Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorfläkt


Skreak

Rekommendera Poster

Hallå där ute. Jag behöver hjälp med min dator.

Den är en bärbar dator, Fujitsu Siemens Amilo A1630.

På senaste tiden så har fläkten börjat gå som tokig, låter helt enormt men ändå är datorn otroligt varm. Jag funderar därför på att köpa en ny fläkt till datorn, jag vet att det brukar kosta mycket och ibland inte ens finns men det skulle vara skitbra. För alla er som har tänkt ge mig tipset att rengöra datorn eller skaffa ett program som sänker hastigheten på fläkten så ger det inget, jag har redan provat, hjälpte inte ett skit.

Jag undrar därför vars jag ska leta efter en fläkt, om någon vet om det finns en till just min och ungefär hur mycket det kan kosta.

Jag har även funderat på att skaffa en sån där extern fläkt som man ställer datorn på men jag är ju som ute efter att få en tystare fläkt först och främst, därför vill jag inte köpa till mer högljudda saker. Därför är jag först och främst ute efter en fl'kt till datorn, finns ej det så kan jag tänka mig en extern.

 

Jag har även en extra fråga, om någon orkar. Det är så att det går inte att stänga av datorn utan att hålla in avstängningsknappen. Trycker man, som vanligt på "stäng av" i startmenyn så startas datorn bara om. Vad beror detta på och vad kan jag göra åt det?

MVH Julia

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvivlar på att en ny fläkt kommer hjälpa.

Som du säger själv så spinner fläkten väldigt mycket men det blir ändå varm luft.

Du säger du har rengjort fläkten, men har du öppnat datorn och gjort rent inne i? Eller bara blåst/damsugt runt utgången?

Låter mer som att thermal pasten har torkat. Ny Heatsink eller ny thermal paste tror jag e de som hjälper, eller att öppna datorn och rengöra inne i fläkten, kan va så att damm har samlats inne i kanalerna och dom leder värme och gör så att luftflöddet blir sämre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag har rengjort så mycket det går, öppnat på alla möjliga sorters vis. Till och med öppnat själva fläkten och försiktigt rengjort där.

Men vad är den där plasten du pratar om och hur vet jag om det är så?

Går det att öppna och kolla eller något?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thermal paste är en slags massa som ligger mellan heatsinken och processorn. Heatsinken är ett stort metal stycke oftast aluminium som sitter på processorn och fläkten sitter på eller bredvid heatsinken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thermal paste är en slags massa som ligger mellan heatsinken och processorn. Heatsinken är ett stort metal stycke oftast aluminium som sitter på processorn och fläkten sitter på eller bredvid heatsinken.
Om man ska leta efter det i en butik så är det bra att ha de svenska orden som är kylpasta resp. kylfläns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag får leta vidare lite på det, tack för att jag fick en aning iaf :D

Men kan någon svara på det där med att datorn ej går att stänga av eller är jag på fel ställe för det?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen fel forum egentligen men det kan vara så att det inträffar ett systemfel när datorn ska stängas ner och då blir det en omstart.

 

Stäng av automatiska omstarter vid systemfel:

 

XP:

Högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Avancerat - Start...Inställningar

 

Vista:

Kontrollpanelen (klassisk vy) - System - Avancerade ... till vänster - fliken Avancerat - Start och återställning Inställningar

 

så får du ut en blåskärm med felmeddelande om omstarterna beror på systemfel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket, jag har haft jättemycke problem med det där. Kan det bli några problem i datorn om jag använt knappen för ofta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har pecis öppnat datorn och tittat efter lite. Jag tror att jag kan ha hittat igen kylpastan om det är den som sitter på prosessorn runt den där fyrkantiga saken man ser på bilden jag bifogar. Den är inte torkad utan är som en pasta. Ska jag köpa ny kylpasta iaf, för säkerhets skull och byta ut den tycker ni?

Hur gör jag det i sånna fall

 

[bild bifogad 2009-02-06 22:07:26 av Skreak]

1121062_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!

