Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Billig 24"-skärm?


virtuosen2

Rekommendera Poster

 

Jag börjar fundera på att köpa ny skärm, min 20"-Samsung börjar bli "förliten"... (Egentligen inte, men men..)

 

Har sett att märkesskärmar på 24" börjar bli billiga. 3-4 tusen..

Är det någon som testat dessa, och har några tips?

 

-Eller ska man vänta ytterligare ett år så man får en 26-27-tummare för samma pengar?

 

Poäng utlovas för bra tips.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se den här tråden

Jag har en FP241W som du länkade till. :) Dustin säljer den till fantastiskt bra pris.

 

Snacka om lyft mot för förra Samsung 226CW! Färgnyanser och detaljer träder nu fram i spel som med 226CW helt enkelt var osynliga. MVA-panelen (som i FP21W) är enligt mitt tycke också bäst för film, eller egentligen minst dålig för film – datorskärmar är inte TV-skärmar. TN-panelen (i 226CW) är usel för det ändamålet.

 

24-tums 1920x1200 innebär såklart också att full HD 1920x1080 får plats ordentligt... det betyder dessutom att en tidning som t ex Techworld går att läsa fullt uppslagen på skärmen (med 22-tums syntes inte texten ordentligt – och min syn är det inte fel på, är inte glasögonbärare).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag köpte den här:

http://www.samsung.com/se/consumer/detail/detail.do?group=computersperipherals&type=computersperipherals&subtype=monitors&model_cd=LS24KIVKBQ/EDC

 

Skärmen ska främst användas till videoredigering, den gamla samsungen kommer att stå brevid. Roligt att stora och bra skärmar blivit billiga!!

 

(Jag köpte en philips-skärm, CRT 14", när jag var tonåring. Den kostade över 5000:- +moms, i dagens penningvärde typ 15000:-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu står den på skrivbordet.. Oj vilken skillnad mot SyncMaster 205BW!!!!

En drömskärm!

 

*skarp

*stooor

*äkta 16:9 (inte 16:10 som 205BW)

*hög upplösning (full HD)

*50.000 i dynamisk kontrast

*svart är svart!

*fina färger

 

Jättenöjd!

(Har testat den med nokias monitortest. Inga pixelfel!!)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*äkta 16:9 (inte 16:10 som 205BW)

Med FP241W går det att välja om bilden ska vara 1920x1200 eller 1920x1080 och alltså 16:10 eller 16:9 (var bara tvungen att säga det ;-)). Det första passar då spel bäst och det andra film. Gamla "fyrkantiga" format går också bra, t ex 1600x1200 i 4:3... *andas in i skrytsam förnöjsamhet* :-))

 

*50.000 i dynamisk kontrast

*host!* :thumbsup:

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-27 20:03:36 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, *välja bildformat* kan man ju göra på alla skärmar.. (Genom datorn).

 

Är skärmen en 16:10 blir 16:9-bilden aningen ihoptryckt. Går att "leva med", jag har en 26" 16:10-skärm i köket, bredvid spisen.. Måste rengöra skärmen (en philips HDTV) varje vecka ifrån stekflott..

 

Samsungskärmen släpptes i november/december i Asien först, därefter övriga världen. Kanske är det därför man inte hittar några tester om den?

(IDG.se verkar vara väldigt långt efter på skärmar som är i större storlekar..)

 

Jag börjar komma upp i åren, ska snart fylla 40.. Nya glasögon (tråkigt) eller en ny fin skärm för samma pengar?? -Valet lätt som plätt!;)

 

Den här samsungen är det: (rekommenderas!!)

syncmaster 2494HS.

 

Samsung skryter med "dynamisk kontrast 50.000". Jag kan ju inte mäta "vetenskapligt" här hemma, men kontrasten är oerhört bra. Fruktansvärt bra. Löjligt bra...

 

Edit:

För att salta såren lite mer, så kostar samsungskärmen inte 5000:-, utan 2800:-

 

FP241W verkar kosta 5000:-

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-27 20:27:21 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är skärmen en 16:10 blir 16:9-bilden aningen ihoptryckt.

Hur menar du..? 1920x1200 respektive 1920x1080 har exakt samma bredd eller hur. ;-) Om skärmen går att ställa in att visa 1920x1080, och filmen har samma format, blir det ju inte några förvrängningar på varken bredden eller höjden – det blir svarta band högst upp och längst ner på skärmen eftersom 1080 inte innebär samma bildhöjd som 1200.

 

jag har en 26" 16:10-skärm i köket, bredvid spisen.. Måste rengöra skärmen (en philips HDTV) varje vecka ifrån stekflott..

HAHA, du är helt klart dagens hjälte! Jag måste också genast springa ut i köket med minst en skärm..! :D

 

FP241W verkar kosta 5000:-

Då jag köpte den låg normalpriset på 6800-7000kr men Dustin började sälja den för 3800 så jag var bara tvungen att slå till. :)

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-27 21:19:15 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilden blir ju "ihoptryckt" om skärmen inte har samma proportioner som bilden den ska visa.. Okej, det finns "pan and scan", som skär bort..

En 16:10-skärm "måste" ju antingen skära bort en del av en 16:9-bild, eller "trycka ihop"/"dra ut" bilden... Alternativt ha svarta ränder..

 

-Bra att du är nöjd med min skärm, det är jag med!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Bra att du är nöjd med min skärm, det är jag med!

Ööh, vänta nu..! Jag som hela tiden har utgått från att det är du som är nöjd med min skärm!? Jaja, så fel man kan ta ibland... ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...