Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hejsan!


litetliv

Rekommendera Poster

Hej jag skulle vilja tatuera in någon av följande meningar, är dock inte säker på vad de heter på latin, om de ens är översättningsbara. Hade varit såå tacksam för lite hjälp (=

 

-Alla är vi stora barn

 

-Friskt är att vara lite galen

 

Hoppas nån kan hjälpa mej.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Jag kan ju bara undra varför du vill tatuera nåt som du inte vet vad det betyder. ?. Jag hade nog börjat i andra änden på snöret.

 

Det är lite som programmeringens grundkurs 1 A, "använd aldrig kod du inte förstår"!

 

Alltså, det jag undrar, är varför det ska vara på latin? Meingen med en tatuering, borde rimligtvis vara att visa upp sig, men om ingen förstår innebörden, så faller hela iden, eller?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae, i detta fallet är jag inte speciellt intresserad utav att alla runtomkring måste begripa innebörden, jag vill ha den för min egna skull, och för att jag tycker det är fint med latin, annars skulle jag kunna ta något annat språk och översatt med.

 

Just dessa två meningarna har jag tänkt ut, för de passar in så bra på mig, jag är nämligen lite galen (emellanåt) jag har en psykisk sjukdom, som blommar upp ibland, men trots den kan jag leva ett lika bra liv som alla andra, och just nu när jag har tagit mig igenom det värsta så är jag tacksam och nästintill glad över det som hänt..jaja ska inte fördjupa mig vidare, Det jag vill få fram är att jag gärna velat veta hur dessa meningar översätts eller någonting som är liknande... Tack för mej (=

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vill ha den för min egna skull, och för att jag tycker det är fint med latin

Jag håller med om att latin är ett estetiskt tilltalande språk, både lingvistiskt och visuellt.

Du får säkert hjälp av mbgtmari såsmåningom, men till dess vill jag bara citera en underbart krass respons från "idiotgeniet" Karl Pilkington på frågan om vad han anser om Descartes och hans myntade åskådning "cogito ergo sum":

 

"But we don't need to know the Latin bit, why does everyone go back to Latin, it was ages ago...were Latin people always in a rush, because it's seems to be like words for full sentences. Why couldn't they just said, at the time, what they wanted to say"

(det är inte min engelska som är dålig; rakt av citerat från hans Manchester-dialekt)

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-04 10:22:02 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Omnes puberes infantiles sumus. Alla är vi stora barn.

Sanum est minimam insaniam habere. Friskt är att vara lite galen.

 

Den första meningen går inte översätta ordagrant för "magni pueri" skulle betyda storvuxna barn. Latinet har svårt för abstraktioner så det är konkret tänkande som gäller för det språket. Min översättning betyder "alla är vi barnsliga vuxna". Den andra meningen behövde jag inte formulera om så mycket. En ordagrann översättning: Friskt är att ha lite galenskap.

 

Omnes = alla, puberes = vuxna, infantiles = barnsliga, sumus = vi är. Sanum = friskt, est = är, minimam = lite, en gnutta, insanium (ackusativformen av det feminina substantivet insania)= galenskap.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket för översättningen, uppskattades verkligen (= Jag klurar fortfarande lite på vad jag ska rista in =P men det är mycket möjligt att det blir något utav ovanstående ! som sagt, tack igen !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varsågod! Jag ser att jag glömde skriva "habere = att ha" men den betydelsen listade du nog ut själv. I den andra meningen kan du skriva salubre (friskt, hälsosamt) i stället för sanum om du vill. I stället för minimam kan du skriva aliquid som också betyder "lite" i detta sammanhang. Här kommer varianten:

Salubre (eller sanum) est aliquid insaniae habere.

 

(aliquid insaniae = lite av galenskap)

 

[inlägget ändrat 2009-02-16 00:16:08 av mbgtmari]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...