 

Eftersom du har tagit loss kylflänsen från processorn så bör du sätta dit ny kylpasta. Börja med att avlägsna den gamla kylpastan. Det är viktigt att du avlägsnar all gammal kylpasta eftersom en del kylpastor är elektriskt ledande. Risk för kortslutning med andra ord. Enklast är att använda en topz doppad i rödsprit när du rengör processorn. Kylflänsen kan du rengöra med en trasa och rödsprit. Sen så stryker du på ett tunt lager med kylpasta på processorn och återmonterar kylflänsen. Obs: det är viktigt att inte kladda ner överallt med kylpasta eftersom den kan vara elektriskt ledande. Var även försiktig med statisk elektrisitet. Minsta gnista förstör processorn. Ladda ur dej mot t.ex diskbänken.

 

Mvh Thomas

 

[inlägget ändrat 2009-02-06 23:56:31 av Thomas1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det ser ut som kylpasta. Nu när du har lossat det som var ovanpå processorn så måste du i alla fall byta ut kylpastan för det brukar inte gå så bra att återanvända den. Arctic Silver 5 är en populär kylpasta. Du ska också ha bort all gammal kylpasta innan du lägger på ny och du behöver läsa ordentligt i beskrivningen hur du ska lägga på kylpastan och hur mycket det ska vara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack så jättemycket. Ni har varit till jättestor hjälp!

Men jag misstänker att detta inte kommer att göra att fläkten lugnar ner sig dock. Något tips på hur jag kan fixa det enkelt, om det går..?

Riktigt skönt om datorn blir liote svalare av kylpastan, som det är nu så bränner jag mig nästan :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur din fläkt ser ut, men oftast är det någon form av standardfläkt. Det är bara att mäta hur stor den är och ta reda på vilken spänning den jobbar med(5 eller 12 volt) Sen så söker du på datorbutiker på nätet eller i någon lokal butik.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att se hur fläkten ser ut på bilderna eftersom den fortfarande sitter kvar i kylflänsen. Jag gissar att man kan skruva upp kylflänsen och byta fläkten som sitter på insidan av kylflänsen. Fast jag är inte helt säker eftersom jag inte har provat att byta en fläkt på en bärbar dator.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom på nu att det finns ju en kylfläns och fläkt ovanpå/under grafikkortet också, ska jag byta kylpastan där också?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har köpt en bra kylpasta typ Arctic Silver 5 som Cecilia rekomnederade så skadar det inte att byta pasta även under kylflänsen till grafiken. Glöm inte att vara försiktig med statisk elektrisitet. Minsta urladdning skadar eller förstör kretsarna i datorn.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade kylpasta och fixade allting idag. Men precis när jag skruvat fast fläkten/kylflänset så upptäckte jag att jag inte kommer åt grafikkortet utan att ha prosessorns kylfläns borttaget. Är det värt att jag öppnar upp alltihop igen så jag måste tvätta och sätta på ny kylpasta på prosessorn igen bara för att kunna sätta på ny kylpasta på grafikkortet eller ska jag skita i det?

(Jag inbillar mig säkert men fläkten känns lugnare:O))

[inlägget ändrat 2009-02-10 18:45:33 av Skreak]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, först så kan du ju köra systemet ett tag och se hur datorn beter sig, om den e svalare och fläkten e lugnare är det ju knappt lönt, men har du tid och mer kylpasta kan de ju vara värt det.

 

Min poäng i början var att det är sällan fel på fläkten som gör att den spinner för mycket, och om fläkten spinner mycket men datorn ändå e varm är det sällan fläkten heller. Därför misstänker jag att kylpasta kan lösa alla dina värme problem utan att byta något mer. Och fläkten borde bli lite lugnare efter att du bytt kylpasta för då blir ju processorn svalare och då behöver inte fläkten jobba lika hårt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha okej, då förstår jag.

Men vad var det du pratade om det där om att ställa om något i BIOS, förklara närmare?

Fläkten är ju fortfarande ganska högljudd och går på ganska bra, det borde gå tt ställa ner den så den är lite lugnare då jag inte gör något.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...