Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp mig!! mitt internet har pajat


T-Ankan

Rekommendera Poster

Hejsan!

jag har en bärbar hp och min flickvän har också en bärbar hp.

vi har dsl bredband tror jag det heter med ett zyxel modem från telia.

jag har även satt en router ( TP-LINK) så vi har trådlöst.

 

Nu är det som så att vi flyttade till lägenhet och häromdagen när jag pratade med grannen så sa han att han kunde se mitt trådlösa nätverk och att de var oskyddat. Mitt internet har fungerat felfritt och jag tänkte göra det säkert och lyckades komma in på nån Tp sida där endast min ipadress stod i adressfältet, där ädrade jag nåt med säkerheten tror jag fixade till nåt som hete wpa2 sen skrev jag nåt lösen ord och sen ok.

 

Då försvann internet :( när jag letar efter nätverk så hittar jag mitt och grannens men på mitt står det "skyddat trådlöst nätverk (WPA2)

och jag kan inte logga in på det, när jag försökte i början så stod det nåt med att jag hade inget certifikat, men det står inte längre, jag har varit och fixat lite överallt i min dator och ändrat lite inställningar, men jag har tummen mitt i handen när det gäller datorer, men nu står det "ingen eller begränsad anslutning" med en gul varningstriangel över.

 

Så jag undrar om man kan göra wpa2 ogjort?

kan man nolla allt så det blir som innan?

är det routern eller modemet jag har lyckats "låsa"

 

snälla hjälp mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 75
  • Skapad
  • Senaste svar

Jag kan inget om trådlösa nätverk,men nere vid klockan finns det väl

en ikon (två små dataskärmar)högerklicka på den och välj Diagnostisera

och Reparera,hoppas det hjälper...

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej det funkar inte det står:

 

Reparationen kunde inte slutföras eftersom

följande åtgärde inte kunde utföras:

Anslutningen till det trådlösa nätverket upprättas

 

Kontakta den person som är ansvarig för nätverket

om du behöver hjälp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack så otroligt mycket för guiden. nu kan jag ansluta mig till internet om jag har datorn kopplad direkt till modemet, men med routern funkar det inte, datorn hittar inte nåt trådlöst nätverk, jag har försökt göra som det står i guiden men det går inte att logga in på den via ip nummret.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glad att du gillade min guide:)

 

Om du skiftar mellan router och dator måste du stänga av modemet och vänta 5-20 minuter, för att operatören ska släppa låsningen mot senast uppkopplat nätverkskort eller router. Dessa har ett id-nummer, s k MAC-adress som är nästan unik.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu kan jag ansluta till mitt modem via routern, men kan inte komma ut på nätet. Det står bara att det är en begränsad anslutning, jag har trixat lite fram och tillbaka, men tror det kan vara nåt med ipadresserna, fast vad vet jag... nu har jag startat om allt och det står bara "nätverksadress erhåls" och så försöker den ansluta men det händer inget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I kommandotolken (Start > Kör... > cmd):

 

1. Skriv ipconfig /release och tryck Enter

2. Skriv ipconfig /renew och tryck Enter

 

Hjälper inte detta, starta därefter om routern och modemet .

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag testade realese och sen när jag skrev in renew så stod det.-

 

Ett fel uppstod när gränssnittet Trådlös nätverksanslutning 2 skulle förnyas:

Trådlös nätverksanslutning 2 : Det gick inte att ansluta till DHCP_servern.

Begäran gjorde timeout.

Ingen åtgärd kan utföras på Anslutning till lokalt nätverk medan mediet är frånkopplat.

hejsan, det är jag som inte kan nåt om datorer, men älskar att trixa avancerade inställningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag startade tjejens dator och där stod det att det var lokalanslutning, men sen stod det lokal och internet, sen lokalt igen, sen lokalt och internet, sen försvan anslutningen och det blev ett rött kryss över iconen, varför hoppar det så fram och till baka, hon har win, vista och jag har xp på min och jag har en stor gul triangel över min icon och det står:

signalstyrka väldigt hög.

status: begränsad eller ingen anslutning. hmmm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta om datorn, även routern. Till slut funkar det, ge inte upp!

 

Är du säker på att du ansluter till rätt nätverk, ditt eget? Om det är krypterat kan datorn få för sig att hellre välja ett okrypterat.

 

Kör med kabel till du fått internet att funka med router. Då har du bara det trådlösa att lösa sen.

 

[inlägget ändrat 2009-02-04 20:56:55 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej tack så mycket för all hjälp, jag var inne och ändrade nåt med nån kryptering wpa2 tror jag det hette, det var efter det allt gick galet, när jag såg alla nätverk så stod det att mitt var skyddat, men nu efter all reseting och annat jag trixat med så står det att det är oskyddat och det är ju det jag vill. men en fråga till bara. ska jag koppla modemet till routern och sen en sladd från routern till datorn? hur kopplar jag det? jag en ett tp-link router 4 uttag och så wan uttaget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kopplar modem till routerns WAN/Internet. Datorerna kopplas till några av de 4 portarna, spelar ingen roll vilka. Trådlöst utan kabel till routern, naturligtvis.

 

Om du kör oskyddat ska du vara medveten om att du kan bli avlyssnad, och din dator och router kan få besök av nån annan obehörig. Dessutom får varje dator lägre uppkopplingshastighet om fler kör samtidigt. WPA är säkrast, så jag tycker att du iaf ska använda det. Kolla i min Nätverksguide, Trådlös router, hur du krypterar.

 

Sätt åtminstone en annan User och Password, så blir det svårare att ta sig in i router och ställa om den.

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-04 21:40:58 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet. jag ska skydda mig, men efterom jag är så okunnig så gjorde jag tydligen fel första gången, men när min router funkar som den ska så ska jag läsa din guide och skudda mig. nu har jag kopplat datorn direkt till modemet utan router och det funkar hur bra som helst, så jag hoppas jag kan lösa problemet med rotern i morgon, tack än en gång för all hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag kopplat routern till datorn med en sladd mellan. undrar om jag kan göra några inställningar nu så att det funkar utan sladd oxå? (trådlöst)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska funka trådlöst också, såvida du inte har några gamla inställningar som måste ändras. Logga in på routern, leta upp Wireless och gör inställningar enligt min Nätverksguide.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm, jag vet inte vad jag gör fel. men med sladd mellan dator och router så är det inga problem, och bara ibland så får jag kontakt med mitt trådlösa nätverk. när jag har kontakt med det trådlösa så är signalstyrkan hög och när jag ska öppna en websida så lyser den lilla iconen blå, men jag kommer inte ut på nätet. jag tycker det är konstigt att den bara hittar nätverket ibland. jag har datorn ca. 40cm från routern, och har testat att flytta datorn men det hjälper inte. är det nån inställning på datorn eller på routern som gör att jag inte kommer ut ppå nätet. fast det är konstigt om jag testar en annan dator med, den kopplas av och på hela tiden och gör den inte det så är det likadant som på min, att man inte kan gå ut på nätet......

hejsan, det är jag som inte kan nåt om datorer, men älskar att trixa avancerade inställningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har datorn ca. 40cm från routern
Jag hade en gång problem när jag satt med datorn alldeles bredvid datorn men det gick bra när datorn var i rummet bredvid, tills jag skruvade ner signalstyrkan i routern då gick det bra i samma rum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm, jag har kanal 6 nu tror jag, jag var inne nånstans och testade 11, men det hjälpte inte, ändrar jag det på min tp sida?(192.168.1.1)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm. min flickväns dator är ansluten till internet trådlöst nu, men min dator kan inte, den hittar inte ens nåt tillgängligt nätverk ????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...