Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverksstyrenhet till Asus x58c Winxp


Oktay

Rekommendera Poster

Hej alla ute i cyber rymden.

 

Jag har likt herr "StrayDog" exakt samma problem. Jag har gått ifrån Vista till Xp och installerat alla drivrutiner enligt Asus rekomendationer men lyckas inte få till nätverkskortet. Enigt enhetshanteraren saknas drivrutinerna.

 

Ni kan gärna läsa herr "StrayDog" tråd.

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1101355#1101355

 

Jag otroligt tacksam för all hjälp jag kan få då min son och jag har varsin Asus x58c.

 

 

Om ni har tips om programvaror som automatiskt hämtar drivrutiner och installerar de så får ni gärna skriva om de (helst freeware).

Jag har testat:

Driver detective - funkar men man måste betala licensavgift.

Driver updater - funkar inte

Driver någontong... kommer inte på namnet just nu.

 

Med vänliga hälsningar: Oktay

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bärbara datorer är så mycket special så det brukar inte gå så bra att installera drivrutiner från något annat ställe än datortillverkarens webbplats.

 

Har du installerat och kört ASUS Live Update som finns under rubriken Utilities på drivrutinssidan för din dator?

Är Wireless Console Utility installerad (om det gäller trådlöst nätverkskort)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har laddat ner alla drivrutinerna och installerat efter Asus rekommendationer.

 

Live update hittar inga fel eller andra drivrutiner. Det finns inga inställningsmöjligheter i Live update heller.

 

Jag har installerat Wireless Console Utility men nätverkskortet vill inte funger.

 

Jag har nu kontaktat Supporten och de skall höra av sig till idag. Jag hoppas de har en läsning på detta problemet.

 

Tack för att du tog dig tid och svarade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia,

 

Nu har jag fixat problemet med drivrutinen till nätverkskortet. Lösningen har jag skrivit ner i //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1101355.

 

Jag har däremot två återstående drivrutiner som inte vill fungera.

 

De heter Base System Device och är markerade med ett gult frågetecken i hårdvaruhanteraren.

 

 

De använder sig av:

 

Base system device PCI BUS 0, Device 13 , Function 3

Base system device PCI BUS 0, Device 13 , Function 2

 

 

Vad är detta för något? Vilka drivrutiner skall installeras här?

 

Medv änliga hälsningar: Oktay

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är det som brukar kallas chipset-drivrutinen. Man stoppar t ex nätverkskort i PCI-kontakterna på moderkortet. Om det är chipset från Intel så verkar du hitta det på samma sätt som du hittade nätverksdrivrutinerna fast du väljer INF Update i stället för WLAN. Om du inte vet vad det är för chipset-tillverkare så kolla med CPU-Z http://www.cpuid.com/cpuz.php

 

Tack för tipset om hur man kan hitta fler drivrutiner på Asus webbplats! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...