Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Partitionera om i Windows Vista?

deng

Recommended Posts

Nu har jag googlat runt bland diverse forum i 2 dar utan att ha hittat ett konkret svar på hur jag kan få det som jag vill..

Jag har en stationär dator med Windows Vista Home Premium 32-bit med 2gb RAM och Quad Core 2.4ghz, GF8800GTS gfx med en hårddisk på ca 500gb.

Jag har för tillfället enbart Vista och ett antivirus-program installerat. Vilket tar upp ca 30gb av totalt 500gb.

Nu vill jag ha en partition med enbart det innehåll jag har på datorn i skrivandets stund och vill därmed krympa min C: drive till ca 100gb för Vista övriga systemfiler, och ha resterande 400gb till program och nöje.

Problemet är att med Vistas inbyggda partitionsprogram så kan jag bara frigöra ca 100gb. Dvs att min C: drive skulle bli ca 400gb stor och min nöjesmapp bli 100gb stor. Vilket inte är optimalt. Jag har stängt av snapshots och defragmenterat disken men utan resultat.

Hur går jag vidare för att lösa det här problemet?

Blås disken ren med killdisk.
Dock inte lämpligt om det finns en återställningspartition eller annan partition från datortillverkaren där.

Jag skulle stänga av Systemskydd för att ta bort utrymmet för systemåterställning, göra en diskrensning, tömma tempmappar och sedan formatera. Då bör du kunna krympa din Vistapartition med mer än vad Vista vill hittills. När du är klar, glöm inte att aktivera Systemskydd.

Jag har stängt av Systemskyddet, rensat bort alla "snapshots", skrivit in en ändring i kommandotolken som begränsar utrymmet som systemåterställningspunkterna har att nyttja, jag har gjort en defragmentering, rensat alla temporära mappar och allt som allt så gav det mig en marginell ökning. Vilket innebär att Vista fortfarande i nuläget tvingar mig till att ha ca 300gb till C: drive med Vista och systemfiler, och 200gb till "nöje".

Jag har läst om Gparted, men blev osäkert på vad Trial versionen klarar av. Och vad konsekvenserna kan bli om jag nu "tvingar" ner C: till 100gb... då jag inte vet vilka filer det är som är skrivna långt ut på disken och vad som händer med dem om jag krymper C:

Synpunkter och idéer?

bumpar upp inlägget och frågar igen..

någon som vet vad som händer om man med ett tredjepartsverktyg går in och tvingar ner Vista till 100gb? Filerna som är skrivna långt fram, vad kan det vara för filer? Och vad händer med dem om jag drar ner disken till 100?

Hej

Om du lyckas dra ned partitionen och de finns filer kvar i den del av disken du tar bort så kommer någon ting att sluta att funger i värsta fall är de Vista så de skall du inte göra.

Prova att köra en Diskdefragmentering de kan flytta ned filer som ligger högt upp på disken. Har i alla fall fungerat så i tidigare operativsystem. Men de kan också vara så att filerna är låsta så att de inte får flyttas. Men du får väl prova.

Om de ligger låsta filer som inte går att flytta ned så gissar jag att den ända utvägen att installera om Vista på en neddragen partition. Men de kanske finns någon annan som vet bättre om detta.

/Olle

Jag gjorde det med någon CD med gParted på, men Vista var inte glad efteråt och jag fick köra chkdsk och kanske lite annat också efteråt för att Vista skulle starta.

Det var någon tråd för några dagar sedan (helgen?) som handlade om tips på defragmenteringsprogram och det var åtminstone något där som visade hur disken såg ut. Se om du kan hitta den tråden och om något av programmen där fungerar bättre än Vistas eget och/eller visar dig vad som ligger långt in på hårddisken.

Det kan ha varit Perfect Disc de pratade om. Det har jag redan tankat och defragmenterat med. Där ser man lite hur filer osv ligger men ger ingen direkt info, inte vad jag hittade iaf, om vilken typ av filer det är och vilket deras användningsområde är.

Det hela verkar väldigt konstigt då det praktiskt taget inte är någonting alls installerat på datorn.

Andra fall, liknande mitt, så är det folk som får samma resultat men där de sitter på mindre diskar och där vista kräver ex. 100gb av den totala 150-200disken. Och de vill krympa disken med vista till allt från 30 - 70gb, men utan framgång.

Så det verkar konstigt att på min 500gb disk så ska Vista skriva filer så pass långt ut att det ska krävas 300bg på C: och enbart lämnar 200gb över.

Och att köra gparted och eventuellt sabba massa filer för Vista och tvingas fiffla med massa andra program för att få Vista att starta låter lite "overkill" bara för att få som jag vill.

Blir så less.

Här är i alla fall tråden jag tänkte på:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1118512

Här är ytterligare ett programtips:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1118718

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...