Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bilden låser sig


Strauzz

Rekommendera Poster

Hej!

Nu ska ni få nått att bita i....

 

Jag har uppgraderat datorn med följande

Moderbord: msi k9ag neo2-digital

Processor: amd athlon 64 x2

Grafikkort: asus radeon hd4850.

Ram: 4 Gb (corsair 2Gb ddr2 Xms2)

 

Installationen gick bra, förutom att jag var tvungen att köpa ett nytt nätagg. Har nu ett på 460 w.

 

Det som händer är att bilden hakar upp sig med jämna mellanrun när jag gör något krävande, typ ser trailer på sf.se på helskärm eller spelar, fast det behöver inte vara krävande spel. Datorn hänger sig inte utan jag kan fortfarande röra musen.

Jag installerade med drivrutinerna från de cd-skivor som följde med. Det funkade inte. Jag har tankat hem den nyaste drivrutinen till grafikkortet men det hjälpte inte.

 

Hwmonitor och speedfan visar en cpu temp på ca 50 c när jag surfar som vanligt. Speedfan också en temp2 som är på 127 g. Det verkar dock som att många inte litar på speedfans uppgifter. När jag kollar i Bios är temperaturerna ok. Jag har inga problem att röra vid kylflänsarna på modekortet när datorn är igång, så den kan inte vara så varm...

 

På dusinst hemsida ser jag att två personer har lagt kommentarer på modekortet och haft samma problem som jag. Fast ingen av dem vet ju om det är moderbordet eller grafikkortet som är problemet!

Men, jag ska iaf snart sicka in moderkortet för en kontroll på Dustin.

Vad tror ni!?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har formaterat om hårddisken och installerat om windows. Har alla windows uppdateringar.

Då det gäller grafikkortet har jag inte provat nån äldre drivrutin än den som finns på cd skivan . Det finns en uppdatering på nätet som jag kör på nu. När det gäller moderkortet så har jag bara provat den senaste, som var den som följde med cd:n.

Jag funderar på om det kan vara en krock mellan det interna grafikkortet och Asus. Hur går man till väga om man ska avinstallera modekortets grafikkort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör stänga av det inbygda grafikkortet i BIOS om Windows fortfarande hittar det. Prova om det hjälper. Glöm inte att avinstallera drivrutinerna till det också.

 

Andra vanliga källor till denna typ av fel är att grafikkortet inte får tillräckligt med ström samt minnesfel.

 

Har du mycket diskar osv. i datorn? Prova att koppla ur så många enheter som möjligt och se om det blir bättre.

 

Du kan prova att ta bort en minnessticka eller byta plats på stickorna.

 

Till sist finns det en funktion som heter VPU i ATI's drivrutiner. Funktionen ska kunna rädda grafikdrivrutinerna från att krasha, men har ibland effekten att man får låsningar. Prova att stänga av denna funktion och se om det hjälper.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar inget inbygt grafikkort i BIOS. Det finns en "Primary Video Controller" där man kan väja mellan "PCI-E", "PCI" eller "INTERNAL". Den står på "PCI- E". Drivrutinerna till det inbygda kortet vet jag inte hur jag kommer åt... De enda som finns i enhetshanteraren är Asus kortet.

 

Jag har ett 460 w nätagg som driver en hårddisk och grafikkortet (6 pins).

Inte mycket alltså...

 

Jag har tidigare försökt flytta ramminnena och även försökt ta bort och köra endast en, utan lycka.

 

Provade det du sa om VPU´n men det gjorde ingen skillnad.

 

Är ändå rädd för att det har nått med värmen att göra... Finns det nån mer tillförlitlig check man kan göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...