Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Overclocking failed...problem att starta

Gaidin

Recommended Posts

Hej,

Jag har ett par gånger nu haft problem med datorn. Den har flera gånger frusit totalt, så att enda möjligheten har varit att starta om datorn med hjälpa av att stänga av nätaggregatet. Alla gånger har varit när jag spelat wow samtidigt, och har även fått ett felmeddelande om just wow.

En gång när ja startade upp datorn kom det ett felmeddelande:

"The file may be corrupt. The file header checksum does not match the computed checksum."

Startade om datorn och det försvann.

Nu måste jag istället när jag startar datorn först starta med vanliga knappen -> stänga av nätaggregatet -> sätta på igen -> starta datorn.

Då kommer meddelandet:

"Overclocking Failed! Please enter Setup to re-configure your system.

Press F1 to Run SETUP

Press F2 to load default values and continue"

Någon som vet vad problemet kan vara? Har haft datorn i 1½ år utan några problem.

Operativsystem: Microsoft Windows Vista Ultimate

Processor: Intel Core 2 Duo E6750

Processorkylare: standard

Moderkort: Asus P5K

Minne: 2x Corsair XMS2 CM2X1024-6400

Grafikkort: XFX Geforce 8800 GTS 640MB

Hårddisk: Western Digital WD2500KS + Samsung HD403LJ

Nätaggregat: Corsair HX520

Övrig kylning: 2x120mm insug och 1x120mm + 1x200mm utsug

Övriga komponenter: Lightscribe dvdbrännare (används aldrig)

Vet inte riktigt temp, men Core Temp visade på:

Tjunction: 100C

Core #0: 44-46C

Core #1: 40-42C

Jättetacksam för all hjälp, skulle va surt om datorn pajade för mig utan att ja vet varför ens

Tjunction på 100 grader ser inte så bra ut. Vet inte vad det är för temp exakt, men ta reda på var den mäts och försök förbättra kylningen där.

så du tror att det kan va pga värmeproblem som det strular? Är ju en hel del damm och smuts i datorn som jag har tänkt fixa till, men är det inte då konstigt att den krånglar när jag startar upp också?

Det var det första jag reagerade över. Andra saker att prova är att uppgradera drivrutiner till grafik och ljud, eftersom det är de två största anledningarna till att spel krashar. Hjälper inte det kan man även prova att byta nätaggregatet.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...