bra omdömen:

 

http://www.dustinhome.se/pd_5010082639.aspx

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för tipset, jag vill minnas att när min flickvän körde trådlöst så var min dator tvungen att vara på och online med sladd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen, idag kom det en kompis till mig och han hade sin bärbara dator med sig. jag och min flickvän kör med sladdar från routern till datorn och min kompis som kom testade att ansluta sin trådlöst till routern och det funkade för honom. han kunde blädra mellan olika sidor på nätet, då försökte jag ansluta min trådlöst men det funkar inte, den är ansluten till routern men det går inte att gå ut på webben.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan igen!

som ni kan se så har jag haft mycket problem med min trådlösa anslutning, och idag märkte jag ett nytt problem.

Min flickvän och en kompis kan ansluta TRÅDLÖST till internet via min router, men jag kan bara ansluta till internet via sladd till routern och när jag försökte ansluta TRÅDLÖST så försvann internetanslutningen för min flickvän och jag kunde ändå inte gå ut på nätet. jag har windows xp och de andra datorerna har windows vista.

jag misstänker att det är nån konflikt nånstans men var? och hur ska jag lösa detta?

jag har fått mycket hjälp tidigare, men jag vet inte så mycket om ip adresser och sånt där, så jag gör säkert fel nånstans.

tacksam för svar- Ankan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att du har automatisk tilldelning av IP-adress på det trådlösa kortet:

 

1. Välj

Start > (Inställningar > )Kontrollpanelen > Nätverksanslutningar > Anslutning till lokalt nätverk > Egenskaper

 

2. I fliken Allmänt väljer du

Internet Protocol (TCP/IP) > Egenskaper

 

3. Markera Erhåll en IP-adress automatiskt, samt Erhåll adress till DNS-serven automatiskt

 

Avsluta med OK 2 gånger, annars tar inte inställningarna. Starta sen om routerm genom att dra ur och sätta i strömkabeln.

 

 

[inlägget ändrat 2009-03-01 14:19:47 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp, nu har jag gjort som du sa, det var redan inställt på automatiskt så det var ingen skillnad efter omstart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan prova att återställa nätverksinställninhgarna i datorn till defaultvärden. Starta Kommandotolken (Start > Run > (skriv)cmd > OK

Skriv: netsh int ip reset c:\resetlog.txt och tryck Enter

 

c:\resetlog.txt är loggfil med info om hur det gick, namn och plats är endast förslag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejsan, jag skrev in tipset du gav mig och då försvann all min internet. även med sladd, så jag tog det där ipconfig/renew och nu funkar det igen.... dock inte via trådlöst. alltså är samma problem kvar... kan det hjälpa om jag tömmer datorn och sätter i räddningskivorna "recovery"så att datorn blir som när jag fick hem den från butiken???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommandot återställde datorns nätverksinställningar till defaultvärden. För att få kontakt behövdes att du skrev ipconfig /renew eller startade om datorn och routern. Så det var helt i sin ordning.

 

Kan du köra ipconfig /all i Kommandotolken och klistra in svaret här. Eftersom det kan vara lite besvärligt att kopiera i Kommandotolken kan du styra ut resultatet i en textfil så här:

 

ipconfig /all > c:/iplog.txt

 

Öppna sen c:/iplog.txt och kopiera och klistra in här.

 

Om du får kontakt med routern trådlöst, men inte med internet, har jag svårt att tänka mig att en ominstallation skulle göra saken bättre. Vi får se vad ipconfig säger först.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, tyvärr var jag lite för snabb och har redan formaterat om datorn och givetvis fått ännu mer problem (se mina andra trådar)

men så fort jag fått igång datorn igen ska jag göra som du skrev, tack så jätte mycket för all hjälp så här långt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för poängen:thumbsup:

 

Har kollat ditt nya problem, men har tyvärr inget bra svar. Återkom om felet kvarstår med den trådlösa delen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejsa hejsan, nu har jag formaterat och installerat om mitt xp och då blev det en massa andra problem. bla att inte hårdisken hittades och att det bara blev en blå bild med nån text i, men men skam den som ger sig efter mycket trixande så blev maskinen färdig och efter ca 5 timmar så funkar allt utmärkt, och jag tror faktiskt att det trådlösa fungerar också, för nu sitter jag och min flickvän med varsin dator och surfar trådlöst. så jag vill tacka alla för all hjälp men ett jätte stort tack till "flora50" som har hjälpt mig mest , tack alla och var inte oroliga, jag hittar säkert på nåt dumt snart igen så att jag behöver mer hjälp. he he.

 

hej då och tack för allt.

-Ankan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...