Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp mig!! mitt internet har pajat


T-Ankan

Rekommendera Poster

när min flickvän har internet trådlöst och jag har en sladd till min dator till routern så funkar våra uppkopplingar, men om jag drar ur min till routern och försöker ansluta trådlöst, då försvinner anslutningen på hennes(den andra) datorn, hmmmm mystiskt????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 75
  • Skapad
  • Senaste svar

Om du har din dator avstängd, kan hon ansluta till internet då?

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-08 17:31:28 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, jag stände av min dator och då loggades hon ut, innan jag stände av så var jag ansluten till rouyern med kabel och trådlöst, fast jag kom inte ut på nätet med det trådlösa, efter jag stände av datorn och startade upp den så hittar inte min dator något trådlöstnätverk, dock gör min tjejs dator det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp, men det hjälper inte, hon kan vara ute på nätet med sin och vara trådlös, min dator hittar bara det trådlösa i bland och när den hittar nätverket så är signalstyrkan jättehög, men jag kan inte ansluta till internet, trots att jag är ansluten till routern och den lilla data iconern lyser.....

En kompis var här också och han har kunnat logga in på mitt nätverk förut, men idag kunde han inte det trots att både min och min tjejs dator var på och inkopplade med sladdar till routern.

[inlägget ändrat 2009-02-09 20:50:09 av T-Ankan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, det gör jag, och på min trådlösa nätverksanslutning under egenskaper står det : nätverksautensiering =öppen

datakryptering =inaktiverad

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du provat med kryptering förut, kanske din dator försöker ansluta med lösenord. Ta bort alla nätverk i listan över önskade nätverk, se min Nätverksguide, Trådlös router.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är inloggad på min routersida. på min dhcp setting så står det bara nollor på följande kat: defult gateway, default domain, primary DNS och secondary DNS. på gateway skrev jag in 192.168.1.1 och på domain skrev jag TP-LINK men jag vet inte vad jag ska skriva på DNS.

 

är jag rätt eller fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din router har inte kontakt med modemet, därav alla nollor. Routern ska vara satt att ta emot IP-adress automatiskt (DHCP), så du ska inte skriva in nånting! Undantag är om du fått en statisk IP-adress av din operatör, vilket är ovanligt.

 

När du ändrat, starta om routern genom att koppla ur/i nätadaptern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, jag ska testa att starta om routern jag har inte ändrat nåt. jag har nollorna kvar, ....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det som hände nu är: min dator hittade mitt trådlösa nätverk och jag har utmärkt signalstyrka, men drar jag ut min sladd från dator till router så kan jag inte öppna nån ny sida på nätet. trots att jag har bra signal till det trådlösa nätverket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen jag vet inte om jag vet hur man gör trots den mycket bra nätverksguiden där det står:

Anslut routern med tråd för att inte bli utkastad vid den trådlösa konfigureringen. Den enklaste uppkopplingen fås om både routern och datorerna konfigureras att erhålla IP-adress automatiskt. Då ska också routern sättas som DHCP-server, dvs tilldela anslutna datorer var sin IP-adress

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska använda kabel när du gör inställningar i routern.

 

Om du inte får kontakt med trådlöst, starta om routern och datorn.

 

Du kan också prova att högerklicka på den trådlösa ikonen och välja Reparera. Om du får nåt felmeddelande då, skriv det här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej,

jag har haft modem, router och dator avstängt hela natten. och nyss valde jag "reparera" det kom inget felmedelande men jag kan inte gå ut på nätet trådlöst i allafall.

 

på TP-LINK sidan står det under WAN:

ip 90.227.72.11

mask: 255.255.255.0

Geteway: 90.227.72.1

 

och på komandotolken står det (trådlöst):

ip 192.168.1.102

mask: 255.255.255.0

standardgeteway: 192.168.1.1

dhcp-server: 192.168.1.1

dns-servrar: 192.168.1.1

sen skrev jag in ipconfig/release och sen Renew. men då stod inte DHCP och DNS med i komandotolken.

ipnr under min router är : 192.168.1.1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du efter reset av routern får oskyddat nätverk så behöver du inte koppla någon kabel mellan datorn och routern för att konfugurera krypterat nätverk. Och tro mig, krypterat måste du ha! Varför ska dina grannar surfa på ditt bredband?

 

1. Gör reset på routern

2. Få kontakt med ditt nu oskyddade nätverk via datorn utan någon kabel kopplad till routern

3. Gå till routerns konfigurationssida och välj under kryptering WPA-personal och välj en krypteringsnyckel. Skriv ner denna nyckel och klicka Ok eller aktivera på konfugurationssidan.

4. Nu tappar du anslutningen eftersom routern vill ha en krypteringsnyckel.

5. Kolla nere till höger på skärmen, det kan ta lite tid men du kommer att få en ikon med en bubbla om att nätverk finns tillgängliga. Eller får du högerklicka på ikonen för alternativ. Välj det krypterade nätverket och slå in den nedskrivna krypteringsnyckel och du är på banan igen. Eventuellt måste du välja krypetringmetod. Och då väljer du WPA och TIP eller var det TIR? Jag kör vista så jag har glömt hur det ser ut i xp.

6: Gör samma sak på den andra laptopen, dvs slå in den nerskrivna krypteringsnyckeln när det krypterade nätverket hittas.

 

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för ditt svar. problemet är att jag inte kan logga in på min rotersida (192.168.1.1) om jag inte ansluter mig med sladd mellan router och dator, kör jag trådlöst så kan jag inte öppna nån webbsida..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för ditt svar.

 

Vassego.

 

Jag läste alla inlägg och tyckte att en sammanfattning om hur jag gör kunde vara på sin plats.

 

Det låter ju nu som om det är modemet och routern som inte kommunicerar.

 

Kanske lite basic men... har du kopplat kabeln från modemets rätta uttag till wan-porten på routern? Jag frågar därför att undertecknad hade kopplat till fel uttag på routern en gång och höll på i flera timmar tills jag kollade en extra gång och nog hade jag kopplat fel alltid! Nu med min ThomsonTG87 från Telia går det inte att koppla fel för det är bara till att sätta en kabel i ett ledigt uttag, routern känner av vad som är inkopplat, men det är en annan historia.

 

En annan sak som kan ställa till det är om du nu efter allt trixande hit och dit har flera olika anslutningar som kolliderar. Kolla under nätverksanslutningar i kontrollpanelen och högerklicka och inaktivera alla utom den som sköter det trådlösa. Starta om datorn efter detta. En omstart även du inte uppmanas att göra det löser många problem.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du gjort Reset av routern är den trådlösa överföringen som sagt inte krypterad. Ta då bort kabeln och sök efter trådlösa nätverk.

 

Namnet (SSID) du har på routern ska då synas i listan över tillgängliga nätverk. Gör den inte det, kolla om din tjejs dator kan se nätverket. Om du ser flera nätverk med samma namn, koppla in kabeln, logga in och byt SSID. Upprepa sökning av trådlösa nät med båda datorerna.

 

Ser du ditt nätverk i listan på båda datorerna?

 

EDIT: Såg att du hade 192.168.1.1 som DNS. Om du ställt in både datorn och routern att erhålla IP-adress automatiskt, borde du ha en eller två extern(a) adress(er) för DNS.

 

[inlägget ändrat 2009-02-10 22:08:22 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ipconfig /all borde inte ge 192.168.1.1 som DNS-server. Har du satt att erhålla automatisk IP-adress på både router och dator?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